بلیط کنسرت به محصولات لوکس تبدیل شده است
بله ، افزایش قیمت بلیط کنسرت دوباره به وضعیت ناعادلانه بازار موسیقی در ایران متمرکز شده است. قیمت فروش هر بلیط کنسرت در تهران به یک میلیون و 7 هزار شات رسیده است. رقمی که آن را در دسته محصولات لوکس در مقایسه با درآمد ماهانه بسیاری از خانواده های ایرانی قرار می دهد.
آژانس خبری فارس وی نوشت: افزایش قیمت بلیط کنسرت دوباره به وضعیت ناعادلانه بازار موسیقی در ایران متمرکز شده است. براساس نظرسنجی های میدانی ، قیمت فروش هر بلیط کنسرت در تهران به 1 میلیون و 6 هزار تومن رسیده است. رقمی که آن را در دسته محصولات لوکس در مقایسه با درآمد ماهانه بسیاری از خانواده های ایرانی قرار می دهد. با این حال ، آخرین افزایش رسمی قیمت بلیط های کنسرت تا یک میلیون و 7000 شلیک در ماه مارس بود. رقمی که نسبت به زمستان سال گذشته بیش از 5 ٪ افزایش داشت.
یک روند قائم ؛ سقف نظارت مشخص وجود ندارد
قیمت بلیط این کنسرت از سال 4 در حال افزایش است. در حالی که سه سال پیش ، قیمت بلیط کنسرت پاپ بین 2 تا 6 هزار تومن بود ، در زمستان ، این رقم به حدود یک میلیون و 7 هزار شوت رسیده است. اما آنچه ما این روزها می بینیم عبور بلیط برای حد 1.5 میلیون شلیک است ، وقتی کنسرت ها دیگر محدودیت عروق کرونر نیستند و سالن ها پر از ظرفیت کامل هستند.
بررسی جدول فروش برخی از کنسرت های اخیر در تهران نشان می دهد که فقط صفحات عقب اتاق با قیمت کمتر از یک میلیون شلیک ارائه شده است ، و رده های اول و بلیط های VIP از یک میلیون و 7 هزار شات آغاز می شود. در نتیجه ، طیف گسترده ای از مخاطبان ، که بخشی از جامعه مصرف کنندگان موسیقی زنده در دهه 1980 و حتی در اوایل دهه 1980 بودند ، عملاً از این تجربه فرهنگی رها شده اند. “
یکی از سؤالات مهم در این زمینه نقش وزارت فرهنگ و جهت گیری اسلامی برای نظارت بر روند قیمت بلیط است. اگرچه باید با تصویب دفتر موسیقی قیمت ها انجام شود ، طبق اساسنامه رسمی ، به نظر می رسد که هیچ مکانیسم مشخصی و خاصی برای کنترل قیمت بلیط وجود ندارد.
در سالهای اخیر ، وعده هایی برای راه اندازی سیستمی برای نظارت بر صورتحساب کنسرت انجام شده است. اما نه تنها این وعده ها ناکام ماندند ، بلکه در صورت عدم نظارت مالی ، بسیاری از درآمد فروش بلیط شفاف نیست و این امر باعث ایجاد بازار پنهان شده است.
حمید رضا نووربخش ، مدیر عامل خانه موسیقی ، راه حل را در سیاست کلان اقتصادی و حمایت از دولت می بیند و می گوید: “اگر هزینه های اتاق ها سقوط کند ، از سازمان دهنده نیز می توان پرسید که چرا او بلیط را با این قیمت می فروشد. اما وقتی هزینه پایه زیاد باشد ، فشار بر تولید کننده غیرقابل انکار است.
وی در پاسخ به افزایش قیمت در قیمت بلیط کنسرت گفت: “من سالهاست که گفته ام که بلیط به یک محصول لوکس تبدیل شده است.” درصد بسیار کمی از مردم می توانند کنسرت را در هزینه خانه های خود قرار دهند. کلاس یا کارکنان درآمد متوسط برای آنها رویایی تر است. “سرانجام ، یک یا دو بار در سال ، در صورت صرفه جویی در هزینه های دیگر ، می توانید کنسرت را ببینید.”
با موسیقی زنده در بسیاری از کشورها با پشتیبانی و سیاست های یارانه ای ، کنسرت ها به یک تجربه لوکس در ایران تبدیل شده اند که عمدتاً برای کلاس های خاص شهری در دسترس است. این روند منجر به خطر تقسیم فرهنگی بین گروه های مختلف جامعه می شود. به ویژه ، ما شاهد رشد اجرای خیابان توسط گروه های ناشناس آن در شهر هستیم. اقداماتی که گاهی اوقات تنها فرصتی برای تماشای موسیقی زنده برای طبقات پایین است.
مهدوی ، کارشناس موسیقی در زمینه موسیقی گفت: “این کنسرت یک محصول لوکس نیست.” ما کشوری با منشأ فرهنگی غنی هستیم و انقلاب ما یک صندوق فرهنگی بوده است. اگر بخواهیم هنرهای اصلی خود را لوکس کنیم ، آینده خوبی نخواهیم داشت. “با از بین رفتن زبان فارسی ، اگر هنر نتواند توده ها را جایگزین کند ، نسل جدید با هنرهای خارجی آشنا می شود و ما آینده ای درخشان نخواهیم داشت.”
وی ادامه داد: “اگر کنسرت ها را رعایت کنید ، خواهید فهمید که 5 ٪ از چهره های موجود در سالن ها کپی شده اند.” همان زوج که ماه گذشته در یک ردیف خاص نشسته اند ، دوباره همین ردیف را انتخاب کرده اند. اینها اغلب بخشی از درد غنی است که با هنرمندان همراه است و از طریق موسسات خاص اتاق های بزرگی به دست می آورد. “این وضعیت به معنای درآمد فرهنگی نیست.”
در غیاب یک سیاست جامع و منصفانه در زمینه موسیقی ، به نظر می رسد بازار کنسرت به سمت انحصار ، گران و از بین بردن مخاطبان حرکت می کند. روندی که اگر متوقف نشود ، در آینده نه چندان دور می تواند موسیقی زنده را از بخش بزرگی از مردم از بین ببرد.
243