جوک‌

افت بی سابقه گیشه فیلم چین

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، مجموع فروش باکس آفیس چین در سال 2024 با افت 23 درصدی نسبت به سال گذشته به 5.81 میلیارد دلار (42.5 میلیارد یوان) رسید که کمترین میزان از سال 2015 و کاهش 34 درصدی نسبت به اوج قبلی کووید در سال 2019 است نشانه ای از چالش های ادامه دار در بازگشت به حالت عادی پس از همه گیری است.

به گزارش ایسنا، فروش سالانه فیلم چینی در سال 2023 به 7.5 میلیارد دلار (54.9 میلیارد یوان) رسید. رقمی که علیرغم اینکه هنوز 14.5 درصد کمتر از سطح قبل از همه گیری سال 2019 است، امیدوارکننده تر به حساب می آمد.

در مجموع، 501 فیلم (425 عنوان داخلی و 76 عنوان خارجی) در سال 2024 اکران شد که تقریباً برابر با 512 فیلم در سال 2023 است.

آنچه در ادامه می‌خوانید

Toggle

موفق ترین فیلم ها

سه فیلم داخلی در صدر جدول قرار گرفتند و هر کدام بیش از 3 میلیارد یوان (410 میلیون دلار) درآمد داشتند:

«یولو» جیا لینگ (472 میلیون دلار / 3.46 میلیارد یوان)

هان هان “پگاسوس 2” (464 میلیون دلار / 3.38 میلیارد یوان)

جانشین با سرمایه گذاری مشترک یان فی و پنگ دامو (454 میلیون دلار / 3.32 میلیارد دلار).

پس از آن، دو فیلم دیگر هر کدام بیش از 2 میلیارد یوان (273 میلیون دلار) فروش داشتند:

«مقاله 20» نوشته ژانگ ییمو (335 میلیون دلار / 2.45 میلیارد یوان)

انیمیشن “Bonny Bears” (273 میلیون دلار / 2 میلیارد یوان).

دو فیلم دیگر بیش از 1 میلیارد یوان (137 میلیون دلار) فروش داشتند:

“مکانی به نام سکوت” ساخته سام کوا (184 میلیون دلار / 1.35 میلیارد یوان)

«داوطلبان: نبرد مرگ و زندگی» نوشته چن کایگه (164 میلیون دلار / 1.2 میلیارد یوان).

«جانی کیپ راه می‌رود» ساخته دونگ رانیان که در 29 دسامبر 2023 اکران شد، 176 میلیون دلار (1.29 میلیارد یوان) فروخت و اگر در سال 2024 اکران می‌شد، جزو ده فیلم برتر بود.

ژانرهای موفق

پنج فیلم برتر دارای عناصر کمدی بودند و چهار تای آنها فیلم های پرفروش سال نو چینی بودند. ژانر کمدی با 36 درصد سهم بازار بیشترین محبوبیت را در بین مخاطبان محلی داشت و سال نو چینی مهمترین دوره اکران در نظر گرفته شد.

چالش ها

با وجود موفقیت فیلم‌های پرهزینه، اکثر فیلم‌ها حتی نتوانستند مرز ۶۸.۳ میلیون دلار (۵۰۰ میلیون یوان) را بشکنند. تنها 16 فیلم (با احتساب عناوین خارجی) به این رقم رسیدند در حالی که در سال 2023 تعداد 31 فیلم بود.

فیلم های خارجی

برای دومین سال متوالی هیچ فیلم خارجی نتوانست از مرز میلیارد یوان عبور کند.

موفق ترین فیلم های خارجی باکس آفیس چین در سال 2024: «گودزیلا و کنگ: امپراتوری جدید» با فروش 130 میلیون دلار (956 میلیون یوان)، انیمیشن ژاپنی «پسر و ماهی کوچک» ساخته هایائو میازاکی (108 دلار). میلیون/791 میلیون یوان) و «بیگانه: رومولوس» (107 میلیون دلار/786 میلیون یوان).

سهم بازار فیلم های خارجی از 16.2 درصد در سال 2023 به 21.3 درصد در سال 2024 افزایش یافت، اما همچنان از 35.9 درصد سال 2019 عقب تر بود.

کاهش مخاطب

در حالی که قیمت بلیط در چهار سال گذشته (2024-2021) بالای 5.5 دلار (40 یوان) باقی مانده است، تعداد تماشاگران از 1.3 میلیارد در سال 2023 به 1 میلیارد کاهش یافته است. سهم مخاطبان زیر 25 سال به 21 درصد کاهش یافته است، در حالی که مخاطبان زن افزایش یافته و اکنون 58 درصد از کل مخاطبان را تشکیل می دهند.

فیلم های موفق کارگردانان زن

با قرار گرفتن Yolo در صدر باکس آفیس، جیا لینگ اولین کارگردان چینی شد که در جدول باکس آفیس سالانه کشور صدرنشین شد. این درام انگیزشی که در آن بازیگر و کارگردان برای ایفای نقش یک بوکسور 50 کیلو از وزن واقعی خود را از دست دادند، راه را برای تولید بیشتر زنانه هموار کرد.

«داستان او» ساخته شائو یی‌هویی که درباره یک مادر مجرد و دوستی او با همسایه‌اش است، به بزرگترین فیلم دسامبر تبدیل شد و پس از اکران در 22 نوامبر، 98.5 میلیون دلار (712 میلیون دلار) فروش داشت.

موقعیت در بازار جهانی

چین پس از آمریکای شمالی دومین بازار بزرگ باکس آفیس جهان باقی ماند. اما عملکرد ناپایدار باکس آفیس (پس از 83 درصد افزایش سالانه در سال 2023) به چالش‌های بیشتر در بحبوحه رکود اقتصادی و کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده اشاره دارد.

۵۷۵۷

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!