نگاهی به دو انیمیشن خلاقانه / «پیانو» و «جیرفت»، دو نگاه، دو دنیای دیدنی
به گزارش خبرگزاری فارسیرو، انیمیشن های کوتاه در ایران بر خلاف انیمیشن های بلند، محصول ذوق و هنر، تجربه گرایی و جسارت هستند که به دلیل هزینه های بالای تولید و مشکلات پخش، نمی توان آن را در سینما انجام داد. هر چقدر هم که انیمیشن در سینمای ایران در دام مسائل ارگانیک، تبلیغات و بازار گرفتار باشد، انیمیشن کوتاه رها از این معادلات، زنده و با طراوت است. موسسات، مؤسسات و دفاتر خصوصی به تناوب دست خود را در آتش تولید انیمیشن های کوتاه می گذارند، اگرچه مکان های فروش این آثار و گنجینه ها هنوز اندک است، اما تلاش هایی مانند آنچه امسال توسط Grupo Arte y Economía با طراحی بسته های کوتاه انجام شد. نشان دهید که این انیمیشن ها قابل توجه هستند و البته نیاز به تکرار دارند.
انیمیشن پیانو ساخته مرجان کشانی و شهاب شمسی روایتی خلاقانه از خواسته های انسان و اوج گیری جنگ دارد. فیلمی کوتاه اما عمیق و انسانی، جاودانه و بیزمان، این فیلم بلند باعث میشود «پیانو» همیشه شاداب بماند، فیلمی نه تنها درباره ایران که هشت سال جنگ را تجربه کرده، بلکه درباره همه مردم جهان که روزگاری با آن روبرو شدهاند. جنگ، و با خشونت روبرو هستند یا اکنون آن را تجربه می کنند. طراحی هوشمندانه، فضاسازی دقیق و هنرمندانه، ساختاری حرفه ای به فیلم بخشیده است، جزییات جذابی در «پیانو» وجود دارد که محصول دقت گروه سازنده و کارگردان، آرزوی کودکی عاشق نواختن پیانو است. ، روی پتو شما، چیدمان اتاق و تمام عناصر و نشانه ها. همانطور که می بینید، فیلم بدون دیالوگ و تاکید بر شعار موفق شده است نابودی رویاها و آرزوها در جنگ را به تصویر بکشد. نگاه کشانی بدون توجه به رویکردهای سیاسی، به جنبه انسانی جنگ توجه داشت و همین امر باعث شد «پیانو» در اذهان عمومی باقی بماند.
گیفت یکی دیگر از انیمیشن های کشانی است که اولین جذابیت آن تجربه متفاوتی است که در آن نسبت به پیانو داشته است. طراحی ها و زندگی در این فیلم با «پیانو» کاملاً متفاوت است، اگر «پیانو» در فضایی جهانی و امروزی روایت شود، «ژاده» ایرانی است و به تاریخ، فرهنگ و اسطوره ها مربوط می شود. اما چیزی که این روایت را شیرین می کند ریتم و مضمون کنجکاوی آن، درگیری نهفته در پدیده ها و تلاش عناصر برای نابودی یکدیگر، به ثبات رسیدن جهان و پایان تلاطم متبلور در تکنیک کشانی است.
«پیانو» و «جیرفت» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هستند، نهادی که اولویت اصلی آن تولید مستند است، اما از دیرباز مهد انیمیشن کوتاه بوده و استعدادهای بسیاری متولد و پرورش یافته است. . وجود دارد. تنوع جوایزی که تولیدات کانون از جمله «پیانو» و «جیرفت» در جشنوارههای داخلی و خارجی دریافت کردهاند نشان میدهد که تمرکز، رویکرد همبستگی و راهبرد گسترش کانون در کشف استعدادها مؤثر بوده است. ساخت دو فیلم ارزشمند اما خاص مانند «پیانو» و «جفت» در بخش خصوصی، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار است.
۲۴۴۵۷