مزایده بیست و دومین دوره «حراج تهران» برگزار میشود – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: اثر نگارگری «پرتره دختر نشسته» رضا عباسی با برآورد قیمت ۲۰ تا ۲۲ میلیارد تومان گرانترین اثر بیست و دومین دوره حراج تهران است.
به گزارش سینماپرس، بیست و دومین دوره حراج تهران با رویکرد هنرهای سنتی، کلاسیک و مدرن ایران با ارائه یکصد اثر شامل نقاشی، خوشنویسی، کتابت، هنرهای تجسمی کاربردی و فرشهای تصویری از دوران صفویه تا عصر معاصر ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه برگزار میشود.
نمایشگاه این آثار از چهارشنبه و پنجشنبه- ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه- ساعت ۱۱ تا ۲۱ در هتل پارسیان آزادی تهران برپاست و مزایده بیست و دومین دوره حراج تهران جمعه- ۲۶ بهمن ماه- ساعت ۱۸ در این هتل برگزار میشود.
بخش نقاشی بیست و دومین حراج تهران آثار رضا عباسی نقاش شهیر عصر صفوی و سیر تاریخی این هنر با شاگردانش همچون معین مصور، محمد قاسم و محمد یوسف، نقاشان دوره زندیه و قاجار همچون آقا نجف اصفهانی، آقا صادق و محمدحسن افشار ارومی و شمایلنگاریهای عصر قاجار و آثاری از شاگردان مکتب کمالالملک همچون علی محمد حیدریان و حسین شیخ و آثار هنرمندان نوگرایی همچون حسین کاظمی و احمد اسفندیاری را شامل میشود.
بخش خوشنویسی این حراج شامل آثاری از دوره تیموری تا عصر معاصر از هنرمندان؛ درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلامرضا اصفهانی، اسماعیل استرآبادی، میرحسین خوشنویسباشی، غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی، عباس اخوین و کیخسرو خروش و بخش هنرهای تجسمی کاربردی، فرشهای تصویری ایران و جعبههای لاکی و مصور است.
در بیست و دومین حراج تهران آثار هنرمندان بنام همچون محمود فرشچیان، محمد احصایی، فرامرز پیلارام، محمود زندهرودی، آیدین آغداشلو، مسعود عربشاهی، منصور قندریز، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، پرویز کلانتری، غلامحسین نامی، بهجت صدر، واحد خاکدان، هانیبال الخاص و هوشنگ پزشکنیا نیز ارایه شده است.
گرانترین آثار
گرانترین اثر بیست و دومین حراج تهران متعلق به «پرتره دختر نشسته» (نگارگری با حاشیه) اثر رضا عباسی (قرن ۱۱ ه. ق (صفویه)) با امضای هنرمند «رقم ذره بیمقدار کمینه رضاء عباسی» (وسط راست) و برآورد قیمت ۲۲ – ۲۰ میلیارد تومان است. پیشینه این اثر به کتابخانه سلطنتی صفویه (اصفهان) میرسد.
رضا عباسی در این نقاشی با استفاده از قلمگیری و با ظرافت در یک قاب، ایستایی و حرکت را به تصویر کشیده است. استفاده بجا از خطوط ضعیف و شدید در قلمگیریها تأثیر بسیار زیادی در استحکام اثر ایجاد کردهاند. در کنار خطوط که جایگاه ویژهای دارند، پس زمینه نقاشی شامل تصویر درخت، کوه، پرندگان و علفها به شیوه تشعیر با طلا کشیده شدهاست. حاشیه نقاشی نیز با انگی افشان و منقش به مجموعهای از نقوش ختایی و اسلیمی، در زمینه قهوهای ملایم تزیین شده است.
«پرتره دختر نشسته» (نگارگری با حاشیه) اثر رضا عباسی
«پیدایش» اکریلیک روی مقوا اثر محمود فرشچیان (متولد ۱۳۰۸) با برآورد قیمت ۱۰ – ۹ میلیارد تومان دومین اثر گرانقیمت بیست و دومین حراج تهران است. این اثر سال ۱۳۷۵ خلق شده و سال ۱۳۹۷ در نهمین حراج تهران ارائه شده است.
همچنین اثر «پیدایش» در کتاب «آثار استاد محمود فرشچیان» (ص ۲۴) به کوشش ناصر میرباقری، انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا (۱۳۸۷) به چاپ رسیده است.
نقاشیهای نوآورانه و افسانهای فرشچیان با تلفیقی از عناصر سنتی و مدرن، سبک منحصر بهفرد وی در نقاشی ایرانی را رقم میزنند. او بنیانگذار مکتب خاص خود در نگارگری است که ضمن پایبندی به مبانی نقاشی سنتی ایرانی و با استفاده از تکنیکهای جدید و ترکیب آن با سهبعدنمایی غربی، تأثیر در خور توجهی در روند پیشرفت نقاشی ایرانی داشته است.
در بسیاری از آثار فرشچیان، همچون «پیدایش»، مفهوم اثر در شکل و سیمای یک زن ظاهر میشود؛ زنی که در نهایت زیبایی عنصری فعال و تأثیرگذار است. همواره پیوند میان زن و زمین و اشتراک آنها در زایش و رویش از موضوعات مورد توجه وی در خلق اثر بوده است. تصویر پیکره یک زن به عنوان عنصر اصلی در اثر «پیدایش» به مثابه رمزی از زایش، فراوانی و شور آفرینش در سطوح گوناگون حیات متجلی میشود.
«پیدایش» اثر محمود فرشچیان
همچنین در بخش هنرهای تجسمی کاربردی «دو جفت شمعدان» قلمزنی روی طلا و نقره اثر حسین علاقمندان (۱۳۹۶-۱۳۱۰) با ارتفاع ۷۸ سانتیمتر و برآورد قیمت ۱۰ – ۹ میلیارد تومان اثر گران قیمت دیگر این حراج است.
حسین علاقمندان یکی از مهمترین هنرمندان قلمزن ایران بود. تعداد زیادی آثار قلمزنی نفیس از او باقی مانده که در موزهها و مجموعههای خصوصی مختلف دنیا نگهداری میشوند. این جفت شمعدان که تمامی مراحل طراحی، قلمزنی و مشبککاری آن را خود هنرمند انجام داده، یکی از آثار منحصر بهفرد به جای مانده از علاقمندان است.
سرتاسر اثر با نقوش بسیار ظریف گل و مرغ، اسلیمی و ختایی پوشانده شده است. شکل بدنه شمعدان از شمعدانهای «لاله حبابی» فرنگی الهام گرفته شده است. هنرمند سعی کرده اشعاری را برای قلمزنی روی آن انتخاب کند که با کاربری ظرف نیز همخوانی داشته باشد. کتیبههای قلمزنی با شعری از حافظ در سه ردیف روی پایه، بخش میانی و بخش فوقانی ظرف دیده میشوند: «در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع/ شبنشین کوی سربازان و رندانم چو شمع»
«دو جفت شمعدان» اثر حسین علاقمندان
همچنین «شمسه خرد» قلمزنی روی طلا و نقره اثر محمدمهدی باباخانی (متولد ۱۳۵۳) با قطر ۸۳ سانتیمتر با برآورد قیمت ۹ – ۸ میلیارد تومان اثر گرانقیمت دیگر بیست و دومین حراج تهران است. این اثر سال ۱۴۰۱ ساخته شده است.
باباخانی یکی از شناختهشدهترین هنرمندان قلمزن دوران معاصر ایران و بنیانگذار موزه سلطانآباد است. مطالعات عمیق و چیرهدستی در طراحی و خوشنویسی، او را به هنرمندی صاحبسبک تبدیل کرده، سبکی که به دلیل تازگی، انسجام و اصالت، نقش مؤثری در ترویج قلمزنی در ایران داشته است. یکی از آثار شاخص او از سال ۱۳۸۲ در سازمان مالکیتهای فکری ملل متحد در ژنو نگهداری میشود.
«شمسه خرد» که از جنس نقره و ملقمه طلا شده (خرد) با نگاه به جایگاه خورشید و خرد در فرهنگ ایران باستان، شعری از فردوسی و با الهام اثری از حسین بهزاد کار شده است. آرزوی تابش «خورشید خرد» بر سرزمین ایران با قلمزنی نقش خورشید در مرکز و در فضایی مطلاکاریشده که همان آسمان ایران است، به تصویر کشیده است. علاوه بر آن، در ترکیب این فضای طلایی با داستانهای شاهنامه که در بخش زیرین آن قلمزنی شده اند، خورشید همانند مردمک چشم ایران به نظر میرسد.
«شمسه خرد» اثر محمدمهدی باباخانی
به گزارش ایرنا، مجموعه حراج تهران سال ۱۳۹۱ به صورت نهادی مستقل و خصوصی شکل گرفت. این حراج معرفی بهترین نمونههای هنر مدرن و معاصر ایران، از هنرمندان پیشگام و نام آشنا گرفته تا جوانان، به مجموعهداران هنری و مخاطبان جهانی را هدف اصلی خود قرار داده است. تقویت بازار داخلی هنر که زمینه و بستر اصلی بازار جهانی است، از دیگر اهداف حراج تهران است.
بیست و یکمین دوره حراج تهران ویژه «هنر معاصر ایران» مهرماه امسال با عرضه ۱۴۰ اثر در حوزههای مختلف هنرهای تجسمی همچون نقاشی، حجم و عکس و فروش ۱۲۰ میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان به شیوه آنلاین (برخط) برگزار شد و اثر «بدون عنوان» منیر فرمانفرماییان با قیمت ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان رکورد این دوره را شکست.