تنوع آثار ادبی در هفدهمین دوره جایزه جلال بیش از گذشته است
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، مسعود کوثری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تعدادی از آثار داوران دوم و سوم را خواند، افزود: در این دوره من فقط دبیر اجرایی نبودم، با توجه به آنچه در تاریخ نوشته شده است، مشاهده کردم که تنوع محتوا زیاد است و به جرات می توان گفت آثاری که می توانند در این جایزه مورد توجه قرار گیرند. منتشر شود.
دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از رفع کامل محدودیت ها خبر داد و گفت: در مقایسه با رمان هایی که پیش از این در جایزه جلال شرکت کرده بودند، می توان گفت که تنوع بیشتری در این جایزه وجود دارد. چاپ هفدهم البته، شما همیشه می توانید مواردی را پیدا کنید که نویسنده ای ادعا کند که داستان خود را پشت سر گذاشته و غیر مجاز است. من نمی خواهم آنها را تکذیب کنم، اما بر اساس آثاری که در این دوره خواندم و دیدم، موضوعات مختلفی از انواع نویسنده ها و اکثر محدودیت ها و ممیزی های صفر و صدی که دو سه دهه وجود داشت را در بر می گیرد. پیش از این حذف شده اند.
به گفته وی، نگاهی کلی به آثار برآمده از ارزیابی نشان می دهد که کتاب ها مختص نشریاتی است که این روزها پرطرفدار هستند. این دارایی ادبی کشور است و اگر مردم متوجه این خاصیت نشوند، مشکل جای دیگری است و نه جایزه جلال.
این پژوهشگر با بررسی رابطه جامعه با آثار ادبی موجود در بازار کتاب، اظهار کرد: امروزه رمان و آثار ادبی حداقل گروه میانسال را رها کرده و جوانان و نوجوانان را مورد توجه قرار داده است. این ممکن است خبر خوبی باشد زیرا جوانان می توانند آثار مورد نیاز خود را پیدا کنند، اما از طرف دیگر این روند باعث نگرانی می شود زیرا گروه میانسال، والدینی که به کتاب نیاز دارند، به کتاب های مورد نیاز خود دسترسی نخواهند داشت.
کوثری با تاکید بر اینکه در رمان ها و داستان های کوتاه نیز باید خط مشی ها را متوجه قشر میانسال باشد، ادامه داد: امروز از کاناپه شعری که پیش از این در هر خانه ای پیدا می شد صحبت نمی کنیم. والدین بزرگتر ابیاتی از مثنوی و شاهنامه یا اشعاری از فرخی و حافظ می دانند، اما این روزها تعداد این گونه والدین کم شده است. نگرانی در مورد کتابخوانی نوجوانان و جوانان هرگز کافی نیست، بلکه والدین نیز باید زندگی را از طریق کتاب درک کنند تا به هم نریزند، یعنی بر اثر فشار اقتصادی و اجتماعی فرو نریزند. دغدغه من این است که رمان و داستان از برنامه زندگی این گروه حذف شود.
داوری نیز به سلیقه داوران، مکاتب داستان نویسی و ایدئولوژی های شخصی مرتبط است. به قول یک نویسنده فرانسوی “ما نمی توانیم به نقطه صفر نوشتن برسیم”
دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد درباره تاثیر دولت های مختلف در انتخاب آثار توضیح داد: داوران هر دوره طی فرآیندی توسط شورای علمی جایزه انتخاب می شوند که از این میان، داوران هر دوره انتخاب می شوند. من هم عضو هستم اما از بین 15 نفر، من در آنجا عضو هستم، داوران بر اساس رای انتخاب می شوند، سپس با داوران تماس گرفته می شود و در صورت موافقت، به عنوان داور شروع به کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه داوران از طیف وسیعی انتخاب می شوند، افزود: داوران نظرات و آرای متفاوتی دارند و احتمال سوگیری کاهش می یابد، اما نمی توان گفت که 100 درصد داوری بدون تاثیر دیدگاه های مختلف انجام شده است. به قول امانوئل کانت فیلسوف آلمانی «قضاوت امری سلیقه ای است و سلیقه با فلسفه و با گزاره های فلسفه متفاوت است». قضاوت با سلیقه، مکاتب داستانی، ایدئولوژی ها و سلیقه های شخصی داوران مرتبط است. به قول یک نویسنده فرانسوی، «نمیتوانیم به نقطه صفر نوشتن برسیم»، اما سعی میکنیم از سوگیریها، بیعدالتیها و جانبداریهای آشکار در قضاوتها اجتناب کنیم.
۲۴۴۵۷