آیا شکایت دوباره علیه اصرار فرهادی/ تاریخ سرقت است؟
گزارش مجله نیویورکر در مورد شباهت فرهادی با مستند فیلمسازش ، آزاده کریستزاده ، موجی از اخبار مربوط به سرقت ادبی را ایجاد کرده است. آزاده کریستزاده معتقد بود که ایده مستند وی توسط اصنگر فرهادی به سرقت رفته و به یک فیلم قهرمان تبدیل شده است.
در مرحله بعد ، داستان کمی پیچیده تر شد و مشارزاده با معلم خود ، آسغار فرهادی شکایت کرد. شکایت وی در رسانه ها بسیار گزارش شده است ، اما در پایان ، وی تبرئه نشد و تبرئه شد.
به تازگی ، یک وکیل مستقل درخواست جدیدی را علیه آسغار فرهادی اعلام کرده و جزئیات آن را به خبرگزاری Tasnim شرح داده است. وی اظهار داشت که این درخواست جدید برای مورد قبلی ارتباط کاملاً متفاوتی دارد و این پرونده را از یک پنجره جدید دیده است.
در زیر مصاحبه حمید کیا ، وکیل آزاده کریستزاده قرار دارد. وی در مصاحبه ای با تاسنیم ، او در سالهای اخیر داستان آشنایی فرهادی و جزئیات دادخواست جدید را اعلام کرده است.
وی در مقدمه صحبت های خود گفت: “همانطور که می دانید ، در این مورد ، با وجود اسناد علیه آقای فرهادی ، او منجر به محکومیت وی نشد. در این مورد ، بحثی وجود داشت که آقای فرهادی فیلم مستند خانم مسی زاده را کپی نکرده است ، اما فیلمنامه شخصی را که در شیراز زندگی می کند نوشته و زندانی است.
در این شرایط ، وکلای وی و او باید یک مسیر دریافت کنند ، و این دفاع برای فرار از یک اتهام ادبی ، دفاع کافی نیست. از آنجا که شخصی که زندگی وی برداشت شده است ممکن است از آقای فرهادی شکایت کند و بگوید که او این کار را بدون اجازه انجام داده است.
البته شکی نیست که آقای فرهادی فیلمنامه فیلم قهرمان را بر اساس درک آقای محمد رضا شکری ، که در زندان عادل آباد در شیراز زندانی شده بود ، نوشت. از آنجا که یکی از دفاع های خود در برابر شکایت خانم کریستزاده این بود که او فیلمنامه قهرمان را نه یک مستند بلکه در زندگی آقای شوکی نوشت.
He stressed that the new request is very different from the previous ones, saying: “On the other hand, similar to this case, there were many cases in the Judiciary, but most lawyers have taken the wrong path, which is that they went to the criminal court; I am careful not to write a script or novel of the events of a real life; it is not a crime, it should not be a crime, but that it should not be a criminal that should not be a criminal that should not be a criminal that نباید جنایتی باشد که نباید یک جنایتکار باشد که نباید یک جرم باشد ، بلکه نباید یک جرم باشد ، بلکه نباید یک جرم باشد ، بلکه نباید یک جرم باشد ، بلکه نباید یک جرم باشد ، بلکه نباید یک جرم باشد ، بلکه نباید یک جرم باشد ، بلکه نباید یک جنایت باشد بلکه باید یک جنایت باشد.
وکیل آزاده کریستزاده با یک سؤال ادامه داد و گفت: “اکنون ، سوال اصلی این است که اساس خسارت چیست؟” به خاطر داشته باشید که در چنین مواردی ، ابتدا باید یک فعل مضر را امتحان کنیم و در مرحله بعدی رابطه بین آن فعل مضر و از دست دادن را بررسی کنیم. روش های مختلفی برای بررسی عمل مضر در این مورد وجود دارد ، اما من فکر می کنم که باید بر این واقعیت تمرکز کرد که یک داستان زندگی ارزشمند برای تبدیل شدن به یک فیلم دارد و بنابراین حق مالی برای فروش آن را دارد. این داستان برای او یک دارایی است و باید به دیگران اجازه دهد یک فیلمنامه یا کتاب این زندگی از اسکریپت یا کتاب بنویسند و وجوهی مانند پیش پرداخت یا درصدی از فروش کار را دریافت کنند.
اکنون ، هنگامی که شخصی مانند آقای فرهادی این داستان را بدون اجازه می سازد ، او همچنین فرصتی برای فروش تاریخ به دیگران را از بین می برد. به عبارت دیگر ، هنگام ساختن قهرمان فیلم ، یک هنرمند دیگر به آقای محمد رضا نمی آید تا فیلمی از زندگی خود بسازد. بنابراین می توان گفت که آقای فرهادی باعث ضرر مالی آقای شوکری شده است. در این حالت ، ما پایه و اساس آسیب رساندن به قوانین مسئولیت مدنی عمومی را در موارد غیرمجاز در نظر می گیریم و درخواست خود را ارائه می دهیم. اکنون ، ما دادخواست را ارائه می دهیم ، اما هنوز به شاخه ای اشاره نکرده است.
من فکر می کنم درخواست ما تاکنون یکسان نبوده است و این اولین بار است که چنین درخواست ارائه می شود. از آنجا که قوه قضاییه هیچ تجربه ای در این موضوع خاص ندارد ، ما در مورد بحث در مورد آن نگرانی داریم. در بسیاری از کشورها این حل شده است و یک روش قضایی برای این امر وجود دارد ، اما در کشور ما جدید است و هنوز هم وجود دارد.
“من می خواهم نمونه ای از این موارد را حتی بیشتر بیان کنم ؛ شما باید فیلم” نزدیک “ساخته شده توسط آقای عباس کیارستامی را دیده باشید. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است ، و شخصی که مانند Mohsen Makhmalbaf از آن شباهت استفاده می کند و وارد زندگی یک خانواده ثروتمند می شود و مشکلات ایجاد می کند.
حتی هنگام انجام کارهای شخصی مانند سینمای زندگی شهدا و سالمندان ، خانواده آنها مجاز و مجاز است. حتی اگر خانواده شهید از آنچه می گویند راضی نباشند ، آنها را جلوی دوربین نمی گیرند. جالب است بدانید که در مورد آقای شوکری مسئله ای وجود دارد. او دوست نداشت کسی بفهمد که برادرش لکنت دارد ، اما در فیلم آقای فرهادی ، این برادر کودک می شود و بر احساسات فیلم تمرکز می کند.
در پایان ، باید بگویم که در مورد شکایت خانم ماسیه زاده علیه آقای فرهادی ، بازپرس این پرونده جمله جالبی دارد که نشان دهنده اهمیت این پرونده است. وی می گوید: “این مورد یکی از مهمترین موارد نیم قرن گذشته است.”
۲۴۵۲۴۵