جوک‌

از پوستر رسمی «چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره با حضور اعضای شورا، نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ، اتابک نادری سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی و خیرالله تقیانی‌پور دبیر جشنواره و برخی هنرمندان، عصر چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، پوستر چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با طراحی مهدی دوایی، در جلسه شورای سیاست‌گذاری این جشنواره رونمایی شد.

در این جلسه مهدی دوایی طراح پوستر جشنواره اظهار کرد: طراحی پوستر یک جشنواره ویژگی‌هایی دارد که نسبت به طراحی پوستر برای یک تئاتر و یا یک ایونت فرعی بسیار متفاوت است. در طراحی برای پوستر یک اجرا، طراح از سویی باید با خود به نتیجه برسد، و ایده نهایی، شخص خودش را راضی کند. سپس نتیجه کلنجارهای ذهنی اش را با سفارش دهنده (کارگردان) نهایی کند و در نهایت بازخورد آن را در ارتباط با مخاطب در نظر بگیرد.

وی یادآور شد: اما در طراحی پوستر جشنواره ای مانند فجر، کار در مرحله دوم و سوم یعنی چالش با سفارش دهنده و بازخورد مخاطب پیچیده تر می شود. چون از سویی ملاحظات مدیریتی گوناگون را بایستی در نظر بگیرد و از سویی جذابیت زیبایی شناسانه پوستر را برای مخاطب حفظ کند. میزان اعتماد و سپردن امر هنری از سوی مدیران فرهنگی به هنرمند نقش مهمی در کاهش این تقابل دارد.

دوایی تاکید کرد: شالوده یک پوستر درست، در وهله اول بر گرامر مدیوم گرافیک استوار است. این شرط لازم برای بیان هنریست. درست مانند کارگردانی که برای بیان نمایشی بایستی گرامر و الفبای درام را بشناسد. بدون شناخت این گرامر و حتی شکستن آگاهانه آن، امر خلاقه و درست در مدیوم هنری اتفاق نمی افتد.

وی در ادامه گفت: بسیاری از اعلاناتی که در سطح شهر میبینیم، بدون در نظر گرفتن الفبای مدیوم، صرفا میخواهند حرف بزنند و این باعث الکن ماندن ارتباط می شود. درست مثل وقتی که بدون تسلط به گرامر و دایره لغات کافی از یک زبان، در کشوری بیگانه سعی در ارتباط داریم و این امر بدلیل عدم تسلط کامل ما به آن زبان الکن و گاهی نامفهوم میماند. تلاشم بر این بود تا در وهله اول پوستر جشنواره گرامر درستی داشته باشد و در مرحله بعد برای مخاطب چشمگیر و جذاب باشد. امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.

انتخاب عنوان برای تندیس تئاتر فجر پس از ۴۲ دوره/ بهزاد فراهانی: مرکز تئاتر ملی نداریم

نشان چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیر هنری چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره نشان این جشنواره یادآور شد: نشانه نوشته هایی که در طول سالیان مختلف برای جشنواره فجر استفاده میشد، غالبا توسط رایانه و بسیار سر دستی انتخاب می شد. معمولا آن میزان حساسیتی که بر روی عنصر تصویری پوستر از جانب طراح و سفارش دهنده وجود داشت بر روی عناصر نوشتاری وجود نداشت.

وی ادامه داد: من در دوره چهلم تصمیم به تمرکز برای طراحی نشانه نوشته این رویداد از طریق خوشنویسی دستی و تلفیق آن با شیوه‌های کامپیوتری کردم. بنابر این کار بر روی این نشانه نوشته را همراه با دوست عزیزم احمد زیرک که از اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران هستند شروع کردم. شاید بیش از ۱۰۰ اتود مختلف برای رسیدن به نشانه نوشته فعلی، خوشنویسی و سپس طراحی شد. بارها و در مراحل مختلف در کامپیوتر اجزای آن جابجا شد تا در نهایت به این نشان رسیدیم. این چهارمین دوره است که از این نشانه نوشته برای این فستیوال استفاده میشود و آن را به میراثی معنوی برای ادوار مختلف فجر تبدیل کرده است.

سعید نجفیان نیز با بیان اینکه جشنواره پر شور و پرنشاطی داریم، گزارشی از شرکت‌کنندگان و تدابیر اندیشیده شده برای برگزاری جشنواره ارائه کرد.

منبع خبر

برچسب ها :

مطالب مشابه را ببینید!