جوک‌

مهارت های تفکر انتقادی – فارسیرو

گروه اندیشه: در جامعه ای که به راحتی می توان درباره همه چیز نظر داشت، بهترین راه برای برخورد با نظرات دیگران، شک و تردید سازنده است. شکی که می تواند ما را به سوی معرفت سوق دهد. کتاب های زیادی در این باره نوشته شده است اما یکی از آنها کتاب «تمرین تفکر انتقادی» نوشته لورن استارکی و ترجمه حمید پرنیان است. این کتاب اولین گام ها برای اصلاح دانش را ارائه می دهد. بر اساس این کتاب، «اولین گام در حل آینده‌نگر مسئله، شناسایی مشکلاتی است که در مسیر ما ایجاد می‌شود و ما را از نزدیک‌تر شدن به هدف باز می‌دارد، برخی از این مشکلات را می‌توان از قبل پیش‌بینی کرد و در نتیجه، می توان از بدتر شدن و ایجاد بحران جلوگیری کرد، اما وقتی بدون ارائه با آنها مواجه می شویم، مهم نیست که راه حل را پیدا کنیم و به جلو برویم به هدف و مقصد خود برسیم در اینجا 10 مورد از موارد ذکر شده در کتاب آورده شده است.

10 مهارت تفکر انتقادی در این کتاب شامل بخش های زیر است:

1. تشخیص مشکل
ابتدا یاد می گیریم که اولین قدم در حل یک مشکل، شناسایی موقعیتی است که نیاز به راه حل دارد.
گاهی اوقات ما بر اساس مشاهدات خود مشکل را تشخیص می دهیم، اما گاهی اوقات دیگران مشکلی را برای ما مطرح می کنند.
ما باید اولویت بندی کنیم: آیا موضوع نیاز به توجه فوری دارد یا می توان آن را در جای دیگری بررسی کرد؟

اگر بیش از یک موضوع یا مشکل داشتیم، کدام یک از بقیه مهمتر است و باید ابتدا به آن پرداخته شود؟

2. تعریف مسئله
این بخش نحوه تشخیص و اجتناب از مشکلات جعلی و غیر واقعی را توضیح می دهد.
پس از تعریف مشکل واقعی، نوبت به جمع آوری اطلاعات و بررسی دقیق مشکل کلان می رسد.

مشکل کلان مشکلی است که شامل چندین مشکل خرد و کوچک است. ما نباید فریب سوال بزرگ را بخوریم یا آن را سوال واقعی بدانیم.
نداشتن پیش فرض و اندیشیدن مستقیم به موقعیت مشکل ساز می تواند در این مسیر به ما کمک کند.

3. مشاهده مستقیم
در این بخش یاد می گیریم که چگونه از طریق مشاهده عینی تصمیمات کارآمدتری بگیریم و مشکلات را حل کنیم.
با افزایش آگاهی، تمرکز و دیدگاه خود، می توانیم مشاهدات خود را هدایت کنیم. ما باید کل وضعیت مشکل را ببینیم، نه بخش های کوچک آن را.

4. سازمان دهندگان بصری و طوفان فکری.
در این بخش با نقشه‌های مفهومی، شبکه‌ها، نمودارهای ون، جداول و خلاصه‌ها آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم که چگونه از آنها استفاده کنیم و افکار خود را برای حل مشکلات سازماندهی کنیم. سازمان دهنده های تصویر شامل متن و تصاویر هستند و می توان از آنها برای سازماندهی و دسته بندی بسیاری از اطلاعات استفاده کرد. آنها می توانند آنچه را که می دانیم و باید بدانیم را به ما نشان دهند.

5. تعیین هدف
ما باید اهدافی را که می خواهیم به آن برسیم در قالب جملات روشن تعریف کنیم.
اهداف باید مشخص، قابل اندازه گیری، واقع بینانه و محدود به زمان باشند.
اگر اهداف غیر واقعی یا خیلی بزرگ باشند، ممکن است دستیابی به آنها دشوار یا غیرممکن باشد، و حتی اگر قابل دستیابی باشند، ممکن است در طول مسیر خسته شوید و قبل از دستیابی به آنها تسلیم شوید.
از نمودار تعیین هدف برای تعیین مسیر دستیابی به اهداف خود استفاده کنید.

6. عیب یابی
در این بخش یاد می گیریم که چگونه با بازگشت به گذشته و تفکر مجدد و شناسایی مشکلاتی که در مسیرمان ایجاد شده و در نظر گرفتن آنها مشکلات را حل کنیم. ما در مورد مشکلات قابل پیش بینی هم صحبت می کنیم، یعنی در مورد مشکلاتی صحبت می کنیم که ممکن است سر راه ما قرار بگیرد و احتمالاً راه ما را مسدود کند. نوع دیگر عیب یابی مربوط به مشکلاتی است که به خودی خود مشکلی نیستند اما مشکلات جدی ایجاد می کنند. وقتی با این نوع مشکلات مواجه می شویم باید آنها را حل کنیم تا بتوانیم در آینده از تکرار آنها جلوگیری کنیم.

7. منابع دسترسی به اطلاعات
در این بخش با نحوه جمع آوری اطلاعات صحیح و معتبر آشنا می شویم. اگر باید تصمیمی بگیریم یا مشکلی را حل کنیم و نمی دانیم تصمیم خود را بر چه مبنایی قرار دهیم یا چه عواملی را نمی دانیم و باید در نظر گرفته شوند، نیاز به مشورت و نظرخواهی داریم. مراجعی که می توانند ما را راهنمایی کنند اینترنت، کتابخانه و کارشناسان هستند.

8. ارزیابی حقیقت
در این بخش می آموزیم که حقیقت چیزی است که می توان صحت آن را ثابت کرد، در حالی که نظر نمی تواند. و می آموزیم که چقدر مهم است که بدانیم آیا اطلاعاتی که داریم درست و عینی است یا نادرست و مغرضانه. برای اعتماد به یک منبع باید اعتبار نویسنده آن را بررسی کنیم، باید کیفیت و صحت منابع را ارزیابی کنیم و نظر دیگران را درباره آن منبع بدانیم. به خصوص زمانی که از اینترنت استفاده می کنیم باید به این مهم توجه کنیم. ما می دانیم که همه می توانند مطالبی را در اینترنت منتشر کنند و نوشته خود را درست و مشروع جلوه دهند.

9. تکنیک های متقاعدسازی
این بخش به بررسی چگونگی استفاده از تکنیک های متقاعدکننده در سخنرانی، نوشتن و تبلیغات می پردازد. ما سه نوع متقاعدسازی را که ارسطو توصیف کرده است توصیف می کنیم: لوگوس یا استدلال، پاتوس یا احساسات محور، اخلاق یا شخصیت محور.

از این ترفندها در تبلیغات متقاعد کننده استفاده می شود تا شما را به خرید کالاها یا خدمات یک شرکت خاص تمایل نشان دهد. هنگامی که متوجه شدیم این ترفندها چگونه کار می کنند، می توانیم اثرات آنها را کاهش دهیم یا از آنها به نفع خود استفاده کنیم.

10. بازی فیگورها
در این بخش می آموزیم که چگونه اعداد می توانند دروغ بگویند. همه اعدادی که می شنویم یا می خوانیم ممکن است درست نباشند. فرقی نمی کند که از آنها سوء استفاده شده باشد یا عمداً مورد غفلت قرار گرفته یا به طور ناقص ارائه شوند. این خطا می تواند در مراحل مختلف رخ دهد: اولاً، زمانی که در حال گرد کردن اعداد هستیم، ممکن است رخ دهد. اگر اعداد را اشتباه جمع آوری کنیم یا شخصی آنها را به روشی مغرضانه جمع آوری کند، باید در مورد آن بدانیم. مرحله دوم زمانی است که اعداد را تجزیه و تحلیل یا تفسیر می کنیم. در این مرحله، اگر فرد یا گروهی تعصب داشته باشد، ممکن است اعداد را به اشتباه تفسیر و تحلیل کند. در این بخش در مورد نظرسنجی، مطالعات همبستگی و آمار نیز صحبت می کنیم.

لینک کتاب دیجیتال برای درک بقیه روش ها به شرح زیر است:

__”تمرین_تفکر انتقادی” اثر لورن_استارکی_.pdf

216216

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!