چرا مبارزه با باسها یکی از بزرگترین نقاط ضعف Assassin’s Creed Shadows است؟
یوبیسافت با Assassin’s Creed Shadows تلاش کرد تا ویژگیهایی از جمله بازی در قالب دو شخصیت اصلی و نمایش ژاپن فئودال، جذابیتهای خاصی به آن ببخشد. با این حال، مبارزه با باسها به هیچ عنوان جزو نقاط قوت بازی محسوب نمیشود.
از آنجا که این بخش نقش نسبتاً حاشیهای در ساختار کلی بازی ایفا میکند، تعجبی ندارد که اکثر باسفایتها تجربهای ماندگار و تأثیرگذار برای گیمر رقم نمیزنند. اگرچه هدف این نیست که مبارزات به نبردهایی در میادینی باشکوه و پر زرق و برق تبدیل شوند، اما با این حال راهکار بازی در مواجهه با این چالشها تا حدی ناقص و ناتمام به نظر میرسد و این موضوع ناامیدکننده است. اگرچه برخی از چالشهای دشوار Assassin’s Creed Shadows خارج از خط داستانی اصلی قرار دارند، اما باسفایتهای اصلی معمولاً شامل اعضای Shinbakufu هستند که نائوئه و یاسوکه در طول ماجراجویی خود با آنها مبارزه میکنند. شما میتوانید مراحل اصلی داستان را با هر یک از دو شخصیت اصلی تجربه کنید و معمولاً پیش از نبرد با باسها، این امکان برای بازیکن فراهم میشود که بین سرعت یا قدرت یکی را انتخاب کند. با این حال، تفاوت طراحی میان نائویی و یاسوکه در مبارزه با باسفایتها به قدری محسوس است که هیچکدام از گزینهها تجربهای کاملاً رضایتبخش ارائه نمیدهند. این ناهماهنگی باعث میشود « انتخاب شخصیت» به جای یک استراتژی جذاب، بیشتر به یک محدودیت تبدیل شود.
قدرت فیزیکی یاسوکه درگیریها در Assassin’s Creed Shadows را به شدت آسان خواهد کرد، اما این موضوع زمانی به یک مشکل جدی تبدیل میشود که پای باسفایتها در میان باشد. در حالت سختی نرمال، مبارزه با باسها هنگام تجربه با یاسوکه معمولاً ظرف چند ثانیه به پایان میرسند و لحظاتی که باید اوج داستان باشند، بیشتر شبیه یک پیوست مختصر بعد از کاتسین هستند.
افزایش درجه سختی تا حدی میتواند این مشکل را کاهش دهد، اما باز هم با ریتم کلی بازی هماهنگ نیست. این کار در عمل باعث میشود تعادل نبردها به نفع یاسوکه تغییر کند و در مقابل، نائوئه در حاشیه قرار بگیرد. اگرچه نائوئه در هر درجه سختی میتواند عملکرد خوبی در برابر باسها داشته باشد، اما هیچگونه تنظیماتی وجود ندارد که مبارزات را به شکل عادلانه و برابر برای هر دو شخصیت منصفانه جلوه دهد، زیرا تقریباً همیشه یاسوکه عملکرد بهتری نسبت به نائویی خواهد داشت.
از یک منظر، این موضوع تا حدی منطقی بهنظر میرسد. یاسوکه به طور ذاتی برای مبارزات رو در رو طراحی شده و از این حیث بهتر از نائوئه عمل میکند. بنابراین تعویض شخصیت برای نبرد با باسها عملاً به یک انتخاب بین حالت آسان و سخت تبدیل میشود. با این حال، Assassin’s Creed Shadows میتوانست این مفهوم را بهگونهای بهتر پیادهسازی کند تا مبارزه با باسها صرف نظر از انتخاب شخصیت، همچنان جذاب و هیجانانگیز باقی بماند. یاسوکه در وضعیت فعلی میتواند بدون نیاز به تلاش خاصی از پس تمام نبردهای داستان اصلی برآید و حتی دشمنان خط داستانی نیز به ندرت چالشی جدی برای او ایجاد میکنند. در واقع، این عدم توازن از شدت درام و اوج داستان بازی میکاهد.
یکی از مهمترین اصلاحاتی که یوبیسافت در Assassin’s Creed Shadows میتواند اعمال کند، تنظیم زمانبندی ضربات در مبارزات است. یاسوکه نسبت به نائوئه کندتر است، اما این تفاوت سرعت در مقایسه با باسها کمتر احساس میشود. در صورتی که باسها اندکی سریعتر ضربه بزنند، میتوانند از زیر فشار حملات متوالی یاسوکه خارج شوند، بدون آنکه توازن ضرباهنگ نائویی برهم بخورد. این امر چالشبرانگیز بودن بازی را برای هر دو شخصیت افزایش میدهد، اما تأثیر آن بر یاسوکه بیشتر خواهد بود و از یک طرفه شدن نبردهای یاسوکه جلوگیری میشود.
این بازی در سطحی عمیقتر میتواند فرصتهای محیطی متنوعتری برای نائوئه در نبرد با باسها فراهم کند. اگر این مبارزات در محیطهای با ظرفیت بیشتر برای تحرک عمودی یا امکان اختفای کوتاهمدت صورت گیرند، نائوئه قادر خواهد بود سبک مبارزهای منعطفتری نسبت به یاسوکه اتخاذ کند. این کار زمینه را برای ارتقای سطح دشواری نبردها به نحوی فراهم میکند که حتی یاسوکه نیز با چالش بیشتری مواجه شود. نائوئه نباید بتواند باسهای اصلی را به طور مستقیم ترور کرده و از رویارویی علنی اجتناب کند، اما فضای کافی برای طراحی ایدههایی وجود دارد که تعادلی میان این دو رویکرد برقرار شود.
اگر Assassin’s Creed در آینده نیز از سیستم دو قهرمان قابل بازی استفاده کند، ترجیح میدهیم شاهد نبردهایی باشیم که تا این حد میان دو شخصیت نابرابر به نظر نرسند. Assassin’s Creed Shadows نشان میدهد که برجسته کردن مخفیکاری برای یک شخصیت و تکیه بر قدرت فیزیکی برای شخصیت دیگر میتواند ایدهای جذاب باشد، اما در عمل، باسفایتها هرگز به درستی با این امر منطبق نشده و تعادل مطلوبی در آن برقرار نمیشود.