جوک‌

حضور افراد مشهور ، از سلامت سوسه گرفته تا بهار رحنا. تهدید یا فرصت در زمینه کتاب/ حضور چهره ها به فروش کتاب کمک کرده است

Reyhaneh Eskandari: فضای کتاب ، چه از نظر فروش و چه سرانه ، در سالهای اخیر با پدیده جدیدی روبرو شده است. پدیده ای که قادر به تغییر نوع سبد خرید طیف گسترده ای از جامعه است و در حال شکل دادن به نوع جدیدی از پرداخت کتاب در جامعه است و این پدیده ورود مشهور به حوزه کتاب است.

در سالهای اخیر ، حضور چهره های شناخته شده در چندین زمینه فرهنگی ، از جمله صنعت تحریریه ، به طور فزاینده ای بالا رفته است. بسیاری از افراد مشهور ، از بازیگران و خوانندگان گرفته تا ورزشکاران ، از چند طریق وارد کتاب و فضای خواندن شده اند. برخی از کتابهای صوتی را روایت کرده اند ، برخی دیگر نام های خود را منتشر کرده اند و برخی دیگر از محبوبیت خود برای ترویج و ترویج کتاب استفاده کرده اند. اما سوال اصلی این است که این ورود به صنعت تحریریه و عادات مطالعه بر جامعه تأثیر می گذارد؟ آیا این فرایند به توسعه فرهنگ خواندن کمک خواهد کرد یا منجر به سطحی و نظارت خواهد شد؟

مطالعه سرانه در ایران ؛ به آمار و واقعیت نگاه کنید

قبل از بررسی تأثیر افراد مشهور در بازار کتاب ، لازم است نگاهی به وضعیت تحصیل در ایران بیندازید.
مطالعه سرانه در کشور ، بر اساس چندین گزارش ، بین 2 تا 5 دقیقه در روز تخمین زده می شود ، از جمله کتابهای درسی ، کار و خواندن مطبوعات. در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته ، این هنوز کم است.
دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد ، از جمله مشاغل روزانه ، گسترش فضای مجازی ، قیمت بالای کتاب و عدم وجود فرهنگ مطالعه مداوم زن جوان. با این حال ، هر تغییری که ممکن است تعامل افراد با کتاب را افزایش دهد می تواند تأثیر قابل توجهی در بهبود این وضعیت داشته باشد. نکته این است که هیچ سیاست فرهنگی عمیق و جدی در مورد گسترش سرانه مطالعه وجود ندارد و هیچ برنامه ریزی طولانی مدت برای این مشکل در دستور کار وجود ندارد.

افراد مشهور ، به ویژه بازیگران ، در سالهای اخیر در مورد کتابهای صوتی صحبت کرده اند که باعث افزایش محبوبیت این سبک مطالعه شده است.
این به دلیل اطمینان به کیفیت عملکرد و ارتباط عاطفی با صدای خانواده است. اما در عین حال ، گاهی اوقات ، بیش از افراد مشهور می توانید کیفیت محتوای کتاب را گرفتار کنید.
ورود افراد مشهور به دنیای نوشتن نیز منجر به بحث در مورد کیفیت محتوای کار آنها شده است ، زیرا برخی از این کتاب ها عمدتاً به دلیل نام نویسنده آن فروخته می شوند. افراد مشهور همچنین مخاطبان جدیدی را در دنیای کتاب ایجاد کرده اند که کتابفروشی ها را تأسیس می کنند و جشن های منحصر به فرد را جشن می گیرند. این فرایند می تواند به تقویت صنعت تحریریه کمک کند ، اما شما همچنین می توانید از فرصت های نویسندگان مستقل استفاده کرده و کتاب های با کیفیت را منتشر کنید.

پس از ورود افراد مشهور در زمینه مصاحبه با انتشارات سوم ، ما محمد علی جعفری را انجام داده ایم که بعدی خواهد خواند.

تصویر مدیریت انتشارات محمد علی جعفری د سوم

به طور کلی ، چگونه افراد مشهور را در زمینه کتاب ، یا در قالب معرفی کتاب ، در قالب نوشتن کتاب و حتی تولید کتابهای صوتی ارزیابی می کنید؟ به نظر شما این تأثیر مثبتی دارد؟

به هر حال هرکسی که بیاید و کتاب ارائه دهد خوب است. اصل معرفی کتاب به جامعه بسیار مهم است. در حال حاضر ، جامعه به طور کلی از خواندن دور است و مردم با برنامه های مختلف خواندن و معرفی کتاب توجه بیشتری به کتاب می کنند. به ویژه ، برنامه هایی که تخصصی تر و مبتنی بر اعتماد عمومی هستند ، تأثیر بیشتری دارند. به عنوان مثال ، کتابهای معرفی شده به این برنامه ها تأثیر مستقیمی بر گردش خون و فروش کتاب دارند.

برنامه هایی مانند “کتاب باز” و “اکنون فعال” تأثیر مثبتی در افزایش سرانه خواندن و فروش کتاب دارد؟

بله ، این برنامه ها تأثیر زیادی دارند. هنگامی که کتابی در این برنامه ها معرفی می شود ، فروش آن کتاب قطعاً افزایش می یابد. به عنوان مثال ، من آماری به دست آوردم که یکی از کتاب ها پس از معرفی در این برنامه ها طی چند روز فروش بالایی داشته است و این نشان دهنده تأثیر این برنامه ها بر جامعه است. البته مهم است که در کلیه انتشارات کتاب معرفی شود و روی چندین نشریه تمرکز نکنید.

نظر شما در مورد کتابهای صوتی و تأثیر ورود مشهور در این بخش چیست؟ آیا فکر می کنید کتابهای صوتی می توانند روزی جایگزین کتابهای چاپ شده شوند؟

کتابهای صوتی یک پدیده جدید و جذاب است. به نظر من ، این کتاب ها فرصتی برای کسانی است که به دلیل مشکلات اقتصادی و قیمت بالای کتابهای چاپی به کتاب دسترسی ندارند. البته باید بگویم که کتابهای چاپی هنوز اولویت دارند. طبق آمار جهانی ، کتابهای صوتی هنوز رقیب مهمی برای چاپ کتاب نیستند ، اما می توانند تأثیر مثبتی در رشد فرهنگ خواندن داشته باشند.

آیا به عنوان یک ویراستار ، آیا به کتابهای مشهور حساسیت دارید؟ یعنی وقتی افراد مشهور کتاب می نویسند یا یک مترجم می شوند ، چقدر توجه می کنید؟

ما به محتوای کتاب توجه زیادی می کنیم. به طور کلی ، انتشار همیشه باید محتوای ارزشمند و ارزشمندی داشته باشد. برخی از افراد مشهور می توانند از فرصت خود برای انتشار کتاب استفاده کنند ، اما مخاطبان باهوش و تحصیل کرده ما محتوای کتاب ها را به خوبی می شناسند. سرانجام ، این خواننده است که مشخص کند آیا ارزش خواندن محتوای کتاب را دارد یا خیر.

به طور کلی ، فکر می کنید حضور افراد مشهور می تواند به ارتقاء فرهنگ خواندن و بهبود سرانه خواندن کمک کند؟

بله ، در دراز مدت ، حضور افراد مشهور می تواند تأثیر مثبتی بر فرهنگ خواندن داشته باشد. در کوتاه مدت ، این حضور می تواند منجر به مخاطبان جدید شود ، اما در دراز مدت ، اگر محتوای کتاب از کیفیت برخوردار باشد ، علاقه به کتاب و خواندن افزایش می یابد. جامعه ای که علاقه مند به کتاب است ، مطمئناً کتابهای خوبی را دنبال خواهد کرد.

حضور افراد مشهور ، از سلامت سوسه گرفته تا بهار رحنا. تهدید یا فرصت در زمینه کتاب/ حضور چهره ها به فروش کتاب کمک کرده است

۵۷۵۷

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!