تابو که بالاخره شکست
با گذشت زمان ، اگرچه اجراهای خیابانی متفکرانه نیستند و بیشتر به جشنواره ها محدود می شوند ، اما زنان نمایش می دهند که زنان در مقایسه با دهه های قبل حضور قوی تری در این برنامه دارند ، زیرا به نظر می رسد تابو در این نمایشگاه است.
یکی از برجسته ترین جنبه های جشنواره فجر چهل جشنواره حضور کارگردانان زن در اجراهای خیابانی بود.
در این دوره از جشنواره ، در میان چهار مدیر در این بخش ، چهار مدیر زن وجود داشت و علاوه بر گروه های ملی ، رئیس گروه تئاتر خیابان روسیه نیز یک هنرمند زن بود.
در همین حال ، صالبی ، مدیر کار “داگار” به عنوان جوانترین مدیر جشنواره ، در خیابان بود.
وی جوانترین کارگردان در چهل و سوم جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود که در جشنواره بوشر شرکت کرد.
در جدول آثار جشنواره ، گروه های استانی به طور قابل توجهی برای تهران شرکت کردند. از 5 اثر ایرانی که در این دوره از جشنواره انجام شده است ، 2 نفر از تهران (2 ٪) و 2 نفر از شهرهای دیگر (2 ٪ از آثار) بودند.
اعضای کابینه و معاون هنری همچنین نمایش های استان های دیگر را در این جشنواره مشاهده کردند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، ستار هاشمی به همراه حسن نوروزی ، رئیس یارانه های کارگردانی ، کار “آب برای ماهی” را به کارگردانی امیر نوروزی د گاچساران مشاهده کرد.
مهدی مدزی ، فرزند رئیس جمهور ، همچنین اثر ترکیه “Sattarkhan” را که توسط Ya’qub Sadiq Jamali نوشته شده بود ، دید. سید ضیا هاشمی ، معاون اول رئیس جمهور فرهنگ و اجتماعی ، همچنین از کار “بانوی کاپیتان” بازدید کرد که در این جشنواره در بوشر شرکت کرد.
سید عباس صالبی ، وزیر فرهنگ و جهت گیری اسلامی ، در روز دوم جشنواره توسط ندا غوربانیان نوشته و کارگردانی شده است که به عنوان مجموعه ای از جشنواره هنرستان هنرهای زیبا به این جشنواره رسیده بود. صالبی همچنین از دو اجرای خیابانی در مجتمع تئاتر در فضای باز در فضای باز بازدید کرد و در روز سوم جشنواره ، بدون اطلاع خانواده خود ، وی از کار محمد امینی راد “و چندین داستان دیگر” توسط اراک بازدید کرد.
نادره رضای ، معاون هنری وزارت فرهنگ و راهنمای اسلامی نیز در روزهای ابتدایی جشنواره بیشتر در جشنواره مشاهده کرد و سپس از چندین اثر توسط تهران بازدید کرد.
در میان گروه هایی که در جشنواره چهل و سوم استان های خوزستان شرکت می کنند ، با 2 اثر نمایشی و استان ایسفاهان با ردیف اول و دوم در جشنواره اول و دوم طبقه بندی می شوند.
استان های شرق آذربایجان ، آلبز و یزد نیز در جشنواره چهل و شخص ثالث با دو اثر شرکت کردند.
West Azarbaijan ، Bushhehr ، Khorasan Razavi ، Kermanshah ، Kohgiluyeh و Boyer Ahmad با هر یک با سه اثر دراماتیک و استان ایلام ، چاهاماهال بختیاری ، خاوراسان جنوبی ، خبراسان شمالی ، سستها و بلوزوووست وثامان وثاریه ارمن موزار و هارمن موزار و هارمن موزاران
در خیابان ، 5 ٪ از آثار از تهران و 2 ٪ از شهرهای دیگر بود.
گروه های استانی در این دوره از جشنواره ، بر خلاف برخی از دوره های قبلی ، توانستند پس از عملکرد خود در تهران بمانند و فرصتی برای دیدن آثار همکاران خود داشته باشند.
در جشنواره چهل و سوم ، حضور گروه های تهران در گونه های اجرایی جسورانه تر از سایر شهرها بود. در این بخش ، دو نمایشنامه ، از جمله 2 نمایشگاه تهران (2 ٪ از آثار) و 2 از استان های دیگر (2 ٪) کل را تشکیل دادند.
اما حضور مدیران مرد در این دوره از جشنواره نیز در مقایسه با مدیر درصد قابل توجهی بالاتر بود. این روند البته در دوره های قبلی وجود داشته است. در این دوره ، دو مدیر با 4 اثر ایرانی در این جشنواره حضور داشتند که دو اثر ایرانی با دو مدیر بود. تعداد مدیران مرد 2 و تعداد مدیران 4 بود.
اگرچه درصد بالایی از کارهای جشنواره توسط نمایشنامه نویسان ایرانی نوشته شده است ، اما هنوز هم از بسیاری از نمایشنامه نویسان شناخته شده ما خالی بود و نویسنده پرکار مانند محمد چاروشیر فقط در این جشنواره متنی داشت و سایر آنها غالباً با آنها همزمان بودند. غایب با این حال ، از پنج اثر ایرانی در این جشنواره ، دو اثر توسط نمایشنامه نویسان ایرانی (2 ٪) نوشته شده است ، و چهار اثر بازی با متون غیر ایرانی برگزار شد.
۲۴۴۵۷