جوک‌

شارژ کارت بانکی به جای کارت سوخت از این ماه

سایت سرگرمی روز :

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم -شنبه، ۱۷ آذرماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور با جزء (دو) بند (ت) تبصره (سه) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در جزء (دو) بند (ت) تبصره (سه) ماده واحده این لایحه آمده است: وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذی ربط در امور پالایش و پخش مکلف است با همکاری بانک مرکزی امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو را فراهم نماید.

همچنین نمایندگان در بخش هزینه‌ای بند (ث) تبصره (سه) ماده واحده این لایحه با این بند موافقت کردند که در آن آمده است: حق‌العمل جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و سی.ان.جی و ال.پی.جی و یا سایر ‌فروش داخلی فرآورده‌ها از محل سرجمع فروش سوخت برداشت ‌می‌شود. پرداخت هرگونه مبلغی تحت عنوان شرکت‌های زنجیره‌ای (برند) یا هر عنوان ‌دیگری که صرفاً واسطه بین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی فشرده (سی. ان. جی) و ال.پی.جی می‌باشد، ممنوع است. این بند شامل عرضه غیریارانه‌ای نمی‌باشد.

مرکز پژوهش‌ها بر این باور است که سهمیه‌بندی بنزین به ازای هر نفر، تنها راه‌حل مؤثر برای مقابله با بحران سوخت است. در شرایط کنونی، سهمیه بنزین یارانه‌ای تنها به خودروها اختصاص می‌یابد، که این روش به‌طرز قابل توجهی ناعادلانه است. زیرا هدف اصلی یارانه‌ها حمایت از اقشار کم‌درآمد است، اما سیستم فعلی به‌طور غیرمستقیم به نفع افراد ثروتمند عمل کرده و یارانه‌ها را از جیب اقشار آسیب‌پذیر به آنها منتقل می‌کند. در حال حاضر، افرادی که چندین خودرو دارند، از سهمیه بنزین بیشتری برخوردار می‌شوند، در حالی که اقشار ضعیف و کسانی که خودرو ندارند، هیچ بهره‌ای از این یارانه‌ها نمی‌برند.

مرکز پژوهش‌ها، سهمیه‌بندی بنزین به ازای هر نفر را تنها راهکار نجات از بحران سوخت می‌داند. در شرایط فعلی، سهمیه بنزین یارانه‌ای به خودرو تعلق می‌گیرد که این روش به‌طور فاحش ناعادلانه است. 

به گفته کارشناسان، دولت باید به‌طور جدی و با دقت طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را بررسی و اجرایی کند. این تغییر به‌ویژه در شرایطی که بنزین با قیمت بالا تولید یا وارد می‌شود، ضروری است. اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها می‌تواند باعث کاهش مصرف بی‌رویه، جلوگیری از قاچاق بنزین و همچنین توزیع عادلانه‌تر یارانه‌ها شود.

فتح‌الله توسلی، نماینده مجلس، نیز اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را به نفع کشور می‌داند و تاکید دارد که برای رفع مشکلات اقتصادی و کاهش ناترازی بنزین، این طرح باید به‌طور دقیق و با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت پیگیری شود. وی افزود که چنین طرحی به کاهش تفاوت‌های اجتماعی و اقتصادی کمک خواهد کرد و می‌تواند به اقشار ضعیف جامعه و کسانی که خودرو ندارند، کمک کند.

این طرح نه تنها از لحاظ عدالت اجتماعی سودمند است بلکه می‌تواند مزیت‌هایی مانند کاهش ترافیک، تک‌سرنشینی و قاچاق بنزین را نیز به همراه داشته باشد

هادی حق‌شناس استاندار گیلان، در جلسه‌ای که شامگاه شنبه به منظور بررسی مسائل اتحادیه‌های حمل و نقل استان و با حضور جمعی از مدیران تعاونی‌های تاکسیرانی برگزار شد، به بررسی دغدغه‌ها و مشکلات حوزه تاکسیرانان پرداخت. 

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در استان گیلان به طور میانگین روزانه بین 3 تا 3.5 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و در زمان اوج این میزان به 4 تا 4.5 میلیون لیتر می‌رسد، اظهار کرد: با نوسازی خودروهای فرسوده می‌توان مصرف بنزین را کاهش داد و همزمان خدمات کیفی بهتری به مردم استان ارائه داد.

به گفته حق شناس،‌ با جایگزینی خودروهای نو به جای تاکسی‌های فرسوده در گیلان، می‌توان علاوه بر کاهش مصرف سوخت و کاهش تعداد فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی درون شهری، به کاهش آلودگی در شهر رشت و سایر شهرها نیز کمک کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه بهترین خودروها باید برای جابه‌جایی مردم در سطح شهرها به کار گرفته شوند، افزود: اقشار مختلف جامعه از تاکسی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند و بنابراین تاکسی‌ها باید از کیفیت و شرایط مناسبی برای جابه‌جایی مردم برخوردار باشند.

وی با تاکید بر آمادگی برای پذیرش راهکارهای نوین به منظور بهبود خدمات حمل و نقل عمومی بیان کرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی استان باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد و باید طرح مناسبی برای حمایت از تاکسیرانان تدوین شود.

 

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!