فرق شهریار و محتشم کاشانی را بدانید
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، محمدحسین رجبی دوانی در همایش بین المللی بزرگداشت استاد شهریار در دانشگاه استانبول ترکیه گفت: استاد سید محمد حسین شهریار شاعر نامدار ایرانی با موهبت الهی خود اشعار زیبایی به زبان فارسی و آذری سروده است. ذوق و فضل و به همین دلیل داستان شهریار حفظ شده است.
به گزارش ایرنا از بنیاد ایران شناسی، وی تفاوت بزرگ شهریار و محتشم را در این می دید که دولت وقت از محتشم کاشانی حمایت می کرد، اما استاد شهریار در فضایی خلاف آیین و غزل می خواند . قیام حضرت محمد (ص)، علی همای رحمت، شبی علی و کاروان کربلا نمونه های بارز آثار شهریار در شعر ایران هستند.
رجبی دوانی غزل شب و علی را یکی از بهترین اشعار تاریخ ادبیات فارسی با مضمون امیرمومنان (ع) دانست که به زعم صاحب نظران، مثنوی بزرگ و ماندگار مولانا و اشعار او را کم ندارد. . بر حضرت علی (ع)
زیباترین شعر از نگاه شهریار.
رجبی دوانی به نقل از استاد شهریار اظهار داشت که شهریار ماند و انقلاب اسلامی را تماشا کرد و در پاسخ به این سوال که کدام شعر از همه شعرها زیباتر است، شهریار شعری را که مردم می گفتند: «خدایا مال من تا انقلاب.” مهدی خمینی را حفظ کنید.
رئیس بنیاد ایران شناسی جایگاه شهریار را در کنار شاعران بزرگی چون فردوسی و نظامی حکیم دانست و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش ها به گسترش فرهنگ همگرایی در کشورهای زبان و ادب فارسی و تعمیق روابط بین آنها منجر شود. ملل مختلف
وی در ادامه به بیان تاریخچه منقبت نویسی در ایران پرداخت و گفت: شعر فارسی بعد از اسلام غنی شد و با مضامین معنوی و قرآنی و معارف نبوی آمیخت و شعر فارسی با کوشش شاعرانی چون رودکی، زقی و بعدها فردوسی جاودانه شد. . . به گونه ای که نه تنها سامانیان ایرانی و فارسی زبان، بلکه سلسله های غیرایرانی مانند غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهانی که بر ایران تسلط داشتند، زبان فارسی را آموختند و آن را زبان رسمی دربار خود کردند. و همچنین از فارسی استفاده می کردند. -شاعران سخنگو
این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: در این میان شاعرانی چون مولانا، سعدی و حافظ برجسته ترین بودند. زیرا اشعار او با مضامین معنوی و آیات قرآنی و احادیث نبوی آمیخته بود و از آنها الهام می گرفت. پس از روی کار آمدن سلسله صفویه و اعلام مذهب شیعه دوازدهم به عنوان مذهب رسمی ایران، با حمایت پادشاهان این سلسله به ویژه شاه طهماسب به سرودن اشعاری در مدح اهل بیت علیهم السلام پرداختند. ) و مداحی ها و نوحه های آنان گسترش و شتاب گرفت.
وی دلیل سرودن 12 بیت جاودانه محتشم کاشانی را تشویق شاه طهماسب عنوان کرد و تاکید کرد: از اواسط دوران قاجار که تجددگرایی و غرب زدگی در ایران رواج یافت، باعث افول منقبت سرایی شد و اگرچه منقبت همچنان وجود داشت. سارای. از اهل بیت (علیهم السلام) اشعاری بلند و جاودانه به اندازه 12 بیت محتشم وجود نداشت.
رجبی دوانی افزود: با روی کار آمدن رژیم پهلوی و ضد دینی و ممنوعیت فعالیت ها و مراسم مذهبی از یک سو و همچنین پیدایش سبک شعری نو به نام شعر نو، سنت زیبای منقبت سرایی به کشور تنزل یافت. تاریخ، اما استاد شهیار پس از تحولی روحی و عرفانی که در او ایجاد شده بود، در آن فضا با اخلاص و ایمان کامل به ولایت منقبت سرایی در اوج زیبایی جان بخشید. اهل بیت (ع).
همایش بین المللی بزرگداشت استاد شهریار به همت معاونت فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول و با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول ترکیه به منظور گسترش سطح علمی و علمی برگزار شد. تعاملات پژوهشی دیروز دوشنبه 19 دسامبر در دانشگاه استانبول.
۲۴۴۲۴۵