پست من را دوست داشتید!/ فرهنگ سلبریتی در ایران کاستی های زیادی دارد
مریم برنده: فرهنگ شهرت یا فرهنگ سلبریتی به مجموعه ای از ارزش ها، باورها و رفتارهایی اطلاق می شود که حول اهمیت و تأثیر شهرت افراد در جامعه شکل می گیرد. امروزه سلبریتی ها یکی از بازیگران کلیدی در جوامع مدرن به حساب می آیند. در جوامع امروزی، به ویژه با گسترش شبکه های اجتماعی، شهرت به یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در تعیین موقعیت اجتماعی و هویت فردی تبدیل شده است، به طوری که نمی توان وضعیت اقتصادی، نفوذ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شما را دست کم گرفت. اگرچه فرهنگ سلبریتی برای اولین بار در غرب و به طور خاص در ایالات متحده ظهور کرد، اما از سال 2010 تعداد سلبریتی ها افزایش یافته و فرهنگ سلبریتی در زمینه ها و سازمان های مختلف مانند دانشگاه ها و … افزایش یافته است. به طور قابل توجهی در ایران تا به امروز.
سلبریتی کیست و چرا چنین تأثیری دارد؟ سلبریتی ها افرادی با جذابیت و محبوبیت فراوان برای مخاطب هستند که با حضور در عرصه های مختلف از جمله سینما، موسیقی، ورزش، مد، سیاست یا شبکه های اجتماعی و … این علاقه را به دست می آورند. سلبریتی ها معمولا توجه زیادی را از سوی رسانه ها و عموم مردم که طرفدار محسوب می شوند به خود جلب می کنند. این توجه دلایل متعددی دارد.
رسانه یکی از آنهاست. رسانه آنقدر قدرتمند است که می تواند هرکسی را که بخواهد روزی در سراسر ایران و (حتی جهان) معروف کند. پوشش خبری، مصاحبهها و حضور در برنامههای رسانهای از جمله نقشهایی است که رسانهها برای معروف کردن یک فرد از آن استفاده میکنند.
چهرههای معروفی که در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی صحبت میکنند یا جریانهای جدیدی را معرفی میکنند، توجه مردم را به خود جلب میکنند و از نظر فرهنگی در ذهن آنها باقی میمانند.
ظاهر ظاهری و سبک زندگی سلبریتی ها که دلیل محبوبیت این افراد در بین جوانان بیش از هر سنی است نیز می تواند عاملی برای جلب توجه باشد. مردم معمولا به افرادی که ظاهر جذابی دارند بیشتر توجه می کنند، حتی می توان گفت دلیل اصلی علاقه طرفداران به سلبریتی ها ظاهر و پوشش جذاب آنهاست.
سلبریتی ها می توانند به عنوان الگو برای جوانان و جامعه عمل کنند، اما می توانند با چالش هایی مانند تجاوز به حریم خصوصی، فشار رسانه ها و انتظارات عمومی نیز مواجه شوند.
در همین حین به کلمه هوادار برخورد کردیم که یک مداح برای طرفدار شدن چه کار می کند؟ هوادار شخصی است که از یک تیم ورزشی، یک هنرمند، یک شخصیت عمومی یا یک ایده خاص حمایت می کند. طرفداران اغلب بازی ها را با اشتیاق تماشا می کنند، در رویدادها شرکت می کنند و از فعالیت های افراد مشهور مورد علاقه خود حمایت می کنند. این هواداری و شور و شوق همیشه مثبت نیست و گاهی به شدت افراطی می شود، به طوری که آن طور که در حاشیه عروسی محمدرضا گلزار شنیده می شود، طرفدار برای سلبریتی محبوبش خودکشی می کند.
بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط «وحید کشفی نیا» و «محمد جواد بادین فکر» در مورد تأثیر فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران بر روی 1200 نمونه تصادفی که همگی بالای 15 سال سن داشتند، به نتایج زیر رسیدیم:
آنچه در ادامه میخوانید
Toggle
شدت هواداری در ایران چقدر است؟
شدت هواداری مشهور طرفداران با استفاده از هفت متغیر مختلف از جمله تمجید از سلبریتی، همذات پنداری با سلبریتی، شرکت در گروه های هواداران، وفاداری به سلبریتی، سرگرمی با محتوای افراد مشهور، سرمایه گذاری و عزت نفس اندازه گیری شده است. آگاهی نسبت به هواداران. هفت متغیر به درصدهای متفاوتی رسیدند. این درصدها بسیار قابل مشاهده است. 2.54 درصد از فن ها دارای شدت فن کم، 7.27 درصد دارای شدت فن متوسط و 1.18 درصد دارای شدت فن بالا هستند.
پس از تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج زیر را به دست می آوریم:
– تفاوت معنی داری در شاخص شدت بادبزن بین گروه های سنی مختلف و ساکنین در موقعیت های جغرافیایی مرکز، شهرستان شعبه و شهرک مشاهده نشده است.
-آنهایی که طرفدار یک سلبریتی مرد ایرانی هستند، طرفداران شدیدتری هستند.
– هواداری مردانه شدیدتر از زنان است.
– با افزایش سطح تحصیلی از شدت هواداری کاسته می شود.
– کسانی که اکثر سلبریتی های ایرانی مقیم خارج از کشور را دنبال می کنند، طرفداران شدیدتر سلبریتی ها هستند.
در نتیجه بیشترین مقدار متغیر شدت هواداران مربوط به متغیر مشارکت در گروه هواداران است که شامل گفتگو با سایر طرفداران در فضای مجازی می شود.
میزان اعتماد به اخبار منتشر شده توسط افراد مشهور
با توجه به پاسخ به این سوال که آیا به اخباری که سلبریتی ها منتشر می کنند اعتماد دارید؟ داده شد
59.7 درصد از افراد مورد نظر اعتراف کردند که به اخبار منتشر شده توسط افراد مشهور اعتماد ندارند. اگر آن فرد مشهور در جامعه مشهور باشد 24٪ به آن خبر اعتماد می کنند و اگر آن فرد مشهور برای فرد محبوب باشد 1.14٪.
با نگاهی کلی به جدول و ویژگی های شرکت کنندگان متوجه می شویم که:
– اعتماد زنان به اخبار منتشر شده توسط افراد مشهور جامعه بیشتر است.
– با افزایش سطح تحصیلات، بی اعتمادی نسبت به اخبار منتشر شده توسط افراد مشهور افزایش می یابد.
– با افزایش سن، بی اعتمادی نسبت به اخبار منتشر شده توسط افراد مشهور افزایش می یابد.
– بی اعتمادی ساکنان مراکز استان ها به اخبار منتشر شده توسط سلبریتی ها بیشتر است.
– افرادی که با شنیدن کلمه سلبریتی احساس منفی می کنند نسبت به اخبار منتشر شده توسط افراد مشهور بی اعتمادتر هستند.
– هرچه شدت هواداران کمتر باشد، بی اعتمادی به اخبار منتشر شده توسط سلبریتی ها در مورد مسائل اجتماعی بیشتر می شود. از سوی دیگر، با افزایش شدت هواداران، اعتماد به اخبار منتشر شده توسط سلبریتی مورد علاقه افزایش می یابد. اضافه می شود
– روستاییان به افراد مشهور بیشتر از کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند اعتماد دارند.
– میزان شهرت و محبوبیت یک سلبریتی با میزان اعتماد به اخبار منتشر شده توسط سلبریتی رابطه مستقیم دارد.
توهین به یک سلبریتی توهین به من است.
علاقه طرفدار به سلبریتی مورد علاقه اش گاهی به جایی می رسد که او را همان طور که برادرانش را دوست دارد، یکی دیگر از اعضای خانواده اش می داند و اگر کسی از خانواده اش انتقاد می کند; مثل توهین به اوست وقتی از سلبریتی محبوبش انتقاد می شود دفاع از او را وظیفه خود می داند و آن را توهین می داند. طبق نظرسنجی انجام شده در آگوست 1403، 39.6% توهین به سلبریتی مورد علاقه خود را توهین به خود نمی دانند و 31.5% تا حدودی احساس می کنند که مورد توهین قرار گرفته اند و 3.3% نیز تا حد زیادی از افراد مشهور مورد علاقه خود انتقاد می کنند. طوری که به آنها توهین شده است.
– بیشترین این تعصبات نسبت به سلبریتی ها را در هواداران جوان می بینیم.
– بیشترین تعصب طرفداران را در کامنت های یک پست اینستا، یوتیوب و غیره می بینیم. به عنوان مثال، یک طرفدار از سلبریتی مورد علاقه خود دفاع می کند و با کسی که از او انتقاد می کند شروع به بحث می کند.
تمایل به خرید محصولات با نام یا عکس یک سلبریتی محبوب.
43.5 درصد از شرکت کنندگان تمایلی به خرید محصولاتی با عکس یا نام سلبریتی مورد علاقه خود نداشتند.
31.3 درصد تمایل کمی به خرید این کالاها و 24.6 درصد تمایل به خرید این کالاها در مقادیر زیاد و بسیار زیاد داشتند.
چی میخوره چی میپوشه؟
معمولا وقتی یک سلبریتی محبوب را پیدا می کنیم، دانستن جزئیات زندگی او جذاب است و حس خوبی به طرفدار می دهد و سعی می کنیم زمان زیادی را صرف بررسی سن، قد، متاهل یا مجرد بودن و … کنیم. آنها زندگی سلبریتی های مورد علاقه خود را دنبال نمی کنند. 49.6 درصد زندگی شخصی سلبریتی مورد علاقه خود را خیلی کم دنبال می کنند و 25 درصد متعلق به افرادی هستند که می خواهند جزئیات زندگی خود را تا حد زیادی یا زیاد دنبال کنند. آنها سلبریتی مورد علاقه شما هستند.
این کنجکاوی ها حتی می تواند منجر به دنبال کردن شدید طرفداران شود که هم زندگی طرفدار را تحت تأثیر قرار می دهد و هم گاهی باعث ایجاد مشکلاتی برای سلبریتی مورد نظر تا حد شکایت می شود.
بر اساس نتایج آماری، طرفدارانی که جزئیات زندگی سلبریتی مورد علاقه خود را زیاد دنبال می کنند یا خیلی وقت ها بیشتر از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده می کنند.
علاقه مند به ارسال عکس ها یا فیلم های مربوط به سلبریتی مورد علاقه خود هستید.
فضای مجازی دنیایی پر از اطلاعات و عکس و تصویر از همه چیز و هر کس که بخواهیم است. امروزه شبکه های مجازی مانند تلگرام، اینستا، یوتیوب و… آنها برای مشاهده و ارسال این عکس ها و ویدیوها برای دیگران در دسترس هستند.
بر اساس پاسخ شرکت کنندگان به این سوال، چقدر علاقه مند به ارسال عکس ها و فیلم های مشهور مورد علاقه خود هستید؟ 41.7 درصد از شرکت کنندگان بسیار یا بسیار علاقه مند به ارسال عکس و فیلم برای دیگران، 36.8 درصد اندکی و 21.1 درصد اصلا علاقه ای به ارسال این فیلم ها و عکس ها ندارند.
۵۷۵۷