جوک‌

کرمان موتور؛ ترجمان اهلیت در صنعت خودرو؛ کار را به اهل آن بسپارید

در میان متقاضیان سایپا با ترکیب نامتجانسی رو به روییم تا جایی که درمیان آن‌ها به جز یک خودرو ساز شناخته شده و یک گروه صنعتی با یک بانک پرحاشیه مواجهیم و البته یک بانک بی‌حاشیه اما مقید به موضوعات شهری که گویا کنار کشیده و از همه شگفت‌آورتر یک متهم سابق و کلان دادگاه‌های فساد اقتصادی که با تحویل نیکل به جای دلار به بان مرکزی بیرون آمده و حالا از صنعت ریلی سردرآورده و اگر هم در مدعای پرداخت همه بدهی‌ها هم صادق باشد اهلیت او در مالکیت دومین سهام خودروسازی بزرگ محل مناقشه است. 

به گزارش عصر خبر،  تنها یک نام را با صنعت خودرو مرتبط و در واقع منطبق می‌بینیم تا بتوان گفت از شرط اصلی یعنی اهلیت برخوردار است اگر چه یکی از متقاضیان دیگر هم به جز بی‌ارتباطی با مقولۀ تولید خودرو ابهامی در اهلیت ندارد. 

به عبارت دیگر اگر قرار بر انتخابی در دو مرحله و در اولی تنها معیار اهلیت باشد رقیب چندانی برای کرمان موتور باقی نمی‌ماند و باید دید اهلیت رعایت خواهد شد تا شاهد رقابت واقعی در واگذاری سایپا باشیم یا در غیاب اهلیت به فاقدان این ویژگی هم میدان داده خواهد شد؟ 

بدیهی است که در نگاه اول این متن برای مخاطب یک تبلیغ به نظر می‌آید حال آن که چون بیشتر تأکیدی است بر اهلیت یک خودروسازی در بخش خصوصی برای مالکیت در خودروسازی دیگر گریزی از این برداشت نیست و باید در قبال اهلیت صراحت داشت چون تبعات آن دامن گیر جامعه خواهد شد و نمی‌توان دومین خودروساز بزرگ را پس از واگذاری به اما و اگرها و بوته آزمون و خطا سپرد و این تجربه را به شکست کشاند. 

اما چرا کرمان موتور شرط لازم – اهلیت – را داراست و دربارۀ بقیه موارد باید رقابت کند حال آن که اغلب موارد دیگر در همین بای بسم الله مشکل دارند؟ 

عبور از دوران تحریم و حفظ تولید

در سال ۱۳۹۷، کرمان موتور با سبدی متنوع از ۱۱ مدل خودرو از برندهای هیوندای، لیفان، جک و جیلی فعالیت می‌کرد. با خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های گسترده اما این شرکت با چالش حذف برند هیوندای از سبد محصولات خود مواجه شد و تیراژ تولید آن در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ هزار و ۱۶۳ دستگاه کاهش یافت. با این حال به سیاق و مصداق سخن مشهور که «آنچه مرا نکشد نیرومندترم می‌سازد» این شرکت سرپا ماند و توانست از این دوران سخت عبور کند و دوباره به مسیر رشد بازگردد. 

جای انکار نیست که در غیاب قهر کنندگان و رفتگان و ترس خوردگان تحریم یکی از مهم‌ترین دلایل این امکان ادامه و توسعه همکاری با شرکای چینی بوده است. 

روندی که به مونتاژ و تولید خودرویی محبوب و شکیل با برند اختصاصی KMC انجامید وسبب حفظ و ارتقای سبد محصولات این شرکت ایفا شد. 

تولید اولین خودروی بومی KMC Eagle

طراحی، تولید و عرضه اولین خودروبومی کرمان موتور با نام کی‌ام‌سی ایگل را می‌توان یک نقطه عطف در تاریخ این شرکت دانست چرا که نه تنها نشان‌دهنده توانمندی‌های مهندسی و طراحی کرمان موتور است، بلکه به تقویت جایگاه این شرکت به عنوان یک خودروساز نوآور در بازار ایران کمک شایانی کرده است. 

تنوع و تکامل سبد محصولات

به سال ۱۳۹۷بازمی گردیم که چنان که اشاره شد سبد محصولات این شرکت ۱۱ مدل خودرو را دربرمی گرفت و گمان می‌رفت تحریم‌ها شرکت را از پا درمی آورد یا از تنوع می‌کاهد. اتفاقی که رخ داد اما این بود که پس از تحریم‌ها و با همکاری با شرکای چینی و عرضه محصولات KMC، کرمان موتور در سال ۱۴۰۳ نیز با ۱۱ مدل خودرو در سگمنت‌های مختلف (سدان اقتصادی، سدان سایز بزرگ، انواع کراس اوور و دو نسل از پیکاپ‌هایKMC) سبد محصولات خود را تکمیل کرد و همین تنوع محصولی امکان پاسخ گویی به سلایق گوناگون مشتریان فراهم آمد. 

004

دستاوردهای برجسته در بازار

تولید و فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از خودروی جک S۵ به عنوان پرفروش‌ترین کراس اوور مونتاژی در بازار، را هم می‌توان نشان‌دهنده استقبال بالای مشتریان از محصولات این شرکت دانست. 

کرمان موتور همچنین با عرضه پیکاپ‌هایT۸ و T۹ موفق شد بیش از۶۰ درصد از سهم بازار پیکاپ کشور را در اختیار بگیرد. عرضه پیکاپT۸ نه تنها چهره تازه‌ای به بازار خودروهای ایران بخشید، بلکه بازار خودروهای آفرودی و پیکاپ را متحول کرد. 

با این اوصاف گزاف نیست اگر گفته شود کرمان موتور با ارائه طیف وسیعی از خودروها در سگمنت‌های مختلف، در حال حاضر یکی از کامل‌ترین سبد محصولات را در بین خودروسازان داخلی در اختیار دارد. 

البته این یک روی سکه است وبرای آن که گمان نشود همگاری با شرکای چینی موجب غفلت از قطعه سازان داخلی شده باید یادآور شد تعامل و همکاری نزدیک و گسترده با قطعه‌سازان داخلی همواره مد نظر بوده تا این ارتباط ضمن حمایت از تولید ملی، به افزایش کیفیت و کاهش وابستگی کرمان موتور به واردات بینجامد. 

اشتغال‌زایی

استقرار شرکت و مجموعه‌های همکار آن در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، واقع در شهرستان بم در توسعه این منطقه کم برخوردار نقش داشته است و گواه این مدعا این که در حال حاضر – سال ۱۴۰۴- به طور مستقیم ۷ هزار نفر در شرکت کرمان موتور مشغول به کار هستند. 

این رقم، به تنهایی نشان‌دهنده نقش قابل توجه این شرکت در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار برای جوانان و جویندگان کار در شهرستان بم و مناطق همجوار است و از هر توضیح و نموداری گویاتر و رساتر است. 

قصه اما محدود به همین ۷ هزار نفر نیست و می‌توان به کسب و کارهای جانبی مانند خدمات حمل و نقل، تأمین مواد اولیه، خدمات فنی و مهندسی، خدمات رفاهی و مانند آن اشاره کرد که موجب شده در مجموع، بیش از ۱۱ هزار نفر در گروه کرمان موتور مشغول به کار باشند در حالی که بخش اعظم این اشتغال در منطقه بم و استان کرمان متمرکز است. 

تأثیر این حجم از فعالی را در بخش‌های دیگر هم می‌توان دید تا جایی که با ایجاد اشتغال و رونق کسب‌وکارها، سطح درآمد و رفاه مردم منطقه افزایش یافته و تزریق منابع مالی به اقتصاد محلی از طریق پرداخت حقوق و دستمزد، خرید کالا و خدمات از کسب‌وکارهای محلی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط کرمان موتور و شرکت‌های وابسته در رشد اقتصادی شهرستان بم و مناطق همجوار نقش ممتازی ایفا کرده است. 

005

رشد تولید در سال ۱۴۰۳

در معرفی توانایی و کارنامۀ کرمان موتور نمی‌توان از بیان این واقعیت پرهیز کرد که در سال ۱۴۰۳ بسیاری از خودروسازان دولتی و خصوصی کشور در سال با کاهش تیراژ تولید مواجه بوده‌اند و البته بیشتر به سبب عوامل بیرونی اما کرمان موتور نه تنها توانست تولید خود را حفظ کند، بلکه نسبت به سال قبل از آن نیز رشد تولید داشته است. به گونه‌ای که تیراژ تولید این شرکت از ۴۳ هزار و ۶۱۶ دستگاه در سال ۱۳۹۷ – همان سال شروع تحریم‌های سنگین – به بیش از ۷۴ هزار دستگاه در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافت. 

اگر از کرمان موتور به عنوان واجد اهلیت یاد می‌شود به سبب همین برنامه‌ریزی استراتژیک، توسعه همکاری‌های بین‌المللی، نوآوری در تولید محصولات بومی، تنوع بخشیدن به سبد محصولات و مدیریت کارآمد در فضای تحریمی است تا به عنوان یک بازیگر موفق شناخته شود و اینها نه یک ادعا که در زمینه‌های تولید، فروش، تنوع محصولات و اشتغال‌زایی نشان‌گر توان‌مندی‌هایی است که جای تردید در اهلیت کرمان موتور باقی نمی‌گذارد و اگر قرار بر انتخاب متقاضی سهام یک خودروساز دیگر بر اساس اهلیت و کارنامه باشد معیارهای روشن قابل ارزیابی است و اگر بر مبنای اهلیت نباشد بر چه پایه می‌تواند باشد؟

 

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!