باید «خنده» در «تولیدات کمدی» سمت و سوی مشخصی داشته باشد و «آرمان فرهنگی» در آن نهفته باشد که تأثیرگذار باشد – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: «جهانبخش سلطانی» با انتقاد از وضعیت آشفته تولیدات کمدی در کشور گفت: باید بیایم جلوی دوربین و به جای رقاص و مسائل سطحی، علتهای اساسی ناراحتی جامعه را بررسی کنیم و بر اساس شناختی که داریم، مردم را به سلامتی، تندرستی و شادابی دعوت کنیم. رسالت هنر و هنرمند این است که به سلامتی و تندرستی دعوت کند، اما این دعوت باید سمت و سوی مشخصی داشته باشد، باید ریشهدار باشد و اثری ماندگار بگذارد.
«جهانبخش سلطانی» بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بررسی دلایل کنار گذاشته شدن بسیاری از بازیگران از عرصه تولیدات سینمایی و تلویزیونی بیان داشت: سرمایهگذار حرف اول را میزند، چون میخواهد پولش برگردد، ولی کارگردان مهمتر است، چون او باید انتخاب کند که در این پروژه کدام چهره در واقع به شخصیت مینشیند و کدام چهره میتواند این نقش را ایفا کند و برای شخصیت و قالب مطلوب باشد. پس کارگردانهای ما بالاخره خیلی مهماند. نویسنده هم مهم است، حالا آنها مینشینند و با هم توافق میکنند که چه کسی باشد و چه کسی نباشد.
این پیشکسوت عرصه بازیگری کشور افزود: طبیعی است که دنبال شخصیتها و افرادی میروند که دائم در حال کار کردن و بهروز هستند. چون بهروز که باشند، فکر میکنند. نمیدانم، شاید برای آنها محتوا خیلی در درجه اول یا دوم نباشد. مضمون و محتوا در اولویت اول یا دوم نباشد. بیشتر نگاهشان به فروش است. طبیعی است کسی را پیشنهاد میکنند که در صفحه تلویزیون و سینما دائم حضور دارد.
بازیگر فیلمهای سینمایی «مهریه بیبی» و «بچههای طلاق» در ادامه با انتقاد نسبت به وضعیت سینمای کمدی تصریح نمود: آنچه الآن در تلویزیون تبلیغ میشود، بیشتر بر شاد کردن مردم و خنداندن آنها متمرکز است. من قصد توهین ندارم، ولی به نظر میرسد بیشتر برنامهها پر از رقص و آواز و بزن و بکوب است. مشخص است که صداوسیما از هنرمند درجه یک تا سایر هنرمندان را نشان میدهد که دور هم میرقصند و جوک میگویند.
وی خاطرنشان کرد: برای همین باید تحلیل کرد، باید مطالعه داشت و باید به تخصص توجه کرد تا یک اثر ماندگار با پیام داشته باشیم. من نمیخواهم به کمدیهای در سطح توهین کنم، وگرنه یک بار با وزیر ارشاد صحبت کردم و به ایشان گفتم خنده بسیار مهم است، ولی اینکه چطور بخندیم، چرا بخندیم، به چی بخندیم و برای چی بخندیم، باید همه خندهها سمت و سوی مشخصی داشته باشد و در واقع یک آرمان فرهنگی در آن نهفته باشد که تأثیرگذار باشد.
بازیگر فیلمهای سینمایی «حماسه مجنون» و «عملیات کرکوک» دلیل کم کاری خود و برخی بازیگران دیگر را برخاسته از اعتقادات و عقبه خودشان عنوان کرد و اظهار داشت: ما که در زمان دفاع مقدس فیلمهایی درباره سرداران دفاع مقدس ساختهایم، نمیرویم جلوی دوربین حرکات غیر وزین انجام دهیم تا نقشی به ما بدهند یا ما را انتخاب کنند. ما که شخصیتهایی مثل شهید خرازی و دیگر شهدای جبهه را بازی کردهایم، باید مظلومیت قصه، پیام و محتوا را در همین بستر انتقال دهیم.
بازیگر فیلمهای سینمایی «آخرین مرحله» و «باشگاه سری» در پایان گفت و گو ضمن بیان این مطلب که باید بیایم جلوی دوربین و به جای رقاصی و مسائل سطحی، علتهای اساسی ناراحتی جامعه را بررسی کنیم و بر اساس شناختی که داریم، مردم را به سلامتی، تندرستی و شادابی دعوت کنیم. خاطرنشان ساخت: رسالت هنر و هنرمند این است که به سلامتی و تندرستی دعوت کند، اما این دعوت باید سمت و سوی مشخصی داشته باشد، باید ریشهدار باشد و اثری ماندگار بگذارد. کاری نکنیم که ناخودآگاه به فرهنگ و هویت خودمان آسیب بزنیم. چراکه در این صورت، دشمن میتواند تفکر خود را در سطح جامعه مطرح کند و راحتتر با آن مبارزه کند.