5 مزیت و 5 عیب بزرگ سدان «شاهین G دنده ای» که احتمالا نمی دانستید!
فرادید نوشت: شاهین که یکی از پرطرفدارترین سدانهای خانوادگی شرکت سایپا است، در کنار مزایایی که دارد، از معایب مهمی نیز برخوردار است که دانستن آنها برای مشتریان این خودرو ضروری به نظر میرسد.
سایپا در طراحی شاهین، تلاش کرده است تا خودرویی امروزیتر از دیگر محصولاتش ارائه بدهد. اما این تلاش همه جا هم به ثمر ننشسته و شاهین در کنار تمامی محاسنی که دارد، معایب زیادی نیز دارد که روی هم رفته تجربه رانندگی با آن را تا حد زیادی دچار ضعف میکند.
مزایای سایپا شاهین G دندهای
سایپا شاهین G دندهای با خصوصیات ظاهریای که شامل جلوپنجره کرومی، چراغهای LED، و خطوط بدنه هماهنگ میشود، در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی مانند تیبا و ساینا، چهرهای امروزیتر دارد. کابین جادار با فضای مناسب برای 5 سرنشین، بهویژه در ردیف عقب، و صندوق عقب 420 لیتری، آن را برای خانوادهها و سفرهای بینشهری به گزینهای کاربردی تبدیل کرده است.
این خودرو همچنین با امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی 7 اینچی، تهویه اتوماتیک، استارت بدون کلید، دوربین عقب، سنسور پارک، و سانروف، سطح بالاتری از تجهیزات را نسبت به رقبای همقیمت مانند ساینا S یا رانا پلاس ارائه میدهد.
از نظر ایمنی، شاهین G اولین خودروی ایرانی است که در تست ایمنی ECE R95 (برخورد جانبی) سه ستاره کسب کرده و با 2 کیسه هوا، ABS، EBD، و سیستم پایش فشار باد لاستیک (TPMS)، نسبت به رقبایی مانند پژو پارس یا سمند برتری دارد. موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با مصرف سوخت اقتصادی (7.2 لیتر در 100 کیلومتر) و گشتاور 178 نیوتنمتری، شتاب و کشش مناسبی برای سبقتگیری فراهم میکند، که در مقایسه با موتورهای تنفس طبیعی رقبا مانند تیبا یا رانا، مزیتی قابل توجه است.
معایب سایپا شاهین G دندهای
شاهین G دندهای با موتور 110 اسببخاری برای وزن 1278 کیلوگرمی، شتاب ضعیفی (13 ثانیه برای صفر تا صد) دارد که در سربالاییها یا با خودرو پر، عملکردی ناامیدکننده نسبت به رقبایی مانند دنا پلاس توربو (150 اسببخار) یا تارا V2 ارائه میدهد. کیفیت پایین متریال کابین، با پلاستیک خشک در داشبورد و پنلها، حس ارزانی را منتقل میکند و در مقایسه با تارا V4 یا دنا پلاس توربو، که متریال بهتری دارند، ضعف آن مشهود است.
همچنین، موتور توربوشارژ حساس به سوخت ایران، نیاز به سرویسهای منظم و روغن باکیفیت دارد که هزینههای نگهداری را بالا میبرد، ضمن اینکه کمبود قطعات یدکی، بهویژه برای توربو، در برخی شهرها مالکان را دچار مشکل کرده است.
صدای توربوشارژر در دورهای بالا و نفوذ آن به کابین، بهویژه در سرعتهای بالای 100 کیلومتر/ساعت، به دلیل عایقبندی ضعیف، تجربه رانندگی را مختل میکند. علاوه بر این، بازار دستدوم ضعیف شاهین G، به دلیل سابقه نهچندان قوی سایپا در حفظ ارزش خودروهای قبلی (مانند تیبا)، باعث افت قیمت قابل توجهی میشود که در مقایسه با دنا یا تارا، نقطه ضعفی بزرگ برای خریداران است.
این معایب، با وجود مزایای شاهین، ارزش خرید آن را برای کسانی که به دنبال عملکرد قوی یا سرمایهگذاری بلندمدت هستند، محدود میکند.