جوک‌

پل ورسک، جادوی معماری هوشمندانه در دل طبیعت

پل ورسک، یک سازه تاریخی و شگفت‌انگیز است که در ارتفاعات روستای ورسک قرار دارد. این پل یک شاهکار مهندسی به حساب می‌آید و در مسیر خط راه آهن تهران شمال قرار گرفته است.

به گزارش پته، این پل بیش از ۸۰ سال سن دارد، اما همچنان بر سر جای خود ایستاده است و به عنوان یک جاذبه گردشگری هم شناخته می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید با این پل تاریخی آشنا شوید و از آن بازدید کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل در مورد پل ورسک صحبت کنیم.

پل ورسک یکی از جاذبه‌های تاریخی و مهندسی ایران است که در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. این پل در منطقه‌ای کوهستانی و زیبا جای گرفته و دو کوه بزرگ به نام عباس‌آباد را به هم متصل می‌کند. برای دسترسی به این پل، باید در مسیر خط آهن تهران به شمال حرکت کرد.

این پل به عنوان یک زیرساخت حمل‌ونقل عمل می‌کند و یک نماد فرهنگی و تاریخی نیز است. پل ورسک شمال و جنوب کشور را به هم ارتباط می‌دهد و مسیر عبور قطار‌های مسافربری و باری، از جمله قطار‌های تهران گرگان و تهران ساری محسوب می‌شود. این پل، در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری قائمشهر قرار دارد و مسافران را به دنیایی از زیبایی‌های طبیعی وجا‌های دیدنی مازندران دعوت می‌کند.

تاریخچه پل ورسک

تاریخچه پل ورسک به اوایل دهه ۱۳۰۰ بازمی‌گردد. در سال ۱۳۰۵، طرح احداث راه آهن سراسری کشور توسط مجلس تصویب شد و هدف آن ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار بین استان‌های مختلف کشور بود. از آنجایی که در آن مقطع زمانی دانش و تجهیزات لازم برای ساخت این پل در کشور وجود نداشت، حکومت رضا شاه تصمیم گرفت که پروژه ساخت راه آهن را به شرکت‌های خارجی واگذار کند. در سال ۱۳۱۲، یک شرکت دانمارکی برای انجام این پروژه انتخاب شد.

ساخت پل ورسک در سال ۱۳۱۳ آغاز شد. مهندسان و معماران برجسته اروپایی با تجربه و تخصص خود توانستند این پل را طراحی و اجرا کنند. در نهایت، این پروژه در سال ۱۳۱۵ به پایان رسید و رضا شاه شخصاً در مراسم افتتاحیه آن حضور یافت.

دلیل نام‌گذاری پل ورسک

داستان‌های جالبی درباره نام‌گذاری پل ورسک وجود دارد. برخی افراد بر این باور هستند که نام این پل از یک روستای نزدیک به آن گرفته شده؛ اما این فرضیه ناقص به نظر می‌رسد. در زمان ساخت پل، روستا و کوه‌های اطراف، عباس‌آباد نامیده شده بودند؛ بنابراین، این تفسیر نمی‌تواند معتبر باشد.

روایت دیگری که در این زمینه وجود دارد، به مهندسی به نام شژا ووسک برمی‌گردد که در ساخت پل نقش داشته است. اگرچه این ادعا نیز جذاب است، اما هیچ مدرکی برای حمایت از آن موجود نیست و به همین دلیل نمی‌توان آن را به عنوان دلیل اصلی نام‌گذاری پل دانست.

با این حال، روایت دیگر و معتبرتری که در مورد نام پل ورسک وجود دارد، به درختچه‌ای به نام «ورس» اشاره می‌کند. این درختچه در اطراف پل ریشه داشته و به همین دلیل پل و روستای نزدیک به آن به نام ورسک شناخته شدند. جالب است بدانید که نام پل در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۲۴ به پیشنهاد وزارت راه به پیروزی تغییر یافت، اما هنوز هم مردم جامعه آن را به نام ورسک می‌شناسند.

سازنده پل ورسک

پل ورسک با طراحی و اجرای مهندسان با تجربه و با همکاری یک شرکت خارجی، با موفقیت به مرحله ساخت درآمد و به عنوان یک اثر برجسته در تاریخ مهندسی کشور شناخته می‌شود. در سال ۱۳۰۵، مجلس شورای ملی ایران تصمیم به ساخت یک راه‌آهن سراسری گرفت که هدف آن اتصال شمال و جنوب کشور بود.

این طرح از اهمیت بالایی برخوردار بود و به عنوان یک گام بزرگ در راستای پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ایران تلقی می‌شد. ساخت چنین راه‌آهنی نیاز به تکنولوژی و تخصصی داشت که در آن زمان در کشور خود نداشتیم. از این رو، تصمیم گرفته شد تا ساخت این پروژه کلان به یک شرکت خارجی واگذار شود.

پس از بررسی گزینه‌های مختلف، سرانجام قرارداد ساخت راه آهن به شرکت دانمارکی «کامپساکس» سپرده شد. این شرکت سال‌ها قبل در ساخت خط‌آهن در ترکیه تجربه ارزشمندی به دست آورده بود و به همین دلیل، انتخاب مناسبی برای اجرای این پروژه عظیم محسوب می‌شد.

مدیرعامل شرکت، یورگن ساکسیلد، قرارداد را در سال ۱۳۱۲ امضا کرد و بدین ترتیب، آغاز کار ساخت پل ورسک در کشور رقم خورد. بر اساس قرارداد امضا شده، شرکت دانمارکی ملزم به ساخت ۹۰۰ کیلومتر خط آهن در مدت ۶ سال بود. جالب اینکه، به ازای هر متر خط راه آهن، حدود ۱٫۵ گرم طلا به این شرکت پرداخت می‌شد. این قرارداد به تنهایی تصویر روشنی از هزینه‌های سنگین ساخت و ساز در آن زمان ارائه می‌دهد؛ به طوری که ساخت پل ورسک به تنهایی بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال هزینه در برداشت.

پل ورسک به دست مهندس اتریشی، لادیسلاوس فون رابسویچ طراحی شد. او با شجاعت و هوشمندی، طرح این پل را ارائه کرد که در آن روز‌ها باعث حیرت بسیاری از مهندسان شد. این طرح بزرگ، بی‌شک یک نقطه عطف در تاریخ مهندسی ایران محسوب می‌شود و پس از پایان ساخت، به عنوان یکی از زیباترین و کارآمدترین پل‌ها در جهان شناخته شد.

هانس اتو نا‌تر به عنوان نابغه ریاضی و پل‌سازی، خصوصیات ساختاری پل ورسک را طراحی و محاسبات آن را انجام داد. سرپرستی مهندسان محاسب و طراح پل نیز برعهده او بود. این همکاری بین‌المللی و وجود تخصص‌های مختلف در این پروژه باعث رفع چالش‌ها و مشکلات متعددی شد که در مسیر ساخت پل وجود داشت.

پل ورسک از چه موادی ساخته شده؟

پل ورسک با استفاده از مصالح متنوع و در عین حال ساده ساخته شده است. در واقع، این پل از سیمان، ملاط، آجر و شن شسته‌شده تشکیل شده است که هر یک به نوعی نقش حیاتی در استحکام و زیبایی این سازه ایفا می‌کنند. نکته قابل توجه این است که در ساخت پل ورسک، هیچ‌گونه فولاد و سازه فلزی و آرماتوری (بتن آرمه) به کار نرفته است.

انتخاب مصالح به این شکل، رویکرد خاص سازنده در کاهش هزینه‌های پروژه را نشان می‌دهد. در واقع، سازنده به جای اینکه از مصالح پیشرفته و پرهزینه استفاده کند، انتخابی منطقی و اقتصادی داشته است که نتیجه آن، ایجاد سازه‌ای مقاوم و زیبا می‌باشد. این انتخاب مصالح، پل ورسک را به یکی از مثال‌های جالب توجه در تاریخ مهندسی تبدیل کرده است.

در زمان ساخت پل ورسک، سازنده‌ها تضمین کردند که برای ۷۰ سال سالم باقی خواهد ماند؛ اما با گذشت بیش از هشتاد سال از آن زمان، این پل هنوز هم سالم باقی مانده و سر جای خود ایستاده است. این سازه به دلیل طراحی مستحکم و مصالح به کار رفته، توانسته در برابر گذر زمان مقاومت کند.

وضعیت حال حاضر پل ورسک

پل ورسک در سال ۱۳۹۵، ۸۰ ساله شد و نگرانی‌هایی در خصوص نحوه نگهداری و تقویت آن به وجود آمد. یوسف گران پاشا، مدیرعامل وقت راه‌آهن شمال، در این باره اظهار کرد که برای اطمینان از سلامت سازه، قراردادی با دانشگاه صنعتی شریف منعقد شده تا مقاومت پل ارزیابی شود. در این راستا، سنسور‌هایی روی پل نصب شده‌اند که میزان ضربه‌های ناشی از تردد قطار روی پل را تحت نظر دارند.

این سیستم نظارتی به محض شناسایی مشکلات، اطلاعات لازم را به مرکز مانیتورینگ ارسال می‌کند. علاوه بر این، هر ساله بازدید‌هایی از زیر پل صورت می‌گیرد تا در صورت لزوم، مصالح مقاوم جایگزین مصالح فرسوده شود. این تدابیر نشان‌دهنده اهمیت و توجه ویژه‌ای است که به حفظ و نگهداری این اثر تاریخی و مهندسی می‌شود و نمایانگر عزم جدی مدیران برای حفظ میراث مهندسی کشور است.

پل ورسک یک شاهکار مهندسی در دل طبیعت بی‌نظیر ایران است. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در مورد پل ورسک و نحوه ساخت آن صحبت کنیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله، پاسخ سؤالات خود را گرفته باشید. اگر شما هم عاشق گردش و بازدید از مکان‌های جدید هستید، این پل می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد؛ پس وقت را هدر ندهید و همین حالا دست به کار شوید تا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید.

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!