افزایش 100 میلیونی جایزه «جلال» / قول جدید مدیر کل خانه کتاب
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، ابراهیم حیدری، مدیر اجرایی خانه کتاب و ادبیات ایران، در نشست خبری هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال که یکشنبه 9 آذرماه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: من تقریباً به نیمه راه یا نزدیک به پایان سفر رسیده ام و کار سخت بر دوش من است. دوستان دیگر بود و در حال تکمیل کار دوستان هستم.
به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه جایگاه ادبیات در کشور ما خاص است، گفت: «جلال» به همین دلیل در کشور ما جایگاه ویژه ای دارد. تجلیل از این نوع برنامه ها راهی برای یاد بزرگان و زنده نگه داشتن ادبیات است. هر نقطه از ایران ادبیات خاص خود را دارد که باید به آن توجه ویژه ای شود، به گفته وزیر ارشاد ایران فقط تهران نیست و باید به ظرفیت های شهری و روستایی توجه شود و با این رویکرد به بخش های اقلیمی نیز توجه می شود. . .
حیدری ادامه داد: بر اساس گزارش ها استقبال از این دوره جایزه جلال از نظر کمی و کیفی بسیار خوب بوده است، هرچند تغییرات، تحولات و اتفاقات دیگری که در کشور رخ داد باعث شد کار به تاخیر بیفتد، اما قول می دهیم که The next چند سال طبق برنامه خواهد بود، بیایید به جلو حرکت کنیم.
وی افزود: امیدوارم خبرنگاران مطالبه گر باشند و ما را در به روز رسانی جوایز، تدابیر و مقررات در حوزه نشر و کتاب یاری کنند. برخی از برنامه ها ممکن است نیاز به تکمیل و تقویت داشته باشند. شرایط ملی و بین المللی تغییر کرده و باید نسل جدید را در نظر گرفت. فراموش نکنیم که ادبیات و کتاب بهترین راه برای صحبت است.
مدیر کل خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: بر اساس روال سال گذشته میزان جوایز بین 25 تا 30 درصد افزایش یافته است. قبلا جوایز به صورت سکه ای بود اما با مصوبه دریافتی سال ها پیش توانستیم جوایز را به ریال تبدیل کنیم. در حال حاضر به دلیل توجه ویژه به ادبیات، مبلغ جایزه 500 میلیون تومان و شایستگان حدود 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. جایزه برندگان سال قبل 400 میلیون تومان بود.
حیدری اضافه کرد: با در نظر گرفتن نظرات سال قبل و شرایط، سعی می کنیم همه روندها و رویکردها را ببینیم، اما در حوزه فرهنگ، رویکرد کیفی سخت است، اما سعی می کنیم همه نظرات کسانی را ببینیم که روی این زمین بنویس و به صدای آنها گوش دهید. مهم این است که بعد از اهدای جوایز آثار فراموش نمی شوند و همچنان صدای برندگان را می شنویم.
مدیر اجرایی خانه کتاب و ادبیات ایران درباره حمایت از نویسندگان منتخب گفت: شاید در سیاست گذاری ضعف هایی داشتیم اما نگاه ما بر اساس اصل حمایت است؛ جایزه مادی ممکن است به زودی به پایان برسد، اما ما فرآیندی را برای در دسترس قرار دادن کتاب ها در فضاهای مختلف تعریف کرده اند.
وی افزود: به نظر من بسیاری از جوایز و رویدادها با هم تداخل دارند و باید این موضوع را تحلیل کنیم تا موازی کاری از بین برود. پس از گذشت چندین سال باید رویدادهای مختلف را با توجه به نیاز روز مرور کنیم و برنامه های خود را با توجه به پیشرفت روز به روز کنیم.
حیدری درباره اضافه شدن انتخاب مردمی به جوایز مسابقه «جلال» گفت: این هم پیشنهاد خوبی است و قابل بحث است.
وی تاکید کرد: 500 میلیون تومان جایزه بزرگی نیست و حتی یک هفته تاخیر در پرداخت جوایز نخواهیم داد.
حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: جوایز بر اساس قواعد خود کار را پیش می برند و بقیه کار بر عهده رسانه هاست که آثار برگزیده را بهتر معرفی کنند. “
وی ادامه داد: در مجموع دو هزار و 526 اثر به هفدهمین دوره جایزه جلال رسیده است که از این تعداد یک هزار و 265 اثر داستان کوتاه و رمان بوده است. رتبه دوم مربوط به مستند با 749 عنوان کتاب، رتبه سوم مربوط به مجموعه داستان کوتاه با 396 اثر و رتبه چهارم مربوط به آثار نقد ادبی با 116 اثر است. همچنین 879 ناشر نیز کتاب های خود را به دبیرخانه هفدهمین دوره جایزه جلال ارسال کردند. در نهایت ۲۲ اثر نامزد هفدهمین دوره جایزه جلال شدند.
به گزارش معاونت شعر و ادبیات خانه کتاب، مسن ترین فردی که در این دوره برای جایزه «جلال» اثری ارسال کرده، 67 سال سن دارد و جوان ترین آنها 35 سال سن دارد.
وی افزود: 3 نامزد زن هستند و 3 نفر با اولین کتابی که نوشتند نامزد دریافت جایزه شدند. از آنجایی که نخواستیم به شهر تهران بپردازیم، 5 داور از 12 داور تهرانی نیستند.
معاون شعر و داستان خانه کتاب درباره کاهش تعداد آثار توضیح داد: جایزه «جلال» وظیفه نقد و بررسی کتاب های منتشر شده در سال را بر عهده دارد. شاید این جایزه یکی از شفاف ترین جوایز ادبی کشور باشد چرا که همه می توانند آیین نامه آن را ببینند. جایزه «جلال» دارای چهار بخش اصلی است و طبق دستورالعمل، دبیرخانه ممکن است یک بخش جانبی برای جایزه بر اساس رویدادهای روز در نظر بگیرد، به عنوان مثال برای توجه ویژه به بخش تحریریه، این بخش جانبی به جایزه اضافه شده است. برای حدود 3 سال
وی در خصوص حمایت از آثار گفت: در نمایشگاه تهران و سایر نمایشگاه های استانی و با همکاری سایر نهادهای فرهنگی، تمامی کتاب های برگزیده سال های گذشته مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان مثال در نمایشگاه کتاب امسال در تالار جوایز، موضوع اصلی ارائه کتاب های برگزیده در جشنواره های مختلف بود.
این محقق درباره معلمان منطقه «الجلال» نیز توضیح داد: اساتید فراستی، حاجی علیان و گدرزی در این دوره به دانش آموزان تدریس می کنند.
مسعود کوثری، دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در ادامه این نشست گفت: جایزه جلال در دوره هفدهم با فشارهای زیادی برگزار شد که خوشبختانه با سختی کار روند به سرعت پیش رفت. از همکاران و داوران
وی با اشاره به اینکه در این دوره از جایزه «جلال» داستان کوتاه نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: همچنین با افزایش انتشار داستان بلند و رمان مواجه هستیم. در سال 1402، 1265 رمان یا داستان بلند منتشر شد و این بدان معناست که ما به تولید کمی تری دست یافته ایم البته در این زمینه تحلیل های متعددی وجود دارد، اما باید از کمی سازی به سمت کیفی حرکت کنیم و در انتخاب آثار سخت گیری کنیم. به از کارهای خوب. ظهور کند.
کوثری تاکید کرد: از سوی دیگر انجمن های نقد ادبی نیز باید در جامعه فعال شوند تا آثار بهتری نوشته شود و سهمی از جوایز بین المللی داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما سنت ها و اسطوره های داستان نویسی منطقه ای زیادی داریم، بنابراین نباید داستان نویسی را فقط به پایتخت محدود کرد. در سینما هم این مشکل وجود دارد که بیشتر داستان ها از تهران است، اما داستان های زیادی در نقاط مختلف کشور برای گفتن وجود دارد که نباید فراموش کنیم.
دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تصریح کرد: دو نکته در آیین نامه «جلال» باید اصلاح شود؛ اولین مشکل، بررسی ادبیات فارسی است. متأسفانه چون فقط در چهار حوزه ای که قضاوت می کنیم، حوزه نقد ادبی داریم، بیشتر آثار شایسته ای که تحقیق و تفحص از آثار ادبی است کنار گذاشته می شود و بیشتر آثار نقد ادبی دیده می شود. در حالی که پژوهش در ادبیات فارسی را نباید دست کم گرفت. نکته دوم اینکه در مستند نویسی طیف وسیعی از آثار مورد ارزیابی قرار می گیرد، از زندگی نامه، تاریخ شفاهی و مستند جنگ گرفته تا مستندهای اجتماعی در این زمینه که یکنواخت نیستند و امسال توانستیم با کمک این آثار را قضاوت کنیم. به نظر من بخشی از این حوزه باید به جوایز دیگر اختصاص یابد و شفافیت در مستندسازی ایجاد شود.
کوثری درباره انتخاب شدن به عنوان دبیر جایزه «جلال» و انتقاداتی که درباره آن وجود دارد، گفت: این موضوعی نیست که باید به آن بپردازیم، هر کجا که هستیم، برخی معتقدند این جایگاه متعلق به ما نیست. باید با صبر و آرامش موضوع را پیگیری کنید. من مطمئناً از همه کسانی که چنین نقدی دارند تجربه بیشتری در فرهنگ دارم و برای بسیاری از داستاننویسان کارگاههای جامعهشناسی رمان برگزار کردم و در هیئت داوران جایزه «جلال» شرکت کردم و در نهایت همین است. هر کس مرا انتخاب کرد باید پاسخگو باشد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به چندصدایی و چندصدایی در جایزه «جلال» و نقد آثاری از طیف های مختلف فکری اشاره کرد و اظهار داشت: این اتفاق در سال های اخیر افتاده است و همانطور که در مراحل ارزیابی شنیدم، انتخاب ها نشان از تنوع آثار دارد. اما اگر تغییر لازم است، باید از آن استقبال کنیم.
کوثری در خصوص سیاست هایی که برای بین المللی شدن جایزه «جلال» وجود دارد، گفت: خوب است حوزه زبان فارسی را گسترش دهیم. در مورد جهانی شدن این جایزه می توان برای جهانی شدن «جلال پژوهی» کاری کرد، اما در حوزه ادبیات فارسی شاید فعلا شرایط مهیا باشد چرا که ادبیات ما به سطح بین المللی نرسیده و نیازمند «ما» هستیم. در این زمینه بیشتر کار کنیم، اما میتوانیم در کشورهایی که زبان فارسی را درک میکنند، یعنی ایران فرهنگی، مانند افغانستان و تاجیکستان، این کار را انجام دهیم.
وی با تاکید بر اینکه نمی توان با یارانه دولتی کار کرد، گفت: باید سطح آثار را به شکلی که بازار جهانی می خواهد افزایش داد، البته در مورد رمان از نظر محتوا و گستره مضامین. ، تغییر در دهه اخیر باید دو یا سه باشد، مشخص است که می تواند به سطح جهانی نزدیک شود، اما این قدم را باید خود نویسندگان بردارند، با پول دولت و ترجمه دولتی کار به جایی نمی رسد. ما باید به بخش خصوصی روی بیاوریم، اما در عین حال باید مشوق ها را در نظر بگیریم. ما در حال از دست دادن بازار به رمان های خارجی هستیم و این خطر را ایجاد می کند که رمان فارسی از سبد داخلی حذف شود و باید به آن توجه شود.
دبیر علمی هفدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد با بیان اینکه باید از تغییرات استقبال کنیم، اظهار داشت: حوزه مستند بسیار متنوع است و باید بیشتر به آن پرداخته شود یا قوانین شفاف تری در نظر گرفته شود تا نویسندگان این حوزه مورد جفا قرار نگیرند.
کوستری ادامه داد: «جلال» برای من نشانه است و قرار نیست در حد «جلال» بمانیم، بنابراین وقتی می گوییم جایزه «جلال» یعنی توجه به شاخص ها و نه فقط جلال آل احمد.