«دبیر جشنواره فیلم فجر» پاسخگو باشد؛ «رئیس سازمان سینمایی» دخالت کند! – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: «محمدتقی فهیم» در یاداشتی با عنوان «دبیر جشنواره فیلم فجر» پاسخگو باشد؛ «رئیس سازمان سینمایی» دخالت کند!» ضمن انتقاد از برخی حاشیهسازیهای آسیبزننده به وجهه و اعتبار «چهل و سومین جشنواره فیلم فجر» نوشت: معمولا هر اعمال نفوذی که دبیران جشنوارهها بخواهند انجام دهند، در مقطع بررسی و دعوت به کار هیاتهای انتخاب و داوری انجام میگیرد و پس ازاین دبیر یا هر شخص و مقام دیگر به خود حق دخالت و تغییر و کلا اعمال اتوریته نمیدهند.
به گزارش سینماپرس، «محمدتقی فهیم» کارشناس ارشد فرهنگی و منتقد برجسته سینمایی با ارسال یادداشتی اختصاصی با عنوان «دبیر جشنواره فیلم فجر» پاسخگو باشد؛ «رئیس سازمان سینمایی» دخالت کند!» از برخی اعمال نفوذهای نامتعارف در روند برگزاری «چهل و سومین جشنواره فیلم فجر» انتقاد کرد و نسبت به فرجام این قبیل اقدامات که بیش از هر چیز موجب ایجاد حاشیههای آسیبزننده به وجهه و اعتبار مهمترین رویداد فرهنگی و سینمایی کشور میشود، هشدار داد و نوشت:
هرچه به ایام برپایی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر نزدیک میشویم با اتفاقهایی روبرو میشویم که بعضا ضربالمثل «نوبر بهار» را تداعی میکند تا حدی که برخی کنشها، موضعگیریها و رفتاریهای شخصی و گروهی به «خود زنی» پهلو میزند.
البته رسیدن به وضعیت پر حرف و حدیث فعلی، قابل پیشبینی بود. از دور خارج کردن وجاهت بینآلمللی جشنواره تا ترکیب شورای سیاستگزاری و… و بلاخره ترکیب هیات انتخاب و غیره، چراغ چشمک زنهایی بودند که حاشیه پردازیهای اینروزها را برملا میکرد. مثلا اعلام فیلمهای بخش مسابقه تا حد نزدیک چهل فیلم را در نظر بگیرید، درحالی که میشد با دایر کردن بخش خارج از مسابقه یا هر عنوان دیگری مشکل و معضل نمایش کلیت آثار و بضاعت سینمای ایران را (به منظور وقوف کارشناسان و تحلیلگران و منتقدان و… بر روند تولید فیلمها) حل کرد، وضعیتی قابل دفاع و اتفاقا ستایش شونده که نشد! و الان اگرچه به سه بخش تقسیم شده ولی همه در قالب مسابقه است، نمونهای که حتی میتواند ساختار کیفیگرایی بخش مسابقه را زیر سوال برده و اعتبار آن را ساقط کرده و میکند.
اما تاسفآورتر از همه حاشیهسازیهای آسیبزننده به وجهه این رویداد اسلامی/ملی هنری در چند روز گذشته است، یعنی حذف چند فیلم انتخابی هیات انتخاب است.
دقت بفرمایید، معمولا هر اعمال نفوذی که دبیران جشنوارهها بخواهند انجام دهند، در مقطع بررسی و دعوت به کار هیاتهای انتخاب و داوری انجام میگیرد و پس ازاین دبیر یا هر شخص و مقام دیگر به خود حق دخالت و تغییر و کلا اعمال اتوریته نمیدهند. در واقع برای شخصیت حقیقی و اعتبار هنری/صنفی داوران، احترام قائلند و دیگر در کار آنها دخالت نکرده و به خود اجازه نمیدهند آرای داوران را نفی، نقض و تغییر دهند.
مرسوم و قاعده براین است که دبیران جشنوارهها در موقع چیدن ترکیب داوران به دو مولفه افراد توجه میکنند. اولی این است که داور استخدام شده همفکر، همسلیقه و هم قد و قواره او باشند و دومین فاکتور (بسیار کلیدی) در نظر گرفته، این است که هنرمند/داور مربوطه سقف ظرفیت(راز داری درون گروهی) او تثبیت شده باشد، دراین صورت وقتی هیات داوران وارد فاز بازبینی آثار شدند، دیگر دبیر مربوطه، استقلال آنها را محفوظ و حق مداخله در آرای آنها را به خود نمیدهد. بنابراین یا آثار مسالهدار و ناقض قوانین را در اختیار هیات انتخاب قرار نمیدهد یا اگر اشتباهی صورت گرفت، با اعتماد فیمابین به تصحیح اشتباه مبادرت میکنند تا حاشیهای برای جشنواره درست نشود.
افشاگریهای محمود گبرلو در مقام عضو (و سخنگوی غیر رسمی) هیات انتخاب چهل و سومین جشنواره فیلم فجر مبنی براینکه چند فیلم انتخابی و مورد وثوق داوران (آنهم با رای بالا) توسط دبیر و تلویحا شورای سیاستگزاری جشنواره کنار گذاشته شده است، اگر درست باشد – که هست – اتفاقی نامیمون است که تنها خدشه به استقلال و حرمت گروه داوری وارد نکرده است بلکه خود این رویداد مهم کشور را دچار کجروی و متهم به ممیزی و سانسور مستبدانه کرده است، بنیانی که در قدمت جشنواره فیلم فجر سابقه نداشته است (اگر هم دخالتی از سوی دبیران بوده میان خودشان بوده). علیایحال با توجه به آسیب و شائبهی بدکرداری آوار شده روی سر جشنواره در چند روز گذشته، جا دارد که (به جد) بقیه هیات انتخاب یا دبیر جشنواره در مقام اصلی اجرا، پاسخگوی این پدیده غیر دموکراتیک و یادآور رفتار سانترالیزمی احزاب سیاسی باشند، در غیر این صورت بر «رائد فرید زاده» در جایگاه بالاترین شخصیت اجرایی سینما، فرض است که به این مهم اعتبار شکن و آبروریز رسیدگی جدی کرده تا دامن جشنواره در تاریخ فرهنگی کشور آلوده نماند.