مردم نسبت به «سینمای دفاع مقدس» گارد دارند چون «ساختار جنگی» فیلمهای ما ضعیف است! – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: «مهدی مددکار» با بیان این مطلب که اگر مردم نسبت به سینمای دفاع مقدس گارد دارند، این موضوع بیدلیل نیست! گفت: وقتی مخاطب میتواند در هر زمان و هر مکانی بهترین فیلمهای روز دنیا را ببیند، طبیعی است که وقتی فیلمهای دفاع مقدس خودمان را تماشا میکند، ضعف در کیفیت و ساختار آنها را احساس کند.
«مهدی مددکار» که امسال با تهیه کننده فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» در «چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر» حضور دارد؛ در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن اشاره به چرایی و هدف از تولید چنین اثری گفت: هدف ما این بود که نسل جوان امروز بداند نسلهای گذشته چه فداکاریهایی کردهاند و قیامهای مردمی چگونه رقم خوردهاند. اتفاقاتی که در سالهای ۶۰ و ۶۱ رخ داد، باید به شکلی روایت شود که هم برای مخاطب جذاب باشد و هم پیام مهمی را منتقل کند—اینکه ما در ایران چه بهشتی داشتیم و چگونه تلاش شد تا این بهشت از بین برود. امنیت امروز ما، حاصل ایثار همان نسلهاست، و ما قدردان آنها هستیم.
این تهیه کننده سینمای در ادامه جشنواره فیلم فجر را بهعنوان یک رویداد مهم که میتواند مسیر آینده سینمای کشور را مشخص کند معرفی و بیان داشت: فیلمهایی که امسال در جشنواره حضور دارند، تأثیر مستقیمی بر جشنواره سال آینده خواهند داشت، زیرا بازخورد مردم نشان میدهد که چه موضوعاتی برای آنها جذابتر است. سینما نهتنها سرگرمی، بلکه یک ابزار آموزشی، فرهنگی و آگاهیبخش است.
وی افزود: به همین دلیل، باید فیلمهایی ساخته شوند که هم دغدغههای مردم را منعکس کنند و هم از نظر فرهنگی، گامی رو به جلو باشند.
مددکار با بیان این مطلب که از ابتدا تلاش کردیم فیلمنامهای بنویسیم که نهتنها در داخل، بلکه در سطح بینالمللی نیز قابل ارائه باشد. تصریح نمود: در انتخاب لوکیشنها و طراحی ساختار فیلم، نگاهی فراتر از مرزها داشتیم تا بتوانیم آن را در کشورهای دیگر نیز اکران کنیم. سینما تنها یک هنر نیست، بلکه یک صنعت است. ما در ایران از صنعتیسازی سینما غافل ماندهایم و همین باعث شده که ضربه بخوریم. انتخاب فیلمنامه و ساختار سینمایی بسیار مهم است.
این سینماگر همچنین در خصوص تمایز اثر خود در جذب مخاطب، گفت: ما در این فیلم تلاش کردهایم که قدمی برای بهبود این وضعیت برداریم و امیدواریم که بتوانیم تأثیرگذار باشیم. اما نکتهی مهم این است که نباید سینمای دفاع مقدس را فقط در خاکریزها خلاصه کنیم. جنگ فقط در سنگرها نبود؛ اتفاقات مهمی در پشت جبهه، در جامعه و حتی در سطح جهانی رخ داد که باید آنها را هم به تصویر کشید.
تهیه کننده فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» سپس موضوع چرایی عقب افتادگی ژانر جنگی و سینمای دفاع مقدس در جلب نظر مخاطبان عام خود اشاره و بیان داشت: اگر مردم نسبت به سینمای دفاع مقدس گارد دارند، این موضوع بیدلیل نیست. چرا؟ چون ساختار جنگی فیلمهای ما ضعیف است.
وی تصریح نمود: وقتی مخاطب میتواند در هر زمان و هر مکانی بهترین فیلمهای روز دنیا را ببیند، طبیعی است که وقتی فیلمهای دفاع مقدس خودمان را تماشا میکند، ضعف در کیفیت و ساختار آنها را احساس کند.
«مهدی مددکار» در پاین این گفتگو خاطرنشان ساخت: تصاویر ما باید آنقدر جذاب و پرقدرت باشند که جوانان و خانوادههای امروزی بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. امروزه سینما حرف اول را در فرهنگسازی میزند و کشورهای پیشرفته از آن به عنوان یک ابزار هوشمند استفاده میکنند. ما هم باید در آثار دفاع مقدس، جنگی، انقلابی و تاریخ معاصر، کارهایی انجام دهیم که هم دلنشین باشند و هم از لحاظ کیفیت و ساختار، توان رقابت با سینمای جهان را داشته باشند.