معرفی پوستر جشنواره تئاتر فجر/ تاکید شورای سیاسی بر حمایت از هنرمندان/ نشان جشنواره با عنوان
به گزارش خبرگزاری فارسیرو به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، پوستر این رویداد نمایشی در جلسه شورای سیاسی جشنواره با حضور اعضای شورا، نادره رضایی، هنری ارائه شد. معاون هنری وزارت ارشاد، اتابک نادری، سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و خیرالله تقیانی پور، دبیر جشنواره و برخی از هنرمندان، عصر چهارشنبه 28 دی ماه 1403 افتتاح شد.
نادره رضایی در این نشست با اشاره به حضور چهره های مطرح تئاتر در شورای سیاست گذاری جشنواره گفت: به زمانی رسیدیم که جایی برای تغییر وجود نداشت و فکر می کردیم در این فرصت شاید بتوانیم اصلاحاتی انجام دهیم. تا حد امکان
وی با تاکید بر حضور بزرگان تئاتر در جشنواره چهل و سوم، افزود: این جشنواره برای هنرمند و مردم است و مردم تصمیم می گیرند چه کسی را می خواهند.
هانری معاون فرهنگی تصریح کرد: تلاش می کنیم در مسیر تحول گام برداریم و می توان پیشنهادهای خوب زیادی را اعمال کرد.
رضایی با دعوت از بزرگان حاضر در این نشست خطاب به جامعه تئاتر تاکید کرد: خواهش من این است که بیایید و تجربیات خود را به نسل جوان بگویید و آنها را امیدوار کنید. که امروز بیش از هر چیزی ضروری است. ما نمی خواستیم ویترینی به نام شورا داشته باشیم و حضور شما و سایر هنرمندان در این شرایط موثر است.
وی در این نشست بر تشکیل نشست های «بحث مسائل اساسی خانواده تئاتر» در حاشیه این جشنواره تاکید کرد و گفت: باید به اقتدار صنف و تشکیل نظام صنفی کمک کنیم و امور اجرایی نیز توسط صنف .
آنچه در ادامه میخوانید
Toggle
*فعال شدن مجدد انواع دیگر اقدامات/ سعی می کنیم با گروه های معترض گفتگو کنیم
در ادامه اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه کرد و اظهار داشت: برنامه این بود که قسمت سایر گونه ها که ظاهری خاص دارد و قابلیت مانور بیشتری نسبت به بسیاری از جشنواره های همجوار دارد فعال شود. . در دو سه سال اخیر این بخش تقریبا حذف شد. انواع دیگر شامل آثاری است که نه خیابانی هستند و نه فضای باز. بلکه در فضاهای دیگر انجام می شود.
وی افزود: امسال این بخش با استقبال مطلوب به سرپرستی دکتر محمودرضا رحیمی به خوبی انجام می شود. در این قسمت اول طرح ها خوانده شد و از مدیران دعوت شد. ایده ها توضیح داده شد و سپس اصلاحاتی انجام شد. در بخش بررسی آثار با رشد 50 درصدی آثار مواجه هستیم.
نادری یادآور شد: از 281 اثر با انتخاب 15 اثر، 5 درصد انتخاب و 95 درصد انتخاب نمی شوند. حتی اگر ترکیب هیئت داوران تغییر کند، این 5 درصد تغییر نمی کند.
وی با اشاره به گسترش سطح تحصیلکردگان، مراکز نمایشی و بخش خصوصی گفت: هزار و 48 گروه ثبت شده در استان ها به جز تهران داریم و سطح تولید افزایش یافته است.
نادری افزود: اگر نمایشی را از خارج از ایران به جشنواره ای بفرستیم می گوییم در جشنواره پذیرفته نشد اما رویکرد به جشنواره ملی متفاوت است که به فرهنگ تئاتر ما برمی گردد. سعی کردیم با گروه های معترض صحبت کنیم.
*تندیس جشنواره رونمایی و نامگذاری می شود.
خیرالله تقیانی پور دبیر چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر نیز در این نشست اظهار داشت: با نمایش بوقلمون در سی و سومین دوره جشنواره حضور داشتم و انگیزه اصلی پذیرش دبیری جشنواره اما و اگرها بود. در این رویداد پیدا شد.
وی افزود: مدت ها جشن به خاطر جشن برگزار می شد و این آسیب بود. هنر، احترام و کیفیت آثار دغدغه من بود و می خواستم جشنواره چابک باشد.
دبیر جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: بخشی از بودجه امسال را به دستمزد هنرمندان اختصاص می دهیم. این بودجه در سال های گذشته 40 میلیون بود که برای هر گروه افزایش چشمگیری داشت. علاوه بر این، جوایز به 35 میلیون شات رسید، رقمی که امسال به 100 میلیون شات رسید.
تقیانی پور مدعی شد 42 دوره از جشنواره تئاتر فجر برگزار شده و تندیس جشنواره بی نام بوده است. سعی کردیم با استاد بیضایی تماس بگیریم تا مجسمه را نام ببریم و عنوانی را انتخاب کنیم که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد. با اعضای حوزه هنری هم صحبت کردیم. تا چند روز دیگر از مجسمه رونمایی خواهیم کرد و این مجسمه نامی خواهد داشت.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه هر روز جشنواره به نام یکی از اهالی تئاتر نامگذاری شده است، گفت: امسال شاهد هتلی 5 ستاره برای اسکان گروه های نمایشی بودیم و سعی کردیم از هنرمندان تجلیل کنیم.
تقیانی پور گفت: در بحث نمایش ها کیفیت را در نظر می گیریم و خوشبختانه نام نمایش های موجود در برنامه اجرا شامل هنرمندان جوان و پیشکسوتی می شود که بخشی از بدنه تئاتر هستند و خوشحالم که خادم تئاتر هستم. امیدوارم جشن درخوری برگزار شود.
* اساس یک پوستر مناسب عمدتا بر اساس دستور زبان رسانه گرافیکی است.
در بخشی دیگر از این نشست مهدی دوایی طراح پوستر جشنواره گفت: طراحی پوستر جشنواره دارای ویژگی های بسیار متفاوتی با طراحی پوستر برای یک تئاتر یا یک مراسم جانبی است. از طرفی طراح هنگام طراحی پوستر اجرا باید با خودش به نتیجه برسد و ایده نهایی او را راضی کند. سپس نتیجه کشمکش های ذهنی خود را با مشتری (کارگردان) نهایی کنید و در نهایت بازخورد را در ارتباط با مخاطب در نظر بگیرید.
وی در ادامه یادآور شد: اما هنگام طراحی پوستر جشنواره ای مانند فجر، کار در مرحله دوم و سوم یعنی چالش با مشتری و بازخورد مردم پیچیده تر می شود. زیرا از یک سو باید ملاحظات مدیریتی مختلف را در نظر گرفت و از سوی دیگر جذابیت زیبایی پوستر را برای عموم حفظ کرد. میزان اعتماد و سپردن مطالب هنری توسط مدیران فرهنگی به هنرمند نقش مهمی در کاهش این تعارض دارد.
دیوایی تاکید کرد: اساس یک پوستر خوب قبل از هر چیز بر گرامر رسانه گرافیکی استوار است. این شرط لازم برای بیان هنری است. مثل کارگردانی که برای بیان نمایش نیاز به دانستن دستور زبان و الفبای تئاتر دارد. بدون دانستن این دستور زبان و حتی شکستن آگاهانه آن، خلاقیت و درستی در رسانه هنری اتفاق نمی افتد.
و ادامه داد: بسیاری از تبلیغاتی که در شهر می بینیم، صرف نظر از الفبای رسانه، فقط می خواهند حرف بزنند و این ارتباط را سخت می کند. درست مانند زمانی که سعی می کنیم در یک کشور خارجی بدون تسلط کافی بر دستور زبان و واژگان یک زبان ارتباط برقرار کنیم و این موضوع به دلیل عدم تسلط کامل به آن زبان همچنان دشوار و گاه نامفهوم باقی می ماند. اول از همه سعی کردم پوستر جشنواره گرامر درستی داشته باشد و در مرحله بعد برای عموم چشمگیر و جذاب باشد. امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.
مدیر هنری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با یادآوری نشان این جشنواره خاطرنشان کرد: تابلوهای کتاب مقدسی که در سال های گذشته برای جشنواره فجر مورد استفاده قرار می گرفت اغلب به صورت رایانه ای و بسیار دستی انتخاب می شد. به طور معمول حساسیتی که در عنصر بصری پوستر از طرف طراح و مشتری وجود داشت در عناصر نوشتاری وجود نداشت.
وی ادامه داد: در چهلمین سال تصمیم گرفتم از طریق خوشنویسی دستی و تلفیق آن با روش های رایانه ای به طراحی نشانه نوشتاری این رویداد بپردازم. از این رو به همراه دوست عزیزم احمد زیرک از اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران شروع به نوشتن بر روی این تابلو کردم. شاید بیش از 100 مطالعه مختلف خوشنویسی شده و سپس برای دستیابی به نماد فعلی طراحی شده است. بارها و در مراحل مختلف در کامپیوتر، اجزای آن جابه جا شدند تا در نهایت به این سیگنال رسیدند. این تابلوی مکتوب برای چهارمین بار است که برای این جشنواره استفاده می شود و در ادوار مختلف دهه فجر به میراث معنوی تبدیل شده است.
سعید نجفیان نیز با بیان اینکه جشنواره پرنشاطی داریم گزارشی از شرکت کنندگان و اقدامات پیش بینی شده برای برگزاری جشن این جشنواره ارائه کرد.
* لزوم ایجاد مرکز ملی تئاتر
اکبر زنجانپور در جلسه شورای سیاسی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به تلاش شورای سیاسی برای ارتقای کیفی آثار جشنواره گفت: بسیاری از هنرمندان بزرگ ما از دل شهرستان ها برخاسته اند.
وی افزود: جشنواره باید محلی برای ارتقای کیفی آثار باشد و باید به هنرمندان بها دهیم تا شاهد افزایش آثار با کیفیت باشیم.
این پیشکسوت ابراز امیدواری کرد در این دوره از جشنواره اقدامات خوبی انجام شود.
بهزاد فراهانی همچنین اظهار داشت: ما مرکز تئاتر ملی نداریم و هیچکس به حرف ما توجهی نمی کند. این سیستم یکی از نیازهای کشور است. هر استانی باید یک مرکز ملی تئاتر داشته باشد و در کنار هر مرکز یک دانشگاه بسازد. فارغ التحصیلان می توانند تئاتر را رواج دهند. ما از تزکیه به دنیا آمده ایم. تئاتر این کشور بهترین شهرها را دارد. ما باید مرکز تئاتر ملی در استان ها داشته باشیم.
صدرالدین زاهد همچنین یادآور شد: هنرمند رهبر جامعه است و با مسئولیت خود تصمیم می گیرد از کدام خط قرمز عبور کند. جامعه ما تغییر کرده است، اما هنرمند و تئاتر ما تغییر نکرده است. می بینم بچه های تئاتر چقدر زحمت می کشند. اگر امکانات ندهیم برای تئاتر ما اتفاقی نمی افتد.
* جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد.
حسین سلیمی نیز اظهار داشت: تجلی اندیشه در جامعه و در تئاتر است؛ در حالی که در جامعه و در تئاتر وجود دارد. هر دوره جدیدی که در فرهنگ ایرانی آغاز می شود، جشنواره تئاتر نماد آن فرهنگ است.
و افزود: امروز پس از 3 سال فشار فرهنگی و اجتماعی، جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد.
عضو سیاسی جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: جشنواره باعث تقویت تولید تئاتر در کشور می شود. نمونه ای از رنسانس تئاتر را در جشنواره می بینیم. حضور معلمان و گفت و گوی چهره های برجسته ایران و جهان را پیشنهاد می کنم. امیدوارم چهره های برجسته حضور داشته باشند. در شرایطی که ایران به دنبال باز کردن گفتوگو با جهان است، این کمک خواهد کرد.
افشین هاشمی همچنین به تفاوت برگزاری و ارزیابی آثار در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: در بررسی آثار شهرستانی، سه داور به یک اتاق رفتند و سالن های فیلم متقاضی را به دقت مشاهده کردند و کارگردان نیز حضور داشت. تماس گرفت.
شهرام گیل آبادی نیز با بیان اینکه در جشنواره چهل و سوم باید فضای متفاوتی دیده شود، اظهار داشت: این امر به جامعه و هنرمندان امیدوار می شود و نشان می دهد که تغییرات عملی در حال رخ دادن است.
وی همچنین پیشنهاداتی برای نمایش آثار حاضر در جشنواره در استان ها و تقدیر از گروه های استانی حاضر در استان های خود ارائه کرد. چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سوم در تاریخ 13 بهمن 1303 برگزار می شود.
۲۴۴۵۷