جنگ به بخشی از وجود ما تبدیل شده است
در روز افتتاحیه جشنواره کن ، ظاهر بیش از هر زمان دیگری به اوکراین بود.
سه مستند خارج از بخش اصلی رقابت ، داستانهایی از مقاومت ، درد و امید مردم اوکراین در برابر تهاجم روسیه را نشان می داد. آثار چندین زاویه صدای یک ملت را درگیر جنگ به سینمای جهانی کرد.
همراه با فیلم هایی مانند “Zelensky” و “2000 متر تا Andrivka” ، مستند Militontropos نیز در بخش “کارگردان دو هفته” نمایش داده شد. فیلمی که به دنبال خط مقدم نیست ، بلکه در جستجوی جلوه های داخلی و بادوام جنگ بر انسان است.
Militontropos (مرد جنگ) به طور مشترک توسط سه مدیر اوکراینی آلینا گورلووا ، Yolisauta Smith و Simon Mozoogui از روز اول حمله عمومی روسیه ، در تاریخ 7 فوریه آغاز کردند و تلاشی برای درونی کردن یک کشور در بحران است. مستند غیر آراء ، بدون گفتگوهای توضیحی و به زبان بصری و شاعرانه.
در مصاحبه اختصاصی با هالیوود ریپورتر ، سه فیلمساز به همراه تهیه کننده فیلم یوگو راشکوفسکی در مورد تأثیر جنگ بر زندگی شخصی ، نگرانی های آنها در مورد آینده هنر و جستجوی هویتی که در ویرانی شکل گرفته است ، صحبت کردند.
آنچه در ادامه میخوانید
Toggle
چگونه جنگ ما را تغییر داد؟
مدیران این مستند معتقدند که جنگ نه تنها یک وضعیت خارجی بلکه یک تجربه داخلی و وجودی است که برای انسان تغییر می کند. سیمون موزهگویا می گوید: “جنگ به بخشی از ما تبدیل شده است و ما بخشی از جنگ شده ایم.” “این تجربه ما را وادار کرده است تا ارزش عمیق ترین زندگی و تصمیمات خود را درک کنیم.”
یزاووتا اسمیت همچنین در مورد احساس زندگی در یک وضعیت جنگ دائمی می گوید: “من تصمیم می گیرم یا هر روز می روم؟ چگونه می توانم از پسرش یا خانواده خود محافظت کنم؟ چه می توانم به ارتش کمک کنم؟ و در این میان تنها چیزی که کمک می کند روابط انسانی و جمعی است.”
از تهیه کننده این فیلم ، یوگو روچکوفسکی ، که در سه سال گذشته در اوکراین اتفاق افتاده است ، محدود به یک کشور نیست. او می گوید: “این فیلم در ابتدا به عنوان سندی از زمان خود ساخته شده است ، اما امروز به یک تجربه شخصی تبدیل شده است.” روایتی از چگونگی حک کردن جنگ در درون ما برای همیشه ، حتی اگر به نظر می رسد پایان یافته است. “
فیلمی بدون راوی اما پر از فریادهای داخلی
Militontropos (مرد جنگ) مبتنی بر تجربه زندگی است و ساختار روایی کلاسیک ندارد. او توضیح می دهد: “ما نمی خواستیم چیزی را توضیح دهیم.” عموم مردم باید آنچه را که احساس می کنیم تجربه کنند. “سینما باید یک تجربه عاطفی عمیق را فراهم کند.”
این فیلم در سه بخش ساخته شده است. بخش اول واکنش های اولیه به جنگ ، بخش دوم ورود جنگ به زندگی روزمره و بخش سوم ، نگاهی درونی به تحولات انسانی. از بین بیش از 5 ترابایت تصویر ضبط شده ، ویراستاران سعی کرده اند لحظات کوچک اما قابل توجهی را با ساختار نمادین و شاعرانه به تصویر بکشند.
یک پرتره پر از مردم افراد درگیر در جنگ
یلیزا اسمیت در مورد ایده اولیه ساخت مستند می گوید: “ما سالها در مورد جنگ در اوکراین انجام داده بودیم.” اما هنگامی که حمله تعمیم یافته آغاز شد ، فهمیدیم که باید یک پرتره جمعی بسازیم. “این فیلم روایت ما از افرادی است که زندگی می کنند و زندگی می کنند.”
کارگردانان می گویند که آنها تصمیم گرفته اند قبل از ساخت فیلم ، فیلمی درباره جنگ بسازند. اما تهاجم عمومی آنها را به جایی سوق داد که آنها نتوانستند سکوت کنند. “وقتی می بینیم که جهان چقدر سریع فراموش می شود ، وقتی افکار عمومی مانند موج می آید ، از خودمان می پرسیم” ، آیا هنر می تواند ذهن مردم را تغییر دهد؟ “
صحنه ای که باقی مانده است
یکی از صحنه های فراموش نشدنی فیلم ، پیرزنی است که در ویرانه های خانه خود در باغ ادامه می دهد و برای دیگران آشپزی می کند. خانه ای زیبا که اکنون ویران شده است ، اما هنوز در آنجا ایستاده است. آلینا گورلووا می گوید: “این می تواند ترک کند ، اما او بازگشت.” او مرتباً می گفت: “ما باید پیروز شویم.” ما باید برنده شویم. “این اعتقاد او بود که هنوز امید در قلب نابودی وجود دارد.”
Militontropos (مرد جنگ) در تاریخ 5 ماه مه در دو هفته جشنواره فیلم کن نمایش داده می شود. روایتی فوری از افرادی که به دنبال معنای جدید بودن در قلب جنگ هستند.
مترجم: ریهان اسکانداری
منبع: رایانه هالیوود
۲۴۵۲۴۵