«سینمای ایران» با حرکتی تندتر به سمت عریانیِ زندگی پیش میرود و گویی از «هنر» تهی میشود/ تهی شدن از «هنر» تهی شدن از «روح زندگی ایرانی» است – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: سینمای کمدی ما در حال حاضر فرمولی که انتخاب کرده دور شدن از فضای واقعی و واقعیت روز مره است و این میتواند بستر اقتصادی و سیاسی و اجتماعی داشته باشد.
به گزارش سینماپرس، صبح روز دوشنبه، یکم بهمنماه همایشی با نام «سینمای ایران، نگاهی به آینده» با حضور مدیران سینما، علی ربیعی، تعدادی از هنرمندان و دانشجویان سینما در موزه سینما برپا شد.
روح الله حسینی (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) سخنانی را بیان کرد با این مقدمه که با توجه به مسئولیتش حرفهایی که مطرح میکند سوءتفاهم ایجاد نکند.
او با اشاره به صحبتهای بهشتی افزود: میدانم شرایطی هست که نمیشود با رویکرد هوشنگی سینما را پیش برد بخصوص آنکه سینما در سپهر فرهنگی ما قرار دارد.
حسینی در ادامه گفت: در این دو ماهی که به سازمان آمدم متوجه سیطره دو گونه کمدی و اجتماعی بر سپهر سینمای ایران شدهام، یعنی ما با حجمی از فیلمنامه روبرو هستیم که به یکی از این دو گونه ربط دارد و تقریبا تمام سینمای ایران در یکی از این دو خلاصه میشود. من شخصا با سینمای کمدی مشکلی ندارم و آن را از ستونهای نقد اجتماعی می. شناسم ولی سینمایی که ما الان از کمدی میشناسیم شک دارم که با آنچه ما در ادبیات و سینما میشناسیم نسبتی داشته باشد. فکر میکنم سینمای کمدی ما در حال حاضر فرمولی که انتخاب کرده دور شدن از فضای واقعی و واقعیت روز مره است و این میتواند بستر اقتصادی و سیاسی و اجتماعی داشته باشد. از سوی دیگر به نظر میرسد که سینمای اجتماعی حرکت برعکسی را طی میکند و به واقعیت خام و عریان جامعه خیلی نزدیک میشود. درواقع سینمای ایران با حرکتی تندتر به سمت عریانیِ زندگی پیش میرود و گویی از هنر تهی میشود. این تهی شدن از هنر تهی شدن از شاعرانگی، استعاره و روح زندگی ایرانی است.
او گفت: پیشنهاد میدهم که سینمای ایران خط تولید را جدیتر، بزرگتر و جاندارتر پی بگیرد.