جوک‌

جوایز بخش انیمیشن جشنواره فجر باید افزایش یابد و داوران انیمیشن تخصصی تر شوند.

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، پیشرفت و رونق سینمای انیمیشن در سال های اخیر باعث شد تا آثار انیمیشن وارد مهمترین رویداد سینمایی کشور شوند و در کنار فیلم های واقعی سینمای داستانی دیده و داوری شوند.

به گزارش ایلنا، سال گذشته در جشنواره فجر بخش جداگانه ای به نام بخش انیمیشن برای این آثار در نظر گرفته شد و 4 فیلم انیمیشن در این بخش به رقابت پرداختند، اما مطمئنا هر تغییر و اقدام جدیدی ممکن است با آزمون و خطاهای زیادی همراه باشد. برای تقویت این بخش باید نقاط قوت و ضعف دوره های قبل بررسی شود و انتظارات فعالان انیمیشن جشنواره فجر شنیده شود.

به همین بهانه با دو تهیه کننده انیمیشن حاضر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت وگویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می بینید:

تمام قسمت های انیمیشن باید قضاوت شود.

محمدمهدی مشکوری تهیه کننده انیمیشن «بی بای قهرمان» گفت: در جشنواره فیلم فجر از سینمای انیمیشن سوء استفاده جدی می شود. بخش انیمیشن کاملا جدا از قسمت اصلی است و تنها یک جایزه به بهترین انیمیشن تعلق می گیرد که به تهیه کننده و سایر دست اندرکاران تولید می رسد. آنها در نمایش نقش داشتند، به عنوان کارگردان، تدوینگر، گوینده و … اصلا دیده نمی شوند، در حالی که در بخش سودای سیمرغ همه بازیگران فیلم ها بر اساس بازی شان قضاوت می شوند. و از سوی این احزاب جایزه محسوب می شود.

مشکوری خاطرنشان کرد: ساخت هر فیلم انیمیشن به طور متوسط ​​سه سال زمان می برد و حدود 250 نفر درگیر تولید آن هستند و ندیدن هیچ یک از این افراد که در همان بخش فعال هستند کاهش را به دنبال دارد. در انگیزه فعالان این عرصه امکان پذیر است و اگر عوامل به این شکل نادیده گرفته شوند، تا چند سال دیگر انگیزه نخواهیم داشت.

وی افزود: مسئولان و سیاستگذاران جشنواره فجر نمی توانند معاونت انیمیشن را از سایر بخش ها جدا کنند و اگر تصمیم بر این است که انیمیشن از بخش فیلم سودا سیمرغ جدا شود، عوامل دیگری که در ساخت انیمیشن نقش داشته است باید انجام دهند. بیش از حد. دیده شود. به نظر من این انزوا و تداوم نادیده گرفتن عوامل دیگر در تولید فیلم های انیمیشن، بزرگترین ظلمی است که در حق این سینما شده است.

این تهیه کننده ادامه داد: یکی دیگر از نقاط ضعفی که در مورد جشنواره فیلم فجر نسبت به انیمیشن می توان به آن اشاره کرد این است که در اکران ها اتاق کمتری به فیلم های انیمیشن اختصاص می یابد اما با توجه به فضا و فضای جشنواره و خاص بودن این رویداد. . فیلم داستانی است، این مشکل جشنواره را می توان نادیده گرفت زیرا احتمالا تعداد مخاطبان انیمیشن در جشنواره زیاد نیست، اما برای افزایش تعداد مخاطب بهتر است نمایش های بیشتری را به انیمیشن اختصاص دهیم. سینما در گذر زمان

وی افزود: جشنواره فجر هیچ تاثیری در دیده شدن فیلم های انیمیشن و موفقیت آن ها در اکران ندارد اما نمی توان این تاثیر را خیلی جدی تلقی کرد. در مجموع فیلم های کودک و نوجوان در جشنواره فجر دیده نمی شود و انیمیشن ها وضعیت بدتری دارند زیرا این سینما به سمت ستاره گرایش ندارد و جشنواره فجر به سمت بازیگر است و حضور بازیگران بسیار است. تعیین کننده در دید آثار.

مشکوری تصریح کرد: به غیر از سینمای انیمیشن، به نظر می رسد فیلم های کمدی کمتر در جشنواره فجر دیده می شود و دلیل آن شاید محوریت و سیاست گذاری جشنواره باشد که جشنواره ای با هدف انسجام ملی و هویت سازی است. و عموماً فیلم‌های کمدی به این مضامین نمی‌پردازند، اما فیلم‌های انیمیشن این ویژگی را دارند. برای مثال انیمیشن «بابایی قهرمان» اثری انگیزشی، الهام بخش و امیدوارکننده است.

وی بیان کرد: سینمای پویانمایی امروز با مشکل اساسی مواجه است و بسیاری از فعالان این عرصه به مهاجرت فکر می کنند چرا که معتقدند در خارج از ایران فضای کار بهتری برای آنها وجود دارد و به نظر من می توان اتفاقاتی مانند جشنواره فجر را کاهش داد. . معلوم می شود که این تأثیرگذار است. بسیاری از فعالان سینمای انیمیشن اگر احساس کنند هنرشان در ایران دیده می‌شود، قطعاً می‌توانند نظرشان را برای خروج از این کشور تغییر دهند و به همین دلیل توجه جشنواره فجر به هنرمندان دیگر بخش‌های تولید انیمیشن بسیار مهم و حیاتی است. امر.

جشنواره فجر فقط برای تهیه کنندگان اولین اثر انیمیشن مناسب است.

مصطفی حسن آبادی تهیه کننده انیمیشن رویاشهر اظهار داشت: متأسفانه در دوره هایی که در جشنواره فیلم فجر حضور داشتیم انتظارات ما برآورده نشد و آثار ما بسیار کمتر از حد انتظارمان دیده شد و هدف ارائه و ارائه اثر به مردم در جشنواره اتفاق نیفتاد.

حسن آبادی تصریح کرد: سرگرمی کمترین موضوع در جشنواره فجر است. اگر قرار است این آثار در جشنواره به رقابت بپردازند، بهتر است در کنار فیلم های دیگر قرار بگیرند و همه دست اندرکاران ساخت یک اثر انیمیشن مورد قضاوت قرار گیرند. اگر از تهیه کنندگان آثار انیمیشنی که در این سال ها در جشنواره فجر شرکت کرده اند در مورد این تجربه بپرسید، اکثر آنها از این تجربه راضی نیستند و دلیل حضور برخی از این افراد در جشنواره سال های بعد زیاد بودن آن است. چند وعده مسئولان جشنواره آستانه برای حضور در این رویداد. سال گذشته قصد حضور در جشنواره را نداشتیم، اما با ما تماس گرفتند و قول دادند که در این دوره از انیمیشن استقبال شود، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و در مراسم اختتامیه دیدیم که اصلاً انیمیشن مورد توجه قرار نگرفت.

و افزود: امتناع های زیادی به عوامل انیمیشن داده می شود. به عنوان مثال سال گذشته بهزاد عبدی برای موسیقی متن دو فیلم سیمرغ نامزد شد و هر دو اثر اعلام شد در حالی که آهنگساز «رویاشهر» هم بود و اصلاً از این انیمیشن خبری نبود. متاسفانه نمونه هایی از این دست در جشنواره فیلم فجر بارها و بارها اتفاق افتاده است و کسانی که در سال های اخیر در این رویداد حضور داشته اند عموما به سایر افراد پیشنهاد می کنند که در جشنواره شرکت نکنند، اما همانطور که گفتم وعده های داده شده در آستانه جشنواره باعث دلگرمی است. مردم را به حضور در این رویداد تشویق می کند.

این تهیه کننده تاکید کرد: البته اگر نگاهی به چند سال گذشته داشته باشیم باید بگویم که جشنواره فیلم فجر بیشتر به سینمای انیمیشن پرداخته است و روند رو به رشدی را شاهد هستیم اما این رشد بسیار کند است و به طور کلی نمی تواند رضایت مردم را جلب کند. مطالبات موجود انتظارات توجه به عوامل تولید آثار انیمیشن باعث ایجاد انگیزه در فعالان این عرصه می شود.

وی افزود: در کارهای قبلی که تولید کردیم، استعدادها و جوانان زیادی در بخش فنی مشغول به کار بودند، اما با دیدن اینکه در مهم ترین رویداد سینمایی کشور به هنرشان توجه نشد، انگیزه حضور را از دست دادند. حزب به نظر من توجه به سینمای انیمیشن نیز به اعتبار جشنواره فجر کمک می کند، این سینما تنها سینمای کشورمان است که به راحتی اکران بین المللی دارد و پخش جهانی آن با استقبال بسیار خوبی مواجه می شود، در حالی که این اتفاق در سینمای داستانی برای برخی از فیلم ها . حتی رسانه های ما هم به انیمیشن توجهی ندارند چون این سینما برخلاف سینمای داستانی سوپراستار ندارد و متاسفانه فضای رسانه ای ما معمولا فقط به سوپراستارها می پردازد.

حسن آبادی تاکید کرد: حضور در جشنواره فجر برای فیلم های انیمیشن اتفاق بزرگی نیست و در این سال ها هم اتفاق خاصی برای آن ها نیفتاده است. جشنواره فجر فقط برای مبتدیان انیمیشن مناسب است اما به جرات می توانم بگویم کسانی که چندین بار در جشنواره شرکت کرده اند دیگر انگیزه ای برای شرکت مجدد نخواهند داشت.

تهیه کننده انیمیشن «بنیامین» در ادامه بیان کرد: افزایش جوایز و داوری آثار در بخش های مختلف یکی از موضوعاتی است که به نظر من باید در جشنواره فجر به آن پرداخته شود. نکته دیگر اینکه داوران باید تخصصی باشند، متأسفانه همانطور که شنیده ام در دوره های قبل داوران هیچ فیلم انیمیشنی ندیده اند و فقط یک کارشناس کارها را دیده است، داوری و یکی از فیلم ها. به انتخاب وی بهترین فیلم جشنواره بود که مورد تایید هیئت داوران نیز قرار گرفت. شاید داوران در رسانه ها تاکید دارند که انیمیشن ها را هم دیده اند، اما با توجه به تجربه ای که داشتم باید بگویم که متوجه شدم داوران اصلا انیمیشن ها را تماشا نمی کنند و قضاوت این آثار معمولا به یکی سپرده می شود. فردی که نظر خود را بیان می کند. این اتفاقات اغلب ذوق و انگیزه را از بین می برد و امیدوارم در این دوره و بعد از آن به انیمیشن بیشتر بها داده شود، هرچند معتقدم سینمای انیمیشن مسیر رشد خود را ادامه خواهد داد و حتی با این اقدامات بی رحمانه به حق خود خواهد رسید.

۲۴۴۵۷

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!