جوک‌

با افزایش هزینه‌ها و قیمت بلیت‌ها «سینما» به سمت تبدیل شدن به یک «تفریح لوکس» پیش می‌رود/ در بسیاری از کشورها برای فیلم‌هایی که بر روی «فرهنگ» و «هویت ملی» تاثیرگذارند «یارانه» در نظر می‌گیرند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده «اسفند» گفت: باید مراقبت بیشتری از فیلم‌های دفاع مقدس که مفاهیم ملی و تاریخی را در خود جای داده‌اند، صورت گیرد. اگر این فیلم‌ها راهبردی و استراتژیک هستند، نیاز به حمایت ویژه‌ای نیز دارند؛ در بسیاری از کشورها برای فیلم‌هایی که بر روی فرهنگ و هویت ملی تاثیرگذارند، یارانه در نظر می‌گیرند.

به گزارش سینماپرس، مهاجر توحیدپرست تهیه‌کننده فیلم «اسفند» در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص زمان انتخابی برای اکران «اسفند» توضیح داد: رقابت پخش فیلم‌هایی که در جشنواره اکران می‌شود برای نوروز و قبل ایام محرم و صفر همیشه وجود دارد. ما برای اکران فیلم، اردیبهشت ماه را زمان مناسبی دانستیم؛ چراکه این ماه هم قبل از محرم و صفر است و هم به سوم خرداد نزدیک می‌شود. این انتخاب به ما این فرصت را می‌دهد فیلم را در زمانی مناسب به نمایش بگذاریم و امیدواریم مخاطب از آن استقبال کند.

با اکران در اردیبهشت، از رقابت با فیلم‌های جدید دور می‌مانیم

وی افزود: تجربه نشان داده هرچقدر زمان اکران به تعویق بیفتد و رقابت فشرده‌تر شود، شانس دیده شدن فیلم کمتر می‌شود. به همین دلیل، اردیبهشت ماه را انتخاب کردیم که هم از رقابت با فیلم‌های جدید دور بمانیم و هم بتوانیم فیلم را پیش از فصل محرم به دست مخاطبان برسانیم. اردیبهشت ماه را برای اکران انتخاب کردیم که هم از رقابت با فیلم‌های جدید دور بمانیم و هم بتوانیم فیلم را پیش از فصل محرم به دست مخاطبان برسانیم

تهیه‌کننده فیلم «اسفند» به برنامه‌های تبلیغاتی و تلاش‌های گروه تولید برای دیده شدن فیلم اشاره کرد و گفت: با توجه به آن‌که فیلم «اسفند» یک فیلم دفاع مقدسی است و از یک قهرمان ملی (شهید علی هاشمی) صحبت می‌کند، یکی از اصلی‌ترین مخاطب‌های هدف ما، مردم استان خوزستان هستند.

وی ادامه داد: برای این استان برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم؛ از جمله افتتاحیه‌های خاص و برنامه‌های ویژه در طول دوره اکران که در آن مردم این استان بتوانند به صورت خاص با فیلم ارتباط برقرار کنند. همچنین تبلیغات مختلفی از پیش طراحی شده است که شامل تیزرهای تلویزیونی، بیلبوردهای شهری، پوسترها و هر آنچه که در رسانه‌های مختلف برای معرفی یک فیلم انجام می‌شود، خواهد بود.

سردار بزرگی که سینما نادیده‌اش گرفته بود

توحیدپرست درباره برنامه‌های ویژه برای مردم خوزستان گفت: ۲۷ اردیبهشت ماه، یادمان علی هاشمی در این استان آغاز و ادامه برنامه‌های آن در سطح استان اجرا خواهد شد. مردم خوزستان گله‌مند بودند که چرا برای قهرمان عرب ‌زبان ایرانی، فیلمی ساخته نمی‌شود و حالا این فرصت فراهم شده است. در مورد استان‌های جنوبی کشور همچون بوشهر، شیراز، اصفهان و همچنین دیگر شهرهایی که به فیلم‌های قهرمان‌محور علاقه نشان داده‌اند نیز برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که به مرور آنها را اجرایی خواهیم کرد.

«اسفند» یک فیلم قهرمان‌محور است و مخاطب با شخصیتی روبرو می‌شود که زمانی میان مردم زندگی می‌کرده و کمتر در سینمای دفاع مقدس به آن پرداخته شده است

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که چرا مخاطبان باید فیلم «اسفند» را تماشا کنند، اظهار داشت: فیلم «اسفند» یک فیلم قهرمان‌محور است و مخاطب با شخصیتی روبرو می‌شود که زمانی میان مردم زندگی می‌کرده و کمتر در سینمای دفاع مقدس به آن پرداخته شده است و این فیلم برای نخستین بار به قهرمانی کمتر شناخته‌شده می‌پردازد. شهید علی هاشمی، یکی از سرداران بزرگ استان خوزستان بوده و سهم زیادی در دفاع مقدس داشته است؛ اما تاکنون چندان در سینما به او توجه نشده بود.

وی افزود: بنابراین فیلم به روایت متفاوت و جدیدی از این شخصیت پرداخته که می‌تواند برای مخاطبان، جذاب و آموزنده باشد. به جرات می‌توانم بگویم کسانی که این فیلم را ببینند، از تماشای آن پشیمان نخواهند شد و از کیفیت بالای آن در تمامی جنبه‌ها از جمله فیلمبرداری، بازیگری، موسیقی و… لذت خواهند برد.

کاهش چشمگیر مخاطبان سینما، زنگ خطری برای مسئولان!

توحیدپرست همچنین درباره نگرانی‌هایی که در خصوص شرایط اقتصادی سینما و تاثیر آن بر تماشای فیلم‌ها مطرح است، گفت: با افزایش هزینه‌ها و قیمت بلیت‌ها، سینما به سمت تبدیل شدن به یک تفریح لوکس پیش می‌رود. امروز، موسیقی و تئاتر از سبد فرهنگی بسیاری از خانواده‌ها حذف شده است و اگر همین روند ادامه یابد، سینما هم ممکن است از دسترس قشر متوسط و پایین‌تر جامعه خارج شود.

تهیه‌کننده «اسفند» ادامه داد: این نگرانی جدی است و برای آن باید تدابیری اندیشیده شود. با وجود جمعیت ۸۵ میلیون نفری، تعداد بلیط‌هایی که در سال فروخته می‌شود، بین ۵ تا ۸ میلیون است که نشان‌دهنده کاهش چشمگیر مخاطبان است و این امر باید زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورد.

نمی‌خواهیم بین فیلم‌های دفاع مقدسی و باقی فیلم‌ها تفاوت قائل شوند

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به شرایط اکران فیلم‌های دفاع مقدس و اجتماعی در سینمای ایران، بیان کرد: در حال حاضر این فیلم‌ها، به خصوص فیلم‌های دفاع مقدسی، نیاز به حمایت بیشتری دارند. وقتی فیلم‌های بزرگ تولید می‌شوند، باید فرصت بیشتری برای اکران پیدا کنند تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. این نیاز به زمان بیشتر برای اکران به ویژه برای فیلم‌هایی با محتوای ملی و فرهنگی از جمله فیلم‌های دفاع مقدس، امری ضروری است.

اگر این فیلم‌ها راهبردی و استراتژیک هستند، نیاز به حمایت ویژه‌ای نیز دارند. این حمایت ویژه به معنای تفاوت قائل شدن نسبت به فیلم‌های دیگر نیست

وی تاکید کرد: متولیان سینمایی باید شرایطی را فراهم کنند تا این فیلم‌ها در فضای رقابتی فشرده اکران، دیده شوند و توانایی جذب مخاطب را پیدا کنند. ما می‌خواهیم این فیلم بیشتر در معرض دید قرار گیرد، اما متاسفانه در حال حاضر، محدودیت‌های موجود در سالن‌های سینما و کمبود زیرساخت‌ها موجب می‌شود که فیلم‌ها در زمان کوتاه‌تری نمایش داده شوند.

توحیدپرست در ادامه به اهمیت فیلم‌های دفاع مقدس و جایگاه ویژه آنها در سینمای ایران اشاره کرد و افزود: باید مراقبت بیشتری از فیلم‌های دفاع مقدس که مفاهیم ملی و تاریخی را در خود جای داده‌اند، صورت گیرد و قدر این آثار دانسته شود. اگر این فیلم‌ها راهبردی و استراتژیک هستند، نیاز به حمایت ویژه‌ای نیز دارند. این حمایت ویژه به معنای تفاوت قائل شدن نسبت به فیلم‌های دیگر نیست، بلکه می‌توان شیوه‌های مختلفی را برای حمایت از آنها بررسی کرد.

وی افزود: در بسیاری از کشورها برای فیلم‌هایی که بر روی فرهنگ و هویت ملی تاثیرگذارند، یارانه در نظر می‌گیرند. در کشور ما نیز باید در این زمینه یارانه فرهنگی لحاظ شود.

منبع خبر

برچسب ها :

مطالب مشابه را ببینید!