جوک‌

ترکیه 40 میلیارد تومان از تولید سریال و صدا و سیما 24 میلیارد تومان درآمد دارد.

مهسا بهادری: پس از ایالات متحده و بریتانیا، ترکیه در 15 سال گذشته همواره به عنوان صادرکننده اصلی سریال های تلویزیونی شناخته شده است. جالب است بدانید که سالانه حدود 60 سریال در ترکیه تولید می شود و بینندگان این سریال ها در تقریبا 170 کشور جهان با استانبول و دیگر شهرهای ترکیه و فرهنگ شهری حاکم بر آنها آشنا هستند.

جالب ترین نکته این است که در سال 2024 صنعت تولید سریال های ترکیه با صادرات سریال به بیش از 150 کشور جهان بیش از 500 میلیون دلار درآمد کسب کرد. 500 میلیون تومان ضرب در 80000 تومان می شود 40000 میلیارد تومان.

سریال های ترکی در کشورهای خاورمیانه، آمریکای لاتین، آمریکا، استرالیا و اروپا طرفداران زیادی دارد. با گسترش پلتفرم های دیجیتال، این سریال ها در حدود 200 کشور نمایش داده می شوند و تخمین زده می شود بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان آن را تماشا کنند.

در همین راستا، پلتفرم نتفلیکس اعلام کرده است که از سال 2021 تاکنون 47 محتوای ترکی در فهرست 10 برنامه برتر هفتگی جهانی این پلتفرم قرار گرفته است. این مطالب جزو پربازدیدترین آثار در 92 کشور جهان است و در 4 سال گذشته در 184 هفته وارد فهرست 10 اثر برتر این کشورها شده است.

اولین مجموعه تلویزیونی این کشور در سال 1365 یعنی سال ها پس از رونق سریال های تلویزیونی در ایران تولید شد. از آن سال‌ها تاکنون، بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، برنامه حساب شده و بلندمدت دولت ترکیه است. اکنون ترکیه با بیش از 1250 کانال تلویزیونی و رادیویی در بخش های دولتی و خصوصی در رتبه چهارم جهان رسانه های فراگیر قرار دارد. پس از آمریکا، ترکیه دومین صادرکننده فیلم و سریال در جهان محسوب می‌شود و از هند و کره جنوبی به عنوان بزرگترین رقبای خود در صادرات سریال پیشی گرفته است.

منحصر به فرد بودن ترکیه در خاورمیانه

اکنون سریال سازی در عرصه هنرهای نمایشی نه تنها سطح پایین و سطح پایین تلقی می شود، بلکه سینماگران صاحب نام دنیا آثار مختلفی را کارگردانی و تولید کرده اند. حتی برخی از منتقدان بر این باورند که به دلیل غلبه فیلم‌های پرفروش در صنعت فیلم تجاری جهانی، سریال‌های امروزی صحنه ظهور ایده‌های روایی و رسمی جدید و جسورانه هستند.

سریال های ترکی نقش مهمی در ارائه فرهنگ و جاذبه های گردشگری ترکیه به جهان دارند. بسیاری از علاقه مندان به این سریال ها به مکان های فیلمبرداری علاقه مند هستند و از غرفه های ارائه گردشگری ترکیه در نمایشگاه های بین المللی درباره این مکان ها اطلاعات کسب می کنند. این روند فرصت های جدیدی را برای جذب گردشگر به ترکیه فراهم می کند و به رشد صنعت گردشگری این کشور کمک می کند.

قبل از اینکه سریال‌های ترکیه‌ای بازار خاورمیانه را به دست بگیرند، مصر و به ویژه سوریه رهبران سریال‌های تلویزیونی در این بخش از جهان بودند. محبوبیت سریال های سوری به حدی بود که حتی پس از ورود سریال های ترکی به دنیای عرب، دوبله با لهجه سوری یکی از ترفندهای شبکه ها برای محبوبیت این سریال ها بود.

این سریال ها علاوه بر سود اقتصادی بالا، قدرت نرم زیادی را نیز برای ترکیه به ارمغان آوردند. این موضوع باعث ایجاد ترس در بین دولت های ترکیه شد.

مسیر معکوس صدا و سیما

اکنون در چنین عصری سریال سازی در ایران مسیری معکوس و رو به کاهش را طی می کند. کمبود بودجه یکی از دلایلی است که برای کاهش تولید و کیفیت برنامه های رادیویی عنوان شده است. این کمبود در حالی رخ می دهد که این سازمان در حال حاضر 24 هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می کند، اما بخش های اداری سازمان بسیار فربه هستند و طبق آمار ارائه شده که قابل تائید نیست، در همه افراد حدود 50 هزار کارمند دارد. کشور طبیعتاً این تعداد نیرو از بیشترین منابع مالی استفاده می کنند. از سوی دیگر افزایش دستمزدها و هزینه های تولید به دلیل سیاست های غلط مدیران تلویزیون، سریال ها را بدون توجه به میزان مخاطب و تبلیغاتی که می توانند جذب کنند، گرانتر کرده و باعث عقب افتادن آنها از رقابت شده است با سریال کشور همسایه

از سوی دیگر، تحریم های بین المللی توانایی ایران را برای مذاکره با پلتفرم های جهانی مانند نتفلیکس و HBO محدود کرده است. این محدودیت باعث شده است که ترکیه از طریق سریال سازی درآمد کسب کند، اما ایران فقط می تواند در داخل کشور فعالیت کند.

اسماعیل عفیفه تهیه کننده سینما به تشریح اهمیت حضور صنعت انبوه سازی ایران در عرصه جهانی پرداخت که در ادامه می خوانید.

چه اتفاقی افتاد که ترکیه توانست در این زمینه ظهور کند؟

اگر صنعت تولید انبوه ما بخواهد در دنیا جایی مانند ترکیه پیدا کند، ابتدا باید مشکلات سیاسی خود را حل کند. مثلاً باید توانایی برقراری روابط سیاسی دوستانه با جهان را پیدا کند و سپس به توافقات اقتصادی و فرهنگی بپردازد. تعاملی که شما به دنبال آن هستید آن تحریم ها باید برداشته شود تا اساسا بتوانید وارد بازار فیلم شوید. در مرحله بعد باید به ممیزی هایی فکر کنید که عموم مردم ملی باید تحمل کنند، اما این برای عموم کشورهای دیگر قابل قبول نیست. بعد از این دو مرحله که در شرایط فعلی به نظر نمی رسد به راحتی قابل دسترسی باشد، باید سال ها سریال هایی مثل ترکیه بسازیم و تمرین کنیم و حوصله داشته باشیم تا در کشورهای دیگر منتشر شوند تا به فروش هایی برسیم که امروز صنعت سینما سر به فلک کشیده است. .

مزیت های ورود به بازار جهانی چیست؟

بازار جهانی ما را در رقابت با دیگر کشورها و شرکت های فیلمسازی قرار می دهد. در چنین شرایطی و برای ماندن در بازار رقابتی باید کیفیت محصولات را در سطح سلیقه عمومی حفظ کنیم. در غیر این صورت مخاطب نخواهیم داشت. سپس پس از یافتن جایگاه در بازار جهانی، درآمد کسب و کار فیلم به قدری افزایش می یابد که می توان با افزایش هزینه های تولید، سریال ها و فیلم های با کیفیت تری ساخت. در شرایط فعلی فقط با خودمان رقابت می کنیم.

اگر 20 سال تمرین را کنار بگذاریم و ارتباطات جهانی آن را کنار بگذاریم، چه تغییری در سطح سریال سازی در ترکیه رخ داده است؟

با حذف دو عاملی که ذکر شد، وضعیت ما یکی است. ما نمی توانیم ارتباط با دنیا و بازاریابی مبتنی بر دانش و تحقیق را کنار بگذاریم و انتظار پیشرفت داشته باشیم. ترکیه برای رقابت با غول های سریال دنیا قطعا تحقیقات علمی مبتنی بر آمار و روانشناسی اجتماعی بر روی روحیه و ذائقه مردم کشورهای دیگر و فرهنگ ها انجام داد تا به تدریج جایگاه خود را در بین صدها رقیب تقویت کند. . اکنون سریال های ترکی نه تنها از فروش بین المللی درآمد مستقیم دارند، بلکه باعث رونق صنعت گردشگری و سایر مشاغل مرتبط با گردشگری شده است. یعنی استفاده هوشمندانه از ظرفیت و امکانات مختلف تولید فیلم و سریال در رشد اقتصادی این کشور بسیار موثر است. در عین حال عوامل و نیروهای انسانی این حرفه نیز به رونق بیشتری دست یافته اند.

۲۴۵۲۴۵

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!