وجه اشتراک «سوجان» با «پس از باران» فقط در اقلیم است/ مخاطبان کمتر بابت ریتم سریال گلایهمند بودند! – اخبار سینمای ایران و جهان
سینماپرس: کارگردان «سوجان» گفت: وجه اشتراک «سوجان» با «پس از باران» فقط در اقلیم است و ذهن مخاطبان را به سمت شباهت میبرد، ولی از لحاظ قصه خیلی متفاوت هستند.
به گزارش سینماپرس، حسین تبریزی، کارگردان سریال «سوجان» در پاسخ به این سوال که آیا سریال «سوجان» به فصل دوم میرسد؟ گفت: بله، تازه فاز اول سریال در حال پخش است. مدیران سازمان صداوسیما مشتاقاند تا کار را شروع کنیم. ولی ما ترجیح دادیم ابتدا فاز اول «سوجان» پخش بشود، بعد به سراغ فصل دوم برویم. بنابراین، به زودی فصل دوم سریال آغاز خواهد شد. در برنامه مدیران ساخت پنج فصل «سوجان» هست.
تبریزی در پاسخ به این سوال که بلافاصله بعد از پخش قسمتهای ابتدایی «سوجان» برخی رسانهها نوشتند که این سریال میخواهد ادای «پس از باران» را در بیاورد. هرچند خودتان پیش از این اشاره کرده بودید اثر مستقل است، گفت: وجه اشتراک «سوجان» با «پس از باران» فقط در اقلیم است. طبیعتاً ذهنیت مخاطبان را به سمت شباهت میبرد، ولی از لحاظ قصه خیلی متفاوت است. چون «پس از باران» قصه روابط خان و ملودرامهایی در آن سبک و سیاق بود، که در دوره خودش شاخص و دیدنی بود. در هر صورت من ناراحت از این موضوع نیستم. همینکه مخاطب لحظاتی را مینشیند تا از دیدن سریال لذت ببرد، کفایت میکند.
کارگردان سریال «سوجان» با بیان اینکه نمیتوان سریال را با یکی دو قسمت ابتدایی قضاوت کرد، افزود: بله، ما دو نوع روایت داریم. یک روایت قصهگویی است، که طبیعتاً ریتم کار میطلبد که وقتی میگوییم یکی بود یکی نبود با همان ریتم جلو برویم و خیلی مخاطب را دچار چالش نکنیم. با این حال، محوریت اصلی «سوجان» حول محور روستا و قصههایی است که در میان خانوادهها شکل میگیرد. شما در این سریال با تفاوتهای زیادی در روایت روبهرو خواهید شد. در عین حال، «سوجان» بخشهای مختلفی دارد. ما وارد فاز شهر خواهیم شد. بنابراین، به گونهای تقسیمبندی کردیم که قصه در تمام ظرفیتهایش نفس خود را داشته باشد و همیشه برای مخاطب جذابیت داشته باشد.
وی در پاسخ به ریتم کند سریال توضیح داد: این داستان است که به ما میگوید چه ریتمی را انتخاب کنیم. شاید ذائقه مخاطب به سمت کنشهای بالاتری رفته و این کنشها در قصه هم وجود دارد. ما شخصیتهای زیادی در سریال داریم، که نیاز به معرفیشان داریم. شاید «سوجان» با یک سریال تک قهرمان متفاوت باشد. من با مخاطبانی که برخورد داشتم، دیدم که کمتر بابت ریتم سریال گلایهمند بودند و با سریال همراه شده بودند.
تبریزی در پاسخ به این سوال که این رفت و برگشت در روایت مخاطب را سردرگم نمیکند؟ توضیح داد: فیلمنامهای که آقای فریدون حسنپور نوشته بود، با همین فرمول بود. ما در ساختار هم تلاش کردیم تا آنجایی که میتوانیم به همان چارچوب وفادار باشیم. البته قصه گذشته خیلی طولانی نیست و به نوعی یکی از اصلهای «سوجان» است.
کارگردان سریال «سوجان» درباره پرداختن به نقش زنان و خانواده در آثار نمایشی توضیح داد: الان قهرمانان قصهمان بیشتر زنان هستند. زنانی که مختص به گیلان نیست. بلکه نقش زنان در بنیان خانواده در بعضی سکانسها تاکید شده است.
وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که آقای حسنپور سابقه نگارش سریال «از یاد رفته» را دارد، که قصه آن سریال هم از رشت میگذشت. بنظرتان چقدر این سریال در نگارش «سوجان» به او کمک کرد؟ گفت: آقای حسنپور اصالتاً گیلانی هستند و با قصههای آنجا مانوس است. شاید اگر سریالهایی نظیر «گذر از رنجها»، «از یاد رفته» و … کنار هم بگذارید، نگاه گیلانیاش وام گرفته از همدیگر باشد. قطعاً ایشان با همان نگاهی که داشتند و ظرافتهایی که از خطه گیلان میشناخت، فیلمنامه را نوشت.