جوک‌

نقش «ارشا قدس» در انیمیشن شنگول و انیمیشن مغولی/ایرانی با استفاده از قصه های عامیانه چه بود؟

به گزارش خبرگزاری فارسیرو، کیانوش و فرزاد دالوند به عنوان کارگردانان این اثر از پیشگامان صنعت انیمیشن سه بعدی در ایران هستند. تجربیات قبلی این دو برادر به عنوان جمشید و خورشید توانایی آنها را در خلق آثار بصری خیره کننده و روایت های جذاب ثابت کرده است. داریوش دالوند به عنوان تهیه کننده با سابقه پروژه های انیمیشن، نقش مهمی در ارتقا و تولید آثار موفق این صنعت داشته است. حضور سارا امامی در بخش تولید نیز نشان از همکاری خلاقانه در گروه تولید این اثر دارد.

یکی از برجسته ترین نقاط قوت «شنگول و منگول» پرداختن دقیق و هنرمندانه به یک داستان فولکلور است که برای نسل های مختلف ایرانیان خاطره انگیز است. روایت این داستان با نگاهی تازه و مدرن بدون از دست دادن اصالت خود، بیننده را از ابتدا تا انتهای داستان با خود همراه می کند.

پیام‌های اخلاقی و اجتماعی داستان به‌ویژه در برجسته‌کردن نقش زنان و مادری به خوبی در فیلم به چشم می‌خورد. شخصیت پردازی شنگول و منگول نه تنها به جنبه سرگرمی کودکان می پردازد، بلکه با تاکید بر هوشمندی، وحدت و تصمیم گیری صحیح، الگویی مناسب برای مخاطبان کودک ارائه می دهد. این پیام که گول ظاهر را نخورید و اهمیت همدلی و همراهی در خانواده و جامعه به زیبایی در داستان تنیده شده است.

همچنین «شنگول و منگول» با تکنیک های پیشرفته انیمیشن سه بعدی تولید شد و قدرت بزرگ ایران را در این زمینه به نمایش گذاشته است. از طراحی دقیق شخصیت ها و محیط ها گرفته تا نورپردازی و جلوه های بصری، همه چیز به گونه ای اجرا شده است که به نظر می رسد مطابق با استانداردهای جهانی باشد. این کار نشان می دهد که با سرمایه گذاری کافی و استفاده از استعدادهای داخلی، ایران می تواند به جایگاه بالاتری در تولید انیمیشن های سینمایی دست یابد.

دوبله این اثر نیز از نقاط قوت مهم آن محسوب می شود. تیمی از بهترین گویندگان کشور پشت کاراکترها بوده اند و توانسته اند روح و شخصیت داستانی هر شخصیت را به تصویر بکشند. از صدای شنگول و مادر منگول گرفته تا صدای شخصیت های فرعی، انتخاب صداپیشه ها به خوبی حساب شده و حال و هوای شخصیت ها را به مخاطب منتقل کرده است.

حضور زنده یاد ارشا اقدسی در پروژه «شنگول و منگول» نیز نشان از نگاه حرفه ای گروه سازنده به جزئیات فنی و ارتقای کیفیت این اثر داشت. او که عمدتاً در پروژه های اکشن و بدلکاری شرکت می کرد، به عنوان طراح حرکات فیزیکی و پیچیده شخصیت ها در این انیمیشن حضور داشت. ارشا اقدسی با استفاده از تجربه و دانش گسترده خود در زمینه حرکت و آناتومی، به تیم انیمیشن کمک کرد تا حرکات شخصیت ها را به صورت واقعی و پویاتر طراحی کنند.

علاوه بر این، امکان استفاده از فناوری ضبط حرکت در این پروژه فرصتی بود تا از تجربه بدلکاری او برای جذاب‌تر و جزئی‌تر کردن صحنه‌های متحرک فیلم استفاده کنم. این همکاری یکی از اولین نمونه های تعامل حرفه ای یک متخصص با یک پروژه انیمیشن در ایران بود و نشان داد که انیمیشن ایرانی با استفاده از تخصص های مختلف می تواند استانداردهای جهانی را رعایت کند.

«شنگول و منگول» نمونه ای از ظرفیت عظیم تولید انیمیشن در ایران است که نه تنها نیاز به حمایت بیشتر دولتی و خصوصی دارد، بلکه می تواند الگویی برای پروژه های آینده باشد. این اثر امید به بهبود تولید انیمیشن های سه بعدی در کشور را دوباره زنده می کند و نشان می دهد که ایران می تواند در سطح بین المللی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

انیمیشن «شنگول و منگول» اثری است که توانسته تلفیقی از داستانی بدیع، پیام های اجتماعی ارزشمند، تکنیک های نوین انیمیشن و دوبله حرفه ای را ارائه دهد. این فیلم یک تجربه لذت بخش و آموزنده برای کودکان و بزرگسالان است و گامی بزرگ در پیشرفت انیمیشن ایرانی محسوب می شود.

۲۴۴

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!