جامعه ای بدون زبان سینمایی در لبه جهان/سینما و رابطه آن با اقتصاد، حکومت، جامعه و غیره قرار دارد. باید بررسی شود/ سینما نقش بی بدیلی در فرهنگ دارد
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، وی ادامه داد: امروز در تمدن تصویر محور زندگی می کنیم و در این تمدن دایره المعارف قدرتمندی به نام سینما وجود دارد که اتفاقاً نه تنها در سینما می توان به آن دسترسی پیدا کرد، بلکه می توان به آن نیز دست یافت. احساسات را منتقل کند با یک ایموجی
به گزارش موزه فیلم، شاهواری افزود: وقتی در دنیایی با تمدن تصویر محور زندگی می کنیم، مهم است که بدانیم آیا می توان در این دنیا بدون سینما زندگی کرد یا خیر. به نظر من هر جامعه ای که زبان سینمایی نداشته باشد در حاشیه دنیای امروز است و در واقع کشوری حاشیه نشین است. هر کشوری که سینما دارد در تغییر جهان نقش دارد.
دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: سینما علاوه بر ادبیات، فرهنگ، تمدن و… می آفریند. با سینما می توانیم گذشته را تجسم و عینیت بخشیم. سینما قدرت تجسم آینده را دارد و سینما نیز خواسته های انسان را از آنچه در آینده می خواهند تجسم می کند. وقتی به آن مختصات رسیدیم باید بررسی کنیم که در جامعه امروز ایران در کجا هستیم.
وی ادامه داد: در پاسخ به اینکه سینما برای آینده چه خواهد کرد، باید بگوییم که سینمای ایران مهم ترین رکن نظام دموکراسی سیاسی، اجتماعی و خانوادگی ماست. سینما یک نهاد است و قطعا نقش مهمی در این زمینه دارد.
شهسواری تاکید کرد: وارد دورانی شده ایم که امکان فردی بودن فیلمسازی و قرار گرفتن در حوزه هنرهای تجسمی بعید نیست. یعنی می توانید در کارگاه خودتان فیلم بسازید و درآمد کسب کنید. در چنین شرایطی با پیشرفت تکنولوژی در نظام سیاسی، مدیریت فرهنگی و سازمان های فرهنگی هنری باید مقیاس خود را نه به معنای ابتذال، بلکه به معنای فضا دادن به فیلمساز، رهایی بخشند.
وی تاکید کرد: برای عبور از این مانع نیازمند اعتمادسازی عمومی هستیم. هیچ چیز جز فعالیت های فرهنگی نمی تواند این التهاب را کاهش دهد. برای درمان باید تب جامعه را پایین بیاوریم.
شاهواری گفت: ما وطن بودن را فراموش کرده ایم و به همین دلیل امسال جشنواره فیلم فجر را با مفهوم مادر وطن، مادر کشور آغاز کردیم و نباید سرزمین مادری خود را فراموش کنیم. اگر کشور را دوست نداشته باشیم، در ساخت، حفظ و احترام آن شرکت نخواهیم کرد. امیدوارم یکی از اصلی ترین بحث های این سریال برگرداندن مفهوم وطن به هنر ایران و مفهوم هنر به سینمای ایران باشد.
رئیس سازمان سینمایی: اگر تکنولوژی را ندانیم نمی توانیم جایگاه خود را در دنیا درک کنیم
رائد فریدزاده مدیرعامل سازمان سینمایی در همایش «سینمای ایران، نگاه به آینده» گفت: در نظر داشتیم این پنل را در جشنواره فیلم فجر برگزار کنیم اما در این رویداد، همایش زیر سایه جشنواره بود.
وی ادامه داد: ما نمی خواهیم مشکل را پاک کنیم، بلکه به فکر درک و حل آن هستیم و برای حل آن باید آن را درک کنیم. وقتی می خواهید چیزی را بررسی کنید، باید آن را توضیح دهید. رابطه شما در دنیا و از موقعیت شما خودتان موضوع را درک کنید. وقتی می گوییم نسبت ما با سینما چیست، باید ببینیم در کجای دنیا هستیم و موضوع را از منظر خود بررسی کنیم.
ادعای فریدزاده مبنی بر انتخاب این تابلوها به سخنان آقای وزیر برمی گردد که به یکی از پنج ضلع توجه کرده اند و هر کدام از این محورها مربوط به یکی از آن ضلع است. یکی از موضوعات مورد بحث سینما و اقتصاد است. یکی از مسائل مهم توجه به سینما به عنوان هنر است.
وی ادامه داد: دیگری موضوع سینما و فناوری است و اگر فناوری را ندانیم نمی توانیم جایگاه خود را در دنیا بفهمیم و یکی از موضوعات مهم در حوزه فناوری هوش مصنوعی است. بحث دیگر رابطه سینما، انسان و حکومت است که رابطه هنرمند و جامعه و رابطه جامعه و حکومت را بررسی می کند. یکی از مهمترین موضوعات این پنل این است که مخاطبان من به عنوان فیلمساز چه کسانی هستند و از چه زبانی استفاده کنم و آخرین محور سینما از منظر بین المللی است.
مدیرعامل سازمان سینمایی گفت: ما قطعا به جامعه شناسی، فلسفه و روانشناسی نیاز داریم و این رشته ها می توانند سینما را از منظر بیرونی بررسی و معرفی کنند. من هم اینجا هستم تا به صحبت های دوستانم گوش کنم تا با کمک شما از شر این پیچ و خم خلاص شویم.
علی ربیعی: سینما نقشی بی بدیل در فرهنگ دارد/سینما بخشی از فرهنگ نسل هاست
علی ربیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات ایران در همایش فیلم ایران گفت: در فصول مختلف در انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات ایران با همکاری سازمان سینمایی ان. در وزارت فرهنگ و ارشاد در نظر داریم مناظره هایی را در حوزه سینما برگزار کنیم، مثلاً درباره سینما، فناوری و مسائل اجتماعی بحث کنیم.
و افزود: بزرگترین بخش ارتباط من با سینما علاقه من به آن است. من هم مثل اکثر ایرانی ها سعی کردم به سینما بروم و فیلم ببینم. همیشه فکر می کردم هیچ نسلی بدون قهرمانان ذهنی زندگی نمی کند و حال و آینده خود را بر همین اساس می سازد. سینما جایی است که قهرمان های ذهنی آدم ها را می آفریند، چون سینما با آدم ها همزیستی داشته و برای آدم ها رویا ساخته است.
ربیعی تصریح کرد: بدون شک ویژگی بارز جوامع و ملت های امروزی فرهنگ آنهاست. آنها تفاوت جوامع شاد و ناشاد، توسعه یافته و توسعه نیافته را با علل فرهنگی تفسیر می کنند. بحث سیاسی در این زمینه جای خود را دارد و من نمی خواهم این موضوع را کتمان کنم.
ربیعی افزود: ما نهادهایی داریم که فرهنگ را تقویت می کنند و به نظر من سینما یک نهاد با کارکردهای ترکیبی در حوزه فرهنگ است. در سینما رمان، داستان، شعر، موسیقی، ترانه، فرهنگ روزمره و غیره وجود دارد. در نتیجه می بینیم که سینما نقشی بی بدیل در فرهنگ دارد.
ربیعی تاکید کرد: آینده سینما یک بحث است و سینمای ایران بحث دیگری برای آینده است. از پنجره سینما می توان به بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی نگاه کرد. سینما چهار رابطه با جامعه دارد که عبارتند از: سینمای متاثر از جامعه. سینمایی که بر جامعه تأثیر می گذارد; سینما سخنگوی جامعه است. و واسطه گری سینما در جامعه.
وی تاکید کرد: جامعه به فیلم های کمدی و گیشه هم نیاز دارد زیرا متاثر از جامعه است و نباید به خود آسیب بزنیم. من بیشتر به سینمای تاثیرگذار بر جامعه توجه دارم و معتقدم این رسالت و مسئولیت اجتماعی سینماست. بی شک سینما بخشی از فرهنگ نسل هاست. جامعه ما نیاز به طراوت، امید و انتقاد دارد. در نتیجه سینما سخنگوی جامعه است و می تواند هم دردها و ناکامی ها و هم امیدهای جامعه را نشان دهد. سینما می تواند میان گروه ها و قومیت های مختلف برای داشتن زندگی بهتر واسطه شود.
ربیعی در پایان به سیاستگذاران حوزه سینما گفت: تقویت نقد و پژوهش فیلم ضروری است. قبل از اینکه نقدها و تحقیقات بیشتر و بهتری بخوانم و امروز باید سطح پژوهش و نقد سینما را ارتقا دهیم.
۵۷۵۷