مروری بر ناتوانی های اجرایی؛ دویست کلمه چون نیمی از واقعیت نیست
اینکه چرا برخی افراد با تکیه بر وابستگی های خانوادگی یا کاری به شخصیت های فرهنگی، ادبی و تاریخی ساکن در این بناها به دنبال کسب موقعیت های اجتماعی و اقتصادی هستند، سوالی است که باید خودشان پاسخ دهند. اما در مورد مرمت خانه پدری جلال آل احمد باید تاکید کنم که مرمت یک بنای تاریخی امری کاملا تخصصی است و با توجه به شرایط متفاوت هر یک شاید درک چالش ها و روند آن برای عموم مردم سخت باشد. . ساختمان اما برای جامعه متخصص عمیقا قابل درک است.
خانه پدری جلال آل احمد، بنایی که از سال 1385 تاکنون چندین بار توسط صندوق بهره برداری و مرمت بناهای تاریخی به حراج گذاشته شده است، نتوانست سرمایه گذاران لازم و حتی خانواده را جذب کند. در این دسته اجرایی قرار نگرفت. در نهایت به عنوان یک مروج فرهنگی با دغدغه های فرهنگی در حراج خانه پدری جلال آل احمد در سال 1398 شرکت کردم و سعی کردم با وجود شرایط خاص کشور و جهان (در دوران کرونا) این خانه تاریخی را احیا کنم. در مرمت و فعال سازی مجدد این بنا که به دلیل رها شدن میراث فرهنگی و حتی خانوادگی آسیب جدی دیده بود، عملکرد مثبتی داشته ایم.
متأسفانه این بنا به دلیل عدم رسیدگی و نگهداری مناسب به وضعیت بدی رسیده بود. الحاقات بدون مجوز، آبگرفتگی شدید سقف ها به دلیل مسدود شدن ناودان ها و کف ها به دلیل کنتور آب سرقتی، تبدیل به زباله دانی برای تفکیک زباله و محل ملاقات امیر چلچله و معتادان، تخریب کامل تمامی زیرساخت ها، آتش زدن در و پنجره ها، و غیره همگی نشانه بی توجهی نسبت به این میراث ارزشمند فرهنگی است که متاسفانه تنها به چند سطر اطلاعات، مراحل فرسایش و تخریب بنا با ادبیات تند و تیز محدود می شود. تز در رسانه ها منتشر شد و بس.
با عزم جدی برای احیای این بنای تاریخی که در آن زمان در کما بود و جز تلاوت هیچ اقدام دیگری صورت نگرفت، توانستیم به چالش های موجود پاسخ دهیم و در راستای احیای آن تغییرات مثبتی ایجاد کنیم. در روند دشوار مرمت، نه تنها ساختار یک اثر هنری را تعمیر و بازسازی می کنیم، بلکه تلاش می کنیم تا آگاهی عمومی را نسبت به اهمیت حفظ این میراث فرهنگی ارزشمند بالا ببریم. اگرچه مشکلات زیادی در این مسیر وجود داشت و هست، اما با تلاش مستمر ادامه داده ایم.
صحبت در رسانه ها و ابراز نگرانی آسان است، اما عمل واقعی نشان دهنده تعهد و مسئولیت است. اگر واقعاً مرد عمل بودند، نمی گذاشتند خانه پدری جلال آل احمد و سایر بناها تا امروز دچار چنین وضعیتی شود و از ابتدا برای حفظ و نگهداری این اثر تاریخی اقدامات اجرایی انجام می دادند.
دویست حرف نیمی از عمل نیست و ما با عمل خود نشان داده ایم که می توانیم اقدامات موثری انجام دهیم و به قول خود برای حفظ میراث فرهنگی کشورمان اقدام کنیم.
در نهایت امیدوارم همه به اهمیت این موضوع پی ببرند و به جای نقد رسانه ای، اقداماتی را برای حفاظت از آثار تاریخی انجام دهند.
*(توسعه دهنده و احیاگر فرهنگی خانه پدری جلال آل احمد)
۲۴۵۲۴۵