کلید روابط مستحکم و رهبری برتر
پذیرش روشهای مختلف انجام کارها، مانند شیوههای متفاوت چیدن ماشین ظرفشویی، میتواند رهبری بهتر و فضای کاری مثبتتری ایجاد کند.
فرارو- در زندگی روزمره، تفاوت در روش انجام کارها میتواند فرصتی برای تقویت هوش هیجانی و بهبود روابط فردی و حرفهای باشد.
به گزارش فرارو به نقل از اینک، «برای چیدن ماشین ظرفشویی بیش از یک راه وجود دارد.» این جمله چیزی بیش از یک شعار ساده است. این قاعدهای است که میتواند به هر کسی کمک کند تا هوش هیجانی خود را در زندگی تمرین بدهد؛ خصوصاً در زمینه مدیریت احساسات. اما چگونه چنین جملهای میتواند به بهبود مهارتهای رهبری و مدیریت در کسبوکار کمک کند؟ پاسخ به این سؤال به دلیل وابستگی شدید ما به شیوههای خاص انجام کارها بازمیگردد. دیدگاهها متفاوتاند. روشها نیز همینطور. اما این تفاوتها چیز خوبی هستند. تنوع امکان خلاقیت، فردیت و آزادی بیان را فراهم میکند. بدیهی است که به عنوان یک صاحب کسبوکار ممکن است ترجیح دهید کارها به شیوهای خاص انجام شوند و احتمالاً برای آن دلایلی هم دارید. اما آیا همیشه باید این شیوه، تنها راه ممکن باشد؟ شاید اگر به کارکنان خود کمی آزادی و فضا بدهید، محیط کاری هوشمندانهتری از نظر هیجانی ایجاد کنید.
برای دستیابی به چنین محیطی، ابتدا باید بررسی کنید که چرا اینچنین به روش خودتان وابسته شدهاید. چرا شیوه چیدن ماشین ظرفشویی توسط دیگری یا نحوه انجام یک پروژه کاری توسط یک همکار میتواند تا این اندازه ما را ناراحت یا عصبانی کند؟ شخصیت انسان پیچیده است، اما پژوهشگران با تمرکز بر پنج ویژگی اصلی، آن را سادهسازی کردهاند. این پنج ویژگی که به مدل OCEAN معروف است شامل موارد زیر میشود:
گشودگی به تجربه (Openness)
باوجدان بودن یا نظمپذیری (Conscientiousness)
برونگرایی (Extraversion)
سازگاری (Agreeableness)
روانرنجوری (Neuroticism)
میزان نظمپذیری شما مشخص میکند تا چه اندازه به ساختار علاقهمند هستید. گشودگیتان به تجربه نشان میدهد تا چه حد به روالهای مشخص علاقه دارید یا چقدر سخت است وقتی کسی آنها را بر هم میزند. سطح سازگاریتان نیز تعیین میکند که چقدر برای نظر خود در مقایسه با دیگران ارزش قائل هستید. این ویژگیها به صورت مستقیم بر واکنش شما در برابر کسانی که دیدگاه متفاوتی دارند اثر میگذارند.
از سوی دیگر، دلیل مهم دیگری نیز برای وابستگی به شیوههای خاص وجود دارد. عادتها زمانی شکل میگیرند که انجام یک کار برایتان پاداشی به همراه دارد. و زمانی که شما باور دارید انجام کار به روش دیگر نتیجه خوبی نخواهد داشت، تغییر رفتار بسیار دشوار میشود. بهعنوان مثال، فردی قاشق و چنگال را با دسته به سمت بالا در ماشین ظرفشویی میچیند، چون آن را راحتتر و تمیزتر میداند. اما همسرش معتقد است وقتی دستهها به سمت پایین باشند، ظروف تمیزتر میشوند. شاید این تفاوت بسیار جزئی باشد، اما فرد باز هم روش خود را ترجیح خواهد داد. اما بیایید با هم تکرار کنیم: برای چیدن ماشین ظرفشویی بیش از یک راه وجود دارد.
این اصل چگونه شما را به رهبری هوشمندانهتر تبدیل میکند؟
در ذهن داشتن این قاعده باعث میشود که به عنوان یک رهبر، رفتار هوشمندانهتری از خود نشان دهید. بله، وظایف و فرایندهایی هستند که باید طبق اصول مشخص انجام شوند. اما زمانی که یاد بگیرید در موقعیتهای مناسب، به دیگران آزادی و فضا بدهید، کمتر دچار خردمدیری یا «میکرومدیریت» خواهید شد. چنین دیدگاهی به شما کمک میکند درک کنید که انجام متفاوت کارها لزوماً اشتباه نیست؛ بهویژه اگر نتیجه نهایی مطلوب باشد. در واقع، همین تفاوتها به کارکنان حس امنیت و راحتی در محیط کار میدهد؛ و این موضوع یکی از پایههای اصلی ساختن فرهنگی مبتنی بر هوش هیجانی است؛ فرهنگی که بر اعتماد و امنیت روانی استوار باشد و باعث شود افراد با رضایت بیشتری کار کنند.
انعطافپذیری، کلید تابآوری و موفقیت
پژوهشها نشان میدهند که هر چه افراد منعطفتر و سازگارتر باشند، در حوزههای مختلف عملکرد بهتری خواهند داشت: تعامل مؤثر با دیگران، شکلگیری روابط سالم، تفکر انتقادی و خلاقانه و عبور موفقیتآمیز از چالشها و تابآوری در برابر سختیها. پس اگر میبینید که بیش از حد به روش خاص خود وابستهاید، کافی است به خودتان یادآوری کنید: برای چیدن ماشین ظرفشویی بیش از یک راه وجود دارد. شاید در این فرایند متوجه شوید که روش طرف مقابل، آنقدرها هم بد نیست و حتی شاید مفیدتر باشد. این دقیقاً همان لحظهای است که شما قدمی دیگر به سوی هوش هیجانی برداشتهاید.
بیشتر بدانید:
موفقیت شغلی
رشد فردی