جهان ، رسانه و واقعیت: بودرلار چه می گوید؟
آژانس خبری آریا یونی در آژانس خبری تحلیلی اخبار رسانه ها وی نوشت: اکنون ، همین سؤال ، رابطه بین واقعیت و رسانه چیست ، قدرتمندتر است. به خصوص در زمان ما ، نظریه نمایی که رسانه ها نمایانگر واقعیت جهان هستند غیرفعال شده اند.
اینکه رسانه ها فقط یک پیام نیستند و رسانه ها به خودی خود پیامی هستند که ده ها سال در ذهن بوده اند ، اما این که هنوز هم می تواند یک مفهوم خام باشد که رسانه ها باید یک نمایش بی طرفانه از واقعیت باشد ، کاهش نیافته است. برای اینکه سعی کنم به این سؤال نگاهی بیندازیم ، من در اینجا مواردی را از نظریه های Baudrillard انتخاب خواهم کرد و سعی می کنم با استفاده از ابزارهای مفهومی که ارائه می دهد ، به موقعیتی نگاهی بیندازم.
بودریارد یک واقعیت و سیستم رسانه ای جدید را در کتاب دریل و شبیه سازی ، یا بازنمایی ها و بازنمودها توصیف می کند. سیگنال ها یا بازنمایی هایی وجود دارد که مقامات خود را از دست داده اند و اکنون بدون مرجع زندگی می کنند. وجود آن در بیش از حد ، دنیایی است که واقعیت را افزایش داده است ، دنیایی که وانمود می کند یا نمایان می شود و گاهی از واقعیت بیرونی فراتر می رود. برای درک بهتر این ، روند ادعای یا نمایندگی باید در نظر گرفته شود.
با وانمود کردن سیگنال برای نشان دادن واقعیت ؛ بعضی اوقات ، این علامت بسیار شبیه به مرجع آن است ، اما گاهی اوقات اینگونه نیست و در یک لحظه روند کاملاً خارج از واقعیت است. اما به سادگی فرار باعث نابودی سیگنال نمی شود ، اما علامت همچنان به زندگی خود ادامه می دهد. دیزنی لند نمونه ای از این است.
شخصیت ها و جهان که در دیزنی لند نشان داده شده اند ، تحول واقعی جهان است که دیگر مرجع خارجی ندارد. نمونه دیگر از جنگ اول خلیج فارس این است که بودرلار در برخی از مقالات کوتاه می گوید که جنگ روی زمین اتفاق نمی افتد ، اما تصاویری که رسانه ها برای نشان دادن اهداف به ما نشان داده اند.
اما نباید تصور کرد که رابطه بین حقایق و واقعیت ساده و مستقیم است. بعضی اوقات ، تعصب یک چشم انداز این است که واقعیت را تاری کنید: یعنی رسانه ها به روشی متفاوت واقعیت می سازند. از طرف دیگر ، وجود متعالیه و رأی دهندگان به معنای این نیست که رابطه رسانه ها با واقعیت کاملاً قطع شده است. ما تجزیه و تحلیل این مورد اخیر را در یک یادداشت دیگر بررسی خواهیم کرد.
23