در راستای امنیت شغلی در سینما تفاهم نامه ای امضا شد
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، در این نشست فریدون جیرانی، محمدرضا عرب، سامان سالور، دانش آقباشاوی، مهدی جعفری، اصغر نعیمی و وحید موسائیان از اعضای هیئت مدیره انجمن کارگردانان سینمای ایران و محمد فقانی حضور داشتند. علی نیک بهبرات. ، امیر عابدی، حسن شجاعی به عنوان اعضای هیئت مدیره هیئت مدیره اتحادیه سینماگران ایران به منظور بررسی چالش های نحوه اجرای امنیت شغلی و امضای تفاهم نامه در این خصوص در خانه سینما شماره 2 تشکیل جلسه دادند.
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش دریافتی در ابتدای این نشست، محمد فقانی با اشاره به چالش های عکاسی فیلم و دغدغه کانون حرفه ای فیلمسازان در این حوزه، تاکید کرد که در راستای ایجاد امنیت شغلی بیشتر، فیلم کارگردانان ایرانیان که یکی از ارکان مهم و هدایت کننده آثار سینمایی و نمایش های داخلی هستند، حساسیت بیشتری نسبت به حضور یک عکاس حرفه ای در آثار خود دارند و با دقت و وسواس بیشتری به این موضوع نگاه می کنند، زیرا در نهایت تولید تبلیغات شما که مهمترین بخش آن عکس است، تاثیر مستقیمی بر نحوه ارائه محصول دارد.
امیر آبادی در ادامه با تاکید بر اینکه کارگردان باید نسبت به عکس آثار خود حساس باشد، ادامه داد: طبیعی است که فیلم ها در طول سال ها فراموش می شوند، اما عکس ها که اساسا روایتی از شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه هستند، باعث می شوند. همیشه باقی بماند
و افزود: همچنین باید توجه داشت که عکاسی فیلم با توجه به وسایلی که عکاس با خود حمل می کند در مقایسه با دستمزدی که عکاس می گیرد چندان زیاد نیست. اما حضور یک عکاس حرفه ای برگ برنده یک فیلم یا نمایش خانگی محسوب می شود.
علی نیک بهبود همچنین گفت: انجمن عکاسان سینمایی تاکنون جلسات متعددی را با انجمن کارگردانان برگزار کرده است و هدف از برگزاری این جلسات این است که عکاسان حرفه ای از حمایت اعضای کانون کارگردانان برخوردار شوند. باید بدانیم که اصولاً عکاسان حرفه ای فیلم در کار خود به این نتیجه رسیده اند که نتیجه نهایی کارشان برای تهیه کننده و کارگردان رضایت بخش است. این بدان معنا نیست که ما مانع کار عکاسان غیرحرفهای میشویم، اما به نظر میرسد از گذشته تا امروز، عکاسی فیلم مجوز ورود کسانی است که به این حرفه اهمیتی نمیدهند و نه – عکاسان حرفه ای ماهیت اصلی عکاسی فیلم شگفت انگیز است.
حسن شجاعی همچنین گفت: نظر کارگردانان سینما برای عکاسان مهم است و دوست داریم در نگاه خود به عکاسی فیلم سخت گیری کنند و از عکاسان حرفه ای و اعضای صنف بیشتر استفاده کنند. این روزها بیش از گذشته صحبت از حضور عکاسان غیرحرفه ای در سینما می شود. عکاسانی که نمی توانند خواسته تهیه کننده و کارگردان در تبلیغات اثر را برآورده کنند و به نظرم می توان به این موضوع بسیار مهم توجه ویژه داشت.
در ادامه این نشست فریدون جیرانی گفت: باید بپذیریم که نسل ها تغییر می کنند و نسل جدید جایگزین آنها می شود. خاطرات خوب حسین ملکی و رضا بانکی. قبل از شما عکاسانی بودند. نسل تغییر کرده و عکاسان دیگری جای آنها را گرفته اند. موضوعی که از ابتدا به آن اشاره کردید دو جنبه دارد. کیفیت آن قطعا مهم است. یعنی کارگردان از فیلم دفاع می کند. چگونه باید در یک فیلم یا سریال از فیلمبردار و بقیه همکارانش دفاع کند. موضوعی که باید در نظر گرفت اساسا اجازه دادن به نسل جدید برای ورود و آزمایش است. حرف شما در مورد حساسیت کارگردان نسبت به عکس بسیار مهم و درست است. طی این جلسات می توانیم به یک چشم انداز و راه حل مشترک برسیم و این موضوع تجاری باید بررسی شود.
محمدرضا عرب همچنین تاکید کرد که باید بدانیم که نسل کمی تغییر کرده و سینما نیز از چرخه خانواده ها خارج شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه شما قبل از ورود به پروژه با کسب مجوز از صنف خود راه را برای شروع کار عکاسان جدید باز گذاشتید. این مسیر باید شکل و شمایل خودش را پیدا کند. پیشنهاد من برگزاری کارگاه آموزشی بین کارگردانان و سینماگران است. فکر می کنم زمانی که یک سکو داشته باشیم می توانیم در مورد کیفیت عکاسی صحبت کنیم.
سامان سالور نیز در جای دیگری از این جلسه گفت: دغدغه شما را در کانون مدیران هم داریم. خیلی وقت ها سازندگان آثاری که روی سکو یا سینما ساخته می شوند را نمی شناسیم! من شخصا به عکاسی و فیلمبرداری و فریم های زیبا علاقه دارم. مطمئناً یک قاب عکس اغلب می تواند یک سند تاریخی از یک فیلم یا بهترین نمایش یک فیلم باشد. فکر می کنم با گذشت زمان ویترین سینما به صفحه نمایش کوچک موبایل منتقل شده است. چیزهای زیادی به این صفحه کوچک رفته است، اما من هنوز اهمیت قاب عکس را درک می کنم. در کارهای اخیر نیز تجربه کرده ام که گاهی یک قاب عکس را بیشتر از سکانسی که فیلمبرداری می کردم دوست داشتم. ما همیشه سعی کرده ایم راه را برای روابط باز کنیم و از کسانی که سال ها در این زمینه کار می کنند استفاده کنیم.
سالور ادامه داد: بارها تهیه کننده عکاس را وارد پروژه می کند و شاید کارگردان در میان دغدغه های بیشمارش کمی از چشم او پنهان مانده است. اما واقعیت این است که من دغدغه انجمن سینماگران را کاملا درک می کنم و پیشنهاد می کنم این نوع جلسات با تهیه کنندگان برگزار شود تا این صحبت ها به یک تفاهم نامه اجرایی ختم شود و قدرت اجرایی داشته باشد تا عکاسی که مورد تایید انجمن آنها نباشد. نمی توانم کار کند نمی دانم قوه مجریه این داستان چقدر می تواند قانونی و حرفه ای باشد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: من این بدعت جدید سکوها را نمی فهمم که علاوه بر عکاسی که در سایت است، افراد دیگری برای تبلیغات سریال عکس می گیرند!؟ وقتی بهترین عکس ها را روی صحنه داریم که مقدمه بهتری برای کار است، چرا باید تسلیم عکس های تبلیغاتی تکراری سریال شویم؟ این موضوعی است که باید در مورد آن بحث شود.
دانش آقباشاوی نیر در بخشی دیگر از این نشست گفت: مادر سینما عکاسی است. در دورانی که فیلم کوتاه می ساختیم یا من دستیار کارگردانانی بودم که عکاسی برایشان مهم بود، ارزش و جایگاه واقعی عکاسی مشخص تر بود. الان دوره تولید هم مرکزی نیست. سرمایه محور است. پیشنهاد من به انجمن عکاسان این است که شرایط عضویت را کمی آسان کنند.
فوانی در ادامه سخنان آقباشاوی تاکید کرد که در حال حاضر شرایط عضویت در انجمن عکاسان سینمایی پیچیده و سخت نیست. با این حال، بسیاری از عکاسانی که تنها با داشتن دوربین عکاسی فیلم یا سریال میشوند و مراحل حضور در کلاسها را رعایت نمیکنند، طبیعتاً برای کار فیلم و نمایش خانگی خوب عمل نمیکنند.
مهدی جعفری در جای دیگر این نشست با اشاره به اینکه صحبت از درد مشترک به خاطر امنیت شغلی است، ادامه داد: الان همه چیز سرمایه داری است. اگر تهیه کننده ای عکاسی کم درآمد را انتخاب می کند به این دلیل است که هنوز عکاسی فیلم را درک نکرده است.
وی ادامه داد: من هم فکر می کنم بهتر است با همکاری کانون کارگردانان و انجمن عکاسان، کارگاه هایی هم فکر و اجرا شود. فکر می کنم رویداد موثر و مفیدی است که بازتاب خوبی خواهد داشت. باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.
اصغر نعیمی همچنین گفت: بعید می دانم تهیه کننده برای صرفه جویی در هزینه فیلم از عکاس غیرحرفه ای استفاده کند. به نظر من دلیل آن تغییر در تبلیغات است. من شخصا اهل عکاسی هستم، حتی زمانی که فیلم کوتاهی می ساختم از یک عکاس حرفه ای خواستم که حضور داشته باشد. بنابراین می دانم حضور یک عکاس شایسته، حرفه ای و آگاه چقدر موثر و مفید است. واقعیت این است که در زمان ساخت یک فیلم یا سریال به عنوان کارگردان باید آنقدر مسائل دیگر را با هم مذاکره کنیم که گاهی فیلم کنار گذاشته می شود. فکر می کنم بحث امنیت شغلی سینماگران باید در شورای عالی تهیه کنندگان مطرح شود تا با آن دوستان به نتیجه روشن و درستی برسیم.
وحید موسائیان یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره کانون مدیران نیز گفت: ما نیز با این مشکل مواجه هستیم که در کانون مدیران شاغلی هستند که اصلاً آنها را نمی شناسیم. اگر فکر کنیم کارگردان می تواند در انتخاب همه بازیگران دخالت کند رویا است. تا زمانی که صنف، سینما و کانون کارگردانان قدرت نداشته باشند، یادداشت راه به جایی نمی برد. شاید انجمن عکاسان به جای برگزاری جشن هر سال نیاز به برگزاری برنامه های دیگری داشته باشد. جوانان باید جذب شوند و آموزش ببینند.
فریدون جیرانی نیز در پایان گفت: سینمای ایران امروز با دو قطب بازیگر و سرمایه مواجه است که در انتخاب عکاس نیز نقش بسزایی دارند. اما بار دیگر تاکید می کنم که اتحادیه باید ایجاد امنیت شغلی را تضمین کند.
علی نیک بهبود افزود: خوشبختانه خبرهایی مبنی بر تشکیل نظام صنفی به گوش می رسد که اساساً هرکس شماره سامانه سینما داشته باشد اولویت شرکت در طرح را دارد که خوب است و امیدوارم اینطور باشد. به زودی اجرا شود.
سامان سالور در پایان افزود: باید به این نکته هم اشاره کنم که کارگردان همچنان می تواند در سینمای مستقل نقش موثری داشته باشد. پول زیادی در این نوع سینما وجود ندارد. اما می توانید از عکاسان خوب استفاده کنید. در سینمای مستقل هنوز کارگردان محور هستیم. در زمینه ایجاد امنیت شغلی برای سینماگران فکر می کنم راه زیادی در پیش است و باید این روند برای ایجاد آگاهی و فرهنگ سازی انجام شود.
در پایان تفاهم نامه همکاری متقابل و امنیت شغلی بین انجمن کارگردانان سینمای ایران و انجمن عکاسان سینمایی منعقد شد.
۲۴۴۵۷