فیلم پیر پسر ؛ بازیگران، خلاصه داستان و حواشی
راهنماتو – فیلم سینمایی «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی و تهیهکنندگی بابک حمیدیان، در هشتمین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش ویژه در خواهد آمد. این نمایش در سانس پایانی برج میلاد، سینمای رسانهها، در ساعت ۲۲ برگزار میشود. اما قصه فیلم پیر پسر چیست؟
به گزارش راهنماتو، وقتی نام فیلم پیر پسر را می شنویم بدون شک به یاد یکی از درخشان ترین فیلم های سینمای کره با همین نام می افتیم که اکثرا آن را با نام old boy می شناسند. اما پیر پسری که امسال بالاخره به جشنواره فیلم فجر راه یافت، فیلمی به کارگردانی اکتای براهنی و با موضوعی کاملا متفاوت است.
فیلم سینمایی پیر پسر به تهیهکنندگی بابک حمیدیان، یکی از آثار مهم چهل و سومین جشنواره فیلم فجر است که در هشتمین روز این جشنواره در سانس پایانی برج میلاد به نمایش درخواهد آمد.
این فیلم با حضور بازیگرانی چون لیلا حاتمی و حامد بهداد داستان دو برادر میانسال را روایت میکند که در کنار پدر زورگوی خود در شرایط سخت اقتصادی زندگی میکنند.
در این مطلب از راهنمای فیلم قصه فیلم پیر پسر، پیشینه بازیگرانش و حواشی آن در سطح بین المللی را بررسی می کنیم.
بازیگران فیلم پیر پسر
فیلم پیر پسر با حضور جمعی از برجستهترین بازیگران سینمای ایران، توانسته است به یک اثر قابل توجه تبدیل شود. در این فیلم، لیلا حاتمی با بازی دلنشین خود حضور دارد و در کنار حامد بهداد و حسن پورشیرازی، نقشهای محوری را ایفا میکند. همچنین، محمد ولیزادگان و محمدرضا داوودنژاد با نقشآفرینیهای خود در این فیلم، به غنای داستان افزودهاند. بابک حمیدیان نیز بهعنوان یکی از بازیگران اصلی در کنار این هنرمندان برجسته به ایفای نقش پرداخته است. در ادامه بیوگرافی این بازیگران را مرور می کنیم.
بیوگرافی لیلا حاتمی
لیلا حاتمی، بازیگر برجسته ایرانی، در 9 مهر 1351 در تهران به دنیا آمد. او دختر علی حاتمی، کارگردان سینما، و زری خوشکام، بازیگر است. حاتمی در ابتدا تحصیلات خود را در رشته مهندسی برق آغاز کرد اما پس از مدتی تحصیل در دانشگاه لوزان، به ادبیات فرانسه روی آورد. او بازیگری را از کودکی آغاز کرده و در فیلم «کمالالملک» در سال 1361 با پدرش همکاری کرد. حاتمی برای بازی در فیلمهایی چون «لیلا»، «جدایی نادر از سیمین» و «رگ خواب» جوایز متعدد ملی و بینالمللی دریافت کرده است. او برنده جوایزی همچون خرس نقرهای جشنواره فیلم برلین و سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر است. حاتمی علاوه بر بازیگری، در داوری جشنوارههای بینالمللی نیز فعالیت دارد و از سوی دولت فرانسه به مقام شوالیه هنر و ادبیات منصوب شده است. وی همچنین به زبانهای فارسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی مسلط است. حاتمی در سال 1377 با علی مصفا ازدواج کرد و دو فرزند به نامهای مانی و عسل دارد.
عکس شخصی لیلا حاتمی
بیوگرافی حامد بهداد
حامد بهداد بازیگر برجسته ایرانی است که در ۲۶ آبان ۱۳۵۲ در مشهد به دنیا آمد. او با فیلم «آخر بازی» (۱۳۷۹) به سینما معرفی شد و برای این نقش کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد. همچنین، برای بازی در فیلم «جرم» (۱۳۸۹) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. او در طول حرفهاش با کارگردانان مطرحی چون عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و مسعود کیمیایی همکاری کرده و جوایز متعددی از جشنوارههای داخلی و بینالمللی بهدست آورده است، از جمله جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم شانگهای برای فیلم «قصر شیرین» (۲۰۱۹).
نقش حامد بهداد در فیلم پیر پسر
حامد بهداد در فیلم پیر پسر نقش یکی از دو پسر میان سال خانواده را برعهده دارد.
عکس حامد بهداد در جشنواره فجر
بیوگرافی حسن پورشیرازی
حسن پورشیرازی بازیگر و کارگردان ایرانی در ۱۰ اسفند ۱۳۳۶ به دنیا آمد و فارغالتحصیل رشته تئاتر است. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۳ با فیلم «صف» آغاز کرد و در طول سالها در آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری حضور داشته است. پورشیرازی برای بازی در فیلم «بهآهستگی» (۱۳۸۴) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد و برای بازی در فیلم «مهمان مامان» (۱۳۸۲) نیز نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد بود. علاوه بر این، او جوایز متعددی از جشنوارههای داخلی و بینالمللی دریافت کرده، از جمله جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم دبی برای فیلم «کشتزارهای سپید» (۲۰۰۹).
نقش حسن پورشیرازی در فیلم پیرپسر
حسن پورشیرازی در فیلم پیر پسر نقش پدر خانواده را برعهده دارد.
عکس شخصی حسن پورشیرازی
بیوگرافی محمد ولیزادگان
محمد ولیزادگان، متولد ۱۷ آذر ۱۳۶۵، کارگردان و بازیگر ایرانی است که مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر دارد. او با کارگردانی فیلم کوتاه «من خود، من هم میرقصم» (۲۰۲۲) برنده خرس بلورین جشنواره فیلم برلین شد. پیش از آن، در فیلم «شیطان وجود ندارد» (۲۰۱۹) که خرس طلایی جشنواره برلین را بهدست آورد، به عنوان بازیگر حضور داشت. ولیزادگان در عرصه تلویزیون و تئاتر نیز فعالیتهای چشمگیری داشته است و در آثاری چون «سایهبان» (۱۳۹۶) و «عروسی خون» (۱۳۹۶) ایفای نقش کرده و نمایشهای خود را در تماشاخانههای معتبر تهران اجرا کرده است.
نقش محمد ولیزادگان در فیلم پیرپسر
محمد ولیزادگان در فیلم پیر پسر نقش برادر کوچک تر خانواده را بر عهده دارد.
عکس شخصی محمد ولیزادگان
بیوگرافی محمدرضا داوودنژاد
محمدرضا داوود نژاد، متولد ۱۳۳۶ در تهران، بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی است که فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۶۱ با فیلم سینمایی «عفریت» به دنیای سینما وارد شد. وی دارای مدرک دیپلم ریاضی است و در طی سالها در فیلمها و سریالهای مختلفی همچون «محله گل و بلبل»، «کلبه عمو پورنگ»، «ستایش» و «مهر مادری» به ایفای نقش پرداخته است. داوود نژاد همچنین در عرصه کارگردانی و دستیار کارگردانی نیز فعالیت داشته است. او با برادرش، علیرضا داوود نژاد، که کارگردان و تهیهکننده است، همکاری نزدیک دارد. وی در مصاحبهها خود شمال ایران را بهترین مکان برای زندگی میداند و از آب و هوای آن به عنوان عاملی برای آرامش روح یاد کرده است.
عکس شخصی محمدرضا داوودنژاد
بیوگرافی بابک حمیدیان
بابک حمیدیان، بازیگر سینما و تلویزیون ایران، با ایفای نقش در فیلمهای مهمی مانند «طبل بزرگ زیر پای چپ» و «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» به شهرت رسید. او در جشنواره فیلم فجر موفقیتهای قابل توجهی کسب کرد و برای بازی در فیلمهای «سرو زیر آب» و «رستاخیز» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. حمیدیان همچنین در جشنوارههای مختلف جوایز متعددی را بهدست آورد، از جمله برنده بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشن منتقدان برای فیلمهای «چ» و «هیس دخترها فریاد نمیزنند» و دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد سینما در جشن حافظ برای همان آثار.
عکس بابک حمیدیان در فیلم پیر پسر
داستان فیلم پیر پسر
فیلم پیر پسر داستان دو برادر میانسال، بهنامهای حامد بهداد و محمد ولیزادگان را روایت میکند که با پدر زورگو و قلدرشان (حسن پورشیرازی) در یک خانه قدیمی و مخروبه زندگی میکنند. آنها تحت فشار اقتصادی شدید و در شرایطی سخت قرار دارند و در این فضا، تنشهای خانوادگی و تقابلهای فکری نسلها به اوج میرسد. حضور یک زن در این خانه که نماد تحول و مقاومت است، در برابر تفکرات واپسگرایانه مردان ایستاده و در نهایت فیلم به نتیجهای غیرمنتظره و تلخ ختم میشود.
حواشی فیلم پیر پسر
جوایز بینالمللی و تحسینهای جهانی: فیلم «پیر پسر» در جشنوارههای معتبر بینالمللی مانند جشنواره فیلم روتردام، جشنواره فیلم ترانسیلوانیا و جشنواره فیلم گالوی موفق به کسب جوایز معتبر شد. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم از پنجاه و سومین دوره جشنواره فیلم روتردام، جایزه بهترین پرفورمنس بازیگران از جشنواره ترانسیلوانیا و جایزه بهترین فیلم در بخش “سینمای جهان” در جشنواره فیلم گالوی ایرلند شده است. همچنین حسن پورشیرازی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم ترانسیلوانیا را دریافت کرد.
دریافت جایزه بهترین فیلم در جشنواره لندنبریز: در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم لندنبریز، فیلم «پیر پسر» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم داستانی شد. این موفقیت نشاندهنده تاثیرگذاری جهانی فیلم و توجه جشنوارههای معتبر به این اثر ایرانی است.
پخش بینالمللی و اکران داخلی: با توجه به موفقیتهای بینالمللی، فیلم «پیر پسر» به احتمال زیاد در ایران اکران خواهد شد. نسخه نهایی فیلم به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال شده و متقاضی حضور در جشنواره است. این در حالی است که این فیلم پیش از این با موفقیتهای جهانی و جوایز متعدد، توجه ویژهای را در سطح بینالمللی جلب کرده است.
عدم حضور در مسابقه: فیلم «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی، در دقایق پایانی جمعه شب، سینمای ایران را شگفتزده کرد. این فیلم که در بخش ویژه اکران شد، با استقبال بینظیر تماشاگران و توجه گسترده دو طیف سیاسی اصلاحطلب و اصولگرا مواجه شد. بازیهای درخشان حسن پورشیرازی، حامد بهداد و لیلا حاتمی مورد ستایش قرار گرفت و بسیاری از منتقدان گلایه کردند که چرا این اثر در بخش مسابقه جشنواره فجر به نمایش درنیامد. «پیر پسر» توانست در جشنوارههای جهانی جوایز زیادی کسب کند و به عنوان یک فیلم اجتماعی پرمحتوا، امید به احیای سینمای ایران را زنده نگه دارد.
نقد و بررسی فیلم پیر پسر
فیلم «پیر پسر» ساخته اکتای براهنی یک درام خانوادگی پیچیده و اثرگذار است که به تماشاگر گامی به درون دنیایی تاریک و پر از استبداد، خشونت و سرنوشتهای تراژیک میبرد. داستان فیلم در دل یک آپارتمان قدیمی در تهران، به نمادی از فروپاشی شخصیتهای آن و در نهایت، جامعهای که آنها در آن زندگی میکنند، تبدیل میشود. دکور فیلم، با دیوارهای ترک خورده و اثاثیه کهنه، به خوبی بر زوال هویتی و اجتماعی ساکنانش تأکید دارد و فضای سنگین آن باعث میشود که تماشاگر خود را در یک فضای آکنده از اضطراب و بیپناهی احساس کند.
سنت و سرکوب در دل یک خانواده
در «پیر پسر»، روایت خشونت و سرکوب در قالب یک خانواده شکل میگیرد؛ خانوادهای که در آن، پدر مستبد، غلام (با بازی شگفتانگیز حسن پورشیرازی)، بهواسطه سالها شکست اجتماعی و ناتوانی در دستیابی به جایگاه اجتماعی مطلوب خود، تنها با زور و تحقیر میکوشد اقتدار خود را حفظ کند. اما شخصیت غلام، نه تنها نمایانگر استبداد خانوادگی است بلکه استعارهای است از نسلی که به زوال رسیده و حاضر به پذیرش تغییر نیست. از سوی دیگر، دو پسرش، علی (با هنرنمایی بینظیر حامد بهداد) و رضا (محمد ولیزادگان) با واکنشهای متفاوت خود، در حال دست و پنجه نرم کردن با این فشار روانی و فیزیکی هستند. علی در سکوت خود، ترسی عمیق و درونی را به نمایش میگذارد، در حالی که رضا در نوسان میان انکار پدر و اشتیاق به تأیید او، دچار بحران هویتی است.
حرکت از درام خانوادگی به تریلر جنایی
یکی از ویژگیهای برجسته این فیلم، تغییر تدریجی ژانر آن از یک درام خانوادگی به یک تریلر جنایی است. این دگرگونی حسابشده باعث ایجاد تنش و تعلیق در فیلم میشود و خشونت را از ابزاری زودگذر به نتیجهای اجتنابناپذیر و اثرگذار تبدیل میکند. این تعلیق تا لحظات پایانی فیلم ادامه دارد، زمانی که شخصیتها به مرزهای انفجار درونی خود نزدیک میشوند و لحظهای از یک تراژدی خانوادگی به یک بحران ژرف اجتماعی میرسند.
آینهای از جامعه
پیر پسر تنها داستان یک خانواده نیست، بلکه نشانهای از جامعهای است که در آن فقر، اعتیاد، خشونت و سرخوردگی به بخشی از مشکلات بزرگ جامعه تبدیل شدهاند. فیلم با دقتی کمنظیر نشان میدهد که چگونه معضلات اجتماعی و فشارهای اقتصادی، زندگی فردی و جمعی را نابود میکنند. ساختارهای سنتی و مردسالارانه در این فیلم به چالش کشیده میشوند و شخصیتها به نوعی گرفتار در دامی هستند که خودشان بر پا کردهاند. خانهای که زمانی نمادی از اصالت و منزلت بود، حالا تبدیل به یک مخروبه است که با دیوارهایش، تاریخ سوخته و آرزوهای مرده نسلهای گذشته را حفظ کرده است.
شخصیتپردازی عمیق و روانشناختی
یکی از برجستهترین جنبههای این فیلم، شخصیتپردازی عمیق آن است که به جای تکیه بر دیالوگهای طولانی و مستقیم، بیشتر بر زبان بدن و سکوتهای معنا دار تأکید دارد. در فیلم، کوچکترین اشارههای رفتاری و حرکات شخصیتها، نظیر قدمهای سنگین غلام، نگاههای پر از درد علی و حالتهای عصبی رضا، گواهی بر تنشهای درونی و روانی است که در هر کدام از آنها جریان دارد. این شیوه، فیلم را به یک تجربه بصری و روانشناختی تبدیل کرده است که تماشاگر را به درون روان شخصیتها میبرد.
پایانی تراژیک با تصاویر نمادین
فیلم در نهایت با نمایش تصاویری نمادین، خصوصاً تابلوی نادر شاه افشار در جنگ کرنال، بر مفاهیم عمیق خود تأکید میکند. این تابلو که تصویری از تاریخ خونین را یادآوری میکند، به نوعی اشاره به فرایند تکرار ستم در تاریخ بشری است، ستمی که در زندگی شخصیتها نیز تکرار میشود. غلام، همچون بسیاری از پادشاهان تاریخ، فرزندان خود را قربانی جاهطلبیهای شخصی و سرکوب میکند.
آیا فیلم پیر پسر ارزش دیدن دارد؟
پیر پسر یک فیلم پیچیده، تأثیرگذار و روانشناختی است که به زیبایی مسائل اجتماعی و خانوادگی را در هم تنیده و روایت میکند. این فیلم نه تنها یک درام خانوادگی است بلکه تحلیل دقیقی از جامعه و بحرانهای آن است. با شخصیتپردازی عمیق، فضاسازی فوقالعاده و بازیهای تحسینبرانگیز، فیلم توانسته است تصویری از نسلها و جامعهای که در سایه استبداد، خشونت و سرکوب در حال فروپاشی است، ترسیم کند. پیر پسر فیلمی است که مخاطب را تا آخرین لحظه با خود همراه میسازد و به او اجازه نمیدهد به راحتی از آن جدا شود.