هیچکدام از «مکاتب» دنیا خالی از «ایدئولوژی» نیستند/ لیبرالترین حکومتهای دنیا و مکاتب غرب عاری از «اصول» نیستند – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: نشست نقد و بررسی نمایشگاه «نقش نهان» با آثار نگارگری «حسین حبیبی» در بعدازظهر روز چهارشنبه ۳ بهمنماه و با حضور «ارسطو جنیدی»، «عبدالله افراسیابی»، «حسین حبیبی» و جمعی از هنرمندان در محل «نگارخانه عالی حوزه هنری» برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، عبدالله افراسیابی در نشست نقد و بررسی آثار نگارگری «نقش نهان» با اشاره به بحث حرکت به سوی توحید و کمال، بیان کرد: مقام هنرمند واقعی از آن کسی است که خود را بنده بداند و دچار غرور نشود و خودش را از معنویت و قرآن جدا نکند.
وی اضافه کرد: یک هنرمند باید بداند هر که در این بزم مقربتر است جام بلا بیشترش میدهند، از طرف دیگر ما بزرگانی داشتیم که از اعتقادات خود برگشتهاند. لیبرالترین حکومتهای دنیا و مکاتب غرب عاری از اصول نیستند و هیچکدام از مکاتب دنیا، خالی از ایدئولوژی نیستند.
این پژوهشگر تاریخ و فلسفه افزود: در حکمت ۱۶۴ نهجالبلاغه از امیر سخن جملهای درباره ارزش و شأن و موضوعیت هنر آمده که میفرماید «قیمت و ارزش هر انسان متفکری به هنری است که در وجود او و در اندیشه و ایده او متولد میشود. ارزش انسان به کار نیک و ماندگار و ارزشمند اوست.» در دیالکتیک هستی و سیر و تطور جهان و جامعه، کسانی که توانستند آثار ماندگاری در عرصه هنر در زمینههای هدایتی، فلسفی، هرمنوتیک، بازیگری و مانند آن خلق کنند و هر فیلسوفی؛ از زنون و هراکلیوس و روادیون و حتی از سقراط و افلاطون آمد، سخن از تفسیر و تاویل هستی زد اما من معتقدم باید در جهان، تغییر و تحول ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: این فرآیند ارزشمند و تاریخساز و انسانساز قبل از اینکه در رنسانس چهره نشان بدهد و قبل از اینکه غرب ادعای تمدنی داشته باشد، در مشرق زمین پنج هزار سال قبل از تمدن یونان و رم، زرتشت ظهور پیدا میکند و در آثار متفکرانی مثل ارسطو و افلاطون و کل فلاسفه معروف تا امروز، قبل از اینکه فرهنگ در غرب مطرح شود در آثار اینها صحبت از تعلیمات زرتشت با سخن از اندیشمندان ایرانی آمده است.
هنر است که هنرمند را به معراج می برد
ارسطو جنیدی استاد دانشگاه در رشته ادبیات در ادامه نشست با تاکید بر در امان بودن هنرمند در حرم الهی، گفت: هنرمند آن کسی است که پا بر عرش میگذارد؛ هنر تعاریف مختلفی دارد و محدود به یک تعریف نیست اما میتوان آن را تعبیر کرد به پنجرهای که رو به سوی صد باغ باز میشود، بنابراین برخی تضادها و تشابهات را شامل میشود. هنر را میتوان گزارش کاری دانست که هنرمند را به معراج میبرد؛ گزارش کاری که تبدیل به آثاری همچون آثار نگارگری حسین حبیبی میشود.
وی بیان کرد: نور در وجود کسی که متصل است، ایجاد میشود که اگر گسسته شود، آن نور را از او میگیرند. کسانی که متصل نیستند، تکنیک و فن را درک میکنند اما آنهایی که متصلند، نور و روح هنرمند متصل را درک میکنند. فرح ایزدی، تعبیری از همین موضوع است که در فرهنگ اهورایی ایران زمین مرسوم بوده است. فرح ایزدی را خداوند به کسانی میدهد که ایزدی بیاندیشند و کارهای ایزدی کنند.
جنیدی با بیان اینکه با هنرمندان بسیاری رفاقت داشته است، درباره آثار نمایشگاه «نقش نهان» عنوان کرد: در قلم حسین حبیبی نوری وجود دارد و صداقتی در اندیشهاش دیده میشود که واقعاً باورمند و مومن است به آنچه میگوید. او به معراج رفته و آثارش، گزارش کار و سوغاتی از عالم بالاست.
وی، هنر را یاد و خاطراتی از بهشت قلمداد کرد و گفت: هنرمندانی که نقش معراجگونه میزنند همانهایی هستند که خاطراتشان را از بهشت فراموش نکردهاند.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: تعریف دیگری از هنر، شستشوی روح است نه اینکه موز را با لنت روی دیوار بچسبانند و بگویند هنر است! این سفاهت و حماقت است! این در واقع هنر پوچگرایانه انسانهای منکر و افسرده است، چراکه این هنر، انسان را ماده میبیند. در حالی که حتی فلاسفه معروف هم معتقد به این هستند که انسان عالم و روح قدوسی دارد. حتی افلاطون بسیار تحت تأثیر اندیشه ایرانی بوده است.
وی با تاکید بر شناخت هنرمندان از شاعرانی همچون حافظ گفت: به راستی ما سرزمین هنر هستیم اما در عین حال به هنر سرزمینهای دیگر ارج میگذاریم. آثار حسین حبیبی مرا به یاد خدا میاندازد و برای من تزکیهخانه است.
نشست نقد و بررسی آثار نگارگری «نقش نهان» عصر چهارشنبه سوم بهمن با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان در نگارخانه عالی حوزه هنری برگزار شد.
نمایشگاه «نقش نهان» که به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تدارک دیده شده، تا ۶ بهمن در گالری ابوالفضل عالی برقرار است.